Tí, ktorí pijú whisky už nejaký ten čas, nebudú prekvapení z rastúcej popularity japonskej whisky po celom svete. Známe japonské značky ako napríklad Nikka, Yamazaki alebo Suntory sú dobre známe nielen medzi barmanmi, ale aj medzi bežnými spotrebiteľmi. Ako vlastne vznikol fenomén japonskej whisky?

Na začiatku stál človek menom Masataka Taketsuru, ktorý študoval výrobu whisky v Škótsku, ešte v roku 1918. Všetko čo sa naučil využil v spoločnosti Suntory, pri založení ich pálenice Yamazaki. Neskôr sa stal zakladateľom aj ďalšieho zvučného mena japonského whisky priemyslu, whisky Nikka.

Veľký úspech priniesol problémy

Doma vyrábaná whisky bola v Japonsku populárna najmä v druhej polovici minulého storočia, medzi mladými ľuďmi a v ženskej časti populácie sa udomácnila až na začiatku druhého milénia. V tom čase sa začalo aj s jej exportom mimo územia Japonska, získala niekoľko medzinárodných ocenení a jej popularita začala prudko rásť. Až natoľko, že japonské pálenice nestíhali vyrábať a na skladoch nemali dostatok zásob.

18-ročnú signatúrnu whisky Yamazaki, ktorú vyrába spoločnosť Suntory je dnes prakticky nemožné zohnať. Dvanásťročná whisky Hakushu od rovnakej spoločnosti, ktorú vo filme Stratený v preklade (Lost in Translation) popíjal herec Bill Murray, sa dnes už nepredáva. Rovnako aj značka Nikka bola nútená zastaviť predaj starších whisky, pretože sa minula a namiesto toho značka uviedla na trh dve whisky bez označenia veku. A whisky zo zaniknutej pálenice Karuizawa môže na sekundárnom trhu stáť aj viac ako 28-tisíc eur za jednu fľašu. Na svete existuje niekoľko barov, ktoré ponúkajú 15 alebo 20-ročnú whisky Karuizawa za 230 alebo až 340 eur za panáka. Japonská whisky, najmä tá stará, je dnes neuveriteľne žiadaná a zberatelia sú za ňu ochotní vysoliť nemalé peniaze.

Zdroj: SUNTORY

​​Škótska s japonským charakterom

Výrobný proces japonskej whisky je v podstate odkopírovaný z výroby škótskej whisky, tá japonská má však niečo iné. Iný chuťový profil. Dôvodom je to, že na dozrievanie whisky sa používajú sudy z japonského dubu Mizunara. Ten do whisky prináša akoby príchuť kadidla. To robí jej chuť delikátnou a odlišuje ju od iných.

Japonci robia veci s vervou a snažia sa všetko robiť čo najpresnejšie a najlepšie. Keď vyrábali dymové, rašelinové whisky, tak boli veľmi dymové. Keď na dozrievanie používali sudy po sherry, tak vznikla whisky s výraznou sherry príchuťou. Zároveň sú japonské whisky veľmi jemné a delikátne. Ich liehovarníci vedia veľmi dobre čo robia a snažia sa, aby sa ich whisky odlišovala a niesla svoju vlastnú pečať.

Z konca 19. storočia je známy japonský výraz „wakon yosai“, čo znamená „japonský duch v technológii zo západu“.  Inými slovami – ak Japonci na výrobu svojich produktov využijú technológiu západného sveta alebo západné spôsoby výroby, výsledok bude vždy iný. To isté platí aj pre výrobu japonskej whisky.

Zdroj: SUNTORY

​​Chránia si svoje 

Japonské pálenice patria medzi najlepšie vybavené a rozvinuté na svete. Sú schopné vyrábať neskutočné množstvo whisky rôznych štýlov, ktoré vychádzajú z najrôznejších tradícií produkcie japonskej whisky. A svoje recepty si prísne strážia. Najmä tie najväčšie – Suntory a Nikka. A je tu ešte jeden rozdiel medzi japonskými a škótskymi pálenicami: Kým škótske destilérky medzi sebou spolupracujú, vymieňajú si svoje whisky na výrobu blendov (miešaných whisky), v Japonsku niečo podobné neexistuje.

Zdroj: SUNTORY

​Nové príležitosti

Japonsko bude tento rok hostiť Majstrovstvá sveta v rugby a o rok neskôr Letné olympijské hry. Na tieto veľké udalosti sa chystajú aj japonské pálenice, ktoré chcú byť veľmi dobre pripravené a predať čo najviac svojej kvalitnej whisky. Ktovie, možno sa dočkáme aj nejakých zaujímavých noviniek a limitovaných edícií z krajiny vychádzajúceho slnka.

Najlepšie japonské whisky? Odborníci odporúčajú najmä Nikka from the Barrel; 12-ročnú Yamazaki; Suntory Kakubin Yellow Label; Hibiki Japanese Harmony či Ichiro´s Malt Double Distilleries.