Od piatka 15. februára sa v Bratislave začali rozsiahle dopravné uzávery a obmedzenia. Možno ešte v prvý deň nebol chaos nijak citeľný, prvá skúška ohňom však nastala až dnes ráno. Zatiaľ všetko prebieha v poriadku, keďže však mesto býva ráno a popoludní zúfalo zahltené aj bez takýchto obmedzení, magistrát aj naďalej vyzýva vodičov, aby využívali radšej MHD. Tá bude mať prednosť, napríklad, aj vo forme tzv. inteligentných semaforov, ktoré budú prednostne púšťať práve autobusy a trolejbusy.

V Bratislave vznikli nové autobusové pruhy a nepovolená jazda v nich vyjde poriadne draho
Zdroj: TASR

Navyše vzniklo množstvo nových vyhradených jazdných pruhov, tzv. "buspruhov". Je asi pochopiteľné, ak sa niektorí vodiči budú snažiť tváriť ako autobus a predbehnúť kolónu. Rozhodne to nie je dobrý nápad. Už len pre zvýšený pohyb policajných hliadok. Podľa informácií Krajského riaditeľstva polície v Bratislave budú pri riešení priestupkov využívať predovšetkým objektívnu zodpovednosť. Ak vás hliadka uvidí a nezastaví, neznamená to, že ste z obliga.

Mnohé vyhradené pruhy budú totiž označené nielen ako „BUS“, ale dočasné dopravné značenie, ktoré informuje o jazdných pruhoch pred križovatkou, bude obsahovať aj značku „zákaz vjazdu“ pre určitý typ vozidla. Porušenie zákazu vjazdu vychádza v rámci objektívnej zodpovednosti na 99 eur. Poriadne si rozmyslite, či vám tie peniaze stoja za pár ušetrených minút. To už si radšej zavolajte taxík, nakoľko riadne označené vozidlá taxislužby smú bežné vyhradené jazdné pruhy používať. V niektorých dočasných by však podľa najnovších informácií z infolinky polície jazdiť nemali, ak im to nepovoľuje dopravné značenie. Taktiež im za to bude hroziť pokuta.

Najväčšie zmätky vznikajú na križovatkách, ak sa tesne pred nimi nachádza autobusová zastávka alebo vyhradený pruh. Niektorí vodiči stoja v „civilnom“ pruhu a následne odbočia krížom cez dva pruhy, iní sa radia do vyhradeného pruhu. Ako to vlastne je? Pre lepšiu ilustráciu sme si vzali tri príklady z Bratislavy.

1. Zastávka MHD tesne pred križovatkou

Nestáva sa často, aby zastávka MHD bola tak blízko križovatky, že sa v podstate končí na priečnej bielej čiare pred semaforom. V prípade vyhradených pruhov je tento jav bežný. Nami zvolená situácia na jednej malej bratislavskej križovatke je zaujímavá aj preto, že tu dochádza k rozporu medzi vodorovným a zvislým značením.

V tejto situácii vodič nemusí čakať v ľavom jazdnom pruhu a následne odbočiť krížom cez dva pruhy. Vyhradený pruh sa podľa zákona smie použiť na odbočovanie a vodič smie zastaviť aj na zastávke. V tejto súvislosti musíme upozorniť, že pojem „zastavenie vozidla“ je úplne iný ako „zastavenie“. Podľa zákona o premávke totiž zastavenie vozidla je „prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča“ a riadená križovatka je určite jedným z takýchto dôvodov.

Zastávka MHD tesne pred križovatkou
Zdroj: Google Maps

Na snímke vidno rozpor medzi vodorovným a zvislým značením, i keď šípky sú už poriadne vyblednuté. Vodorovné značenie umožňuje vozidlám v ľavom pruhu jazdu rovno a odbočenie doprava. Z hľadiska bezpečnosti ide pochopiteľne o nezmysel, čo dokazuje aj zvislá značka, ktorá hovorí niečo iné. A keďže zvislé značenie je nadradené vodorovnému, vodiči sa musia riadiť zvislou značkou.

2. Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou

Na rozdiel od prvého príkladu je druhá situácia bežná a v Bratislave v tomto čase pribudli práve tieto riešenia. Ako vidno na obrázku, šikmá čiara naznačuje ukončenie vyhradeného jazdného pruhu a teda možnosť vozidiel zaradiť sa do neho a odbočiť. Za križovatkou sa vyhradený pruh obnoví a pred ďalšou dopravné značky opäť umožňujú využiť ho na odbočenie doprava. Z tohto popisu je jasné, že vodiči môžu tento pruh bez akýchkoľvek problémov použiť. Pozor, pri zmene jazdných pruhov platí pravidlo prednosti v jazde.

Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou
Zdroj: Google Maps

3. Pripájanie sa cez vyhradený jazdný pruh

Tretia situácia sa vyskytuje taktiež relatívne často a mnohí vodiči často využívajú vyhradený pruh ako priraďovací. Podľa zákona vodiči, pre ktorých nie je pruh určený, ho smú použiť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu alebo ak to dovoľuje dopravná značka. Inými slovami, vodič musí počkať a zaradiť sa priamo do nevyhradeného pruhu.

Toľko litera zákona. V praxi to však vzhľadom na intenzitu premávky môže byť problematické. Pokiaľ sa rozhodnete využiť vyhradený pruh ako priraďovací, odporúčame čo najskôr ho opustiť. Stále pritom platí, že nesmiete ohroziť ani obmedziť autobus alebo trolejbus. Vozidlo MHD má vo svojom pruhu tak povediac absolútnu prednosť.

Zdroj: Soňa Zverková