Mesto vo vlastných rukách

Foto Fotky&Foto/SergeyNivens

Zničené časti budov, ciest či chodníkov, vylomené značky, chýbajúci odpadkový kôš či nefunkčné osvetlenie špatia drvivú väčšinu slovenských miest. Nemusí to však byť navždy.

Nad stavom našich miest mnohí len mávnu rukou, veď aj tak sa nič nezmení. Nie je to celkom pravda, pretože mestskí úradníci nemusia a vlastne ani nemôžu vždy vedieť o každom ukradnutom koši či zničenej lavičke. Preto je aktívna komunikácia medzi občanom a samosprávou nevyhnutným predpokladom reálneho fungovania vecí v tom-ktorom prostredí. Na druhej strane je však pravda, že nie každému sa chce ísť osobne rozkrútiť byrokratickú špirálu. A práve zjednodušenie nahlásenia nejakého problému môže významne pomôcť pri jeho odstraňovaní.

Stačí pár klikov

Slovenská spoločnosť Lomtec.com v rámci elektronických služieb miest a obcí (ESMAO) dala do prevádzky aplikáciu Mesto vo vrecku. Je určená pre všetkých, ktorým záleží na ich okolí. Apka slúži na jednoduché nahlasovanie napríklad nefungujúceho osvetlenia, rozbitej cesty, čiernych skládok, túlavých zvierat a pod. Podľa polohy nahlasovateľa nahlásený problém automaticky doručí a priradí na riešenie príslušnej samospráve. To všetko je možné bez nutnosti registrácie s možnosťou vyplnenia kontaktných údajov, ale tiež s možnosťou zaslať podnet anonymne. Naozaj stačí len niekoľko klikov a hlásenie od občana bude okamžite doručené predstaviteľom mesta či mestskej časti. Ďalšie je už na úradníkoch. Aplikácia je určená pre kohokoľvek, to znamená, že podnety od občanov môžu prijímať nielen tí klienti, ktorí už využívajú služby ESMAO, čo je v súčasnosti asi 150 miest a obcí. Prirodzene, klienti ESMAO majú výhodu v tom, že podnet od občana sa priamo zaznamenáva a spracúva v informačnom systéme ESMAO, ktorý už aktívne používajú na elektronickú komunikáciu s občanmi, hovorí Tomáš Kovaľ zo spoločnosti Lomtec.com. Ostatné samosprávy, ktoré tento systém zatiaľ nevyužívajú, dostanú podnety z mobilnej aplikácie Mesto vo vrecku formou e-mailu.

Dôraz na jednoduché používanie

Jediné, čo musíte zvládnuť, je stiahnuť si aplikáciu, ubezpečuje o jednoduchosti T. Kovaľ. Aplikácia je bezplatná a ľahko dostupná na stiahnutie pre všetky mobilné zariadenia s operačným systémom Android aj iOS. Potom už len stačí natrafiť na poškodenú zeleň, znečistenú vodu, nelegálnu skládku, poruchu verejného osvetlenia, túlavé zvieratá alebo nedostatky na cestách či chodníkoch (o čo na Slovensku nie je núdza…), mobilom problém odfotografovať, vybrať kategóriu zasielaného podnetu, napísať krátky popis či doplňujúce informácie a odoslať. Mestský úradník tak dostane kompetentnú správu o danom probléme a môže sa ihneď pustiť do jeho riešenia, resp. ho prideliť na vyriešenie príslušnému organizačnému útvaru. Komunikácia medzi občanom a samosprávou tak môže byť jednoduchá, rýchla a zároveň efektívna. Nie je na škodu, keď majú ľudia k dispozícii viacero nástrojov, prostredníctvom ktorých môžu komunikovať so svojou samosprávou, hovorí T. Kovaľ. Vďaka aplikácii Mesto vo vrecku je reálna šanca, že vzrastie záujem verejnosti o svo- je mesto, respektíve nahlásenie problému bude atraktívnejšie, a tak sa na základe príspevkov môže začať s realizáciou riešenia. Pomocou mobilného zariadenia majú vlastne občania mesto vo svojich rukách, najmä keď vývojári chystajú v blízkej budúcnosti doplnenie ďalších zaujímavých funkcionalít.‘

R

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 02/2019.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.