Komentáre a názory 07. február 2019

Čo Mistríkovi chýba k tomu, aby napodobnil Kisku

Jozef Majchrák
Jozef Majchrák
To, čo stačilo pred piatimi rokmi, dnes už nemusí.
To, čo stačilo pred piatimi rokmi, dnes už nemusí.
Jozef Majchrák

Jozef Majchrák

  Čo Mistríkovi chýba k tomu, aby napodobnil Kisku
Foto: TASR/Dušan Hein

Andrejovi Kiskovi sa v ostatných prezidentských voľbách určite podaril husársky kúsok. Ešte rok pred nimi bol neznámym človekom, nakoniec v nich zvíťazil, keď v prvom kole porazil oveľa známejšie tváre, ako boli Radoslav Procházka, Milan Kňažko či Pavol Hrušovský.

Tento úspešný príbeh by rád napodobnil aj Robert Mistrík. Nakoniec, s Kiskom toho majú spoločného viac. Aj Mistrík je podobne ako Kiska dosť bohatý na to, aby si kampaň financoval z vlastných zdrojov, zároveň pre neho pracujú tí istí ľudia (agentúra Komplot), ktorí pred piatimi rokmi pomohli k víťazstvu súčasnému prezidentovi.

Cítiť to aj z rukopisu kampane. Tak ako Kiskovi, aj Mistríkovi stratégovia kladú veľký dôraz na predvolebné prieskumy a ich interpretáciu. Boli to práve prieskumy a ich mediálna prezentácia, ktoré z Kisku vyrobili hlavného vyzývateľa Roberta Fica. Bol to kľúčový moment kampane, vďaka ktorému získal voči Radoslavovi Procházkovi dôležitú výhodu.

Pritom reálne volebné výsledky ukázali, že rozdiel medzi Kiskom a Procházkom bol výrazne nižší, ako vo finále kampane signalizovali hojne medializované prieskumy.

Tento text nemá byť kritikou prieskumov, tie boli vo väčšine prípadov korektné. Médiá ich však neprezentovali ako snímku nálad v nejakom konkrétnom čase, ale ich výpovednú hodnotu nadhodnocovali a vyrábali na základe nich favoritov. Napriek tomu, že veľa vecí bolo ešte v pohybe. To niektorým kandidátom pomáhalo, iným škodilo.

Napríklad v prieskume agentúry Focus, ktorý bol zverejnený vo februári 2014, mal Andrej Kiska podporu 20,4 percenta, Milan Kňažko 12,9 percenta a Radoslav Procházka 10,3 percenta. „Podnikateľ Andrej Kiska sa vzďaľuje súperom a má najväčšiu šancu postúpiť do druhého kola,“ písal vtedy denník Sme. V poslednom prieskume Focusu, ktorý bol zverejnený začiatkom marca, sa Kiska vzďaľoval ešte viac. Namerali mu podporu 23,8 percenta, za ním bol Procházka so ziskom 9,9 percenta tesne nasledovaný Milanom Kňažkom (9,7 percenta).

Napriek tomu, že taktika je podobná a Mistrík zrejme ani nebude čeliť takej drsnej antikampani ako Kiska, predsa len existuje niekoľko dôležitých faktorov, ktoré hovoria v jeho neprospech.Zdieľať

Médiá vtedy tiež intenzívne pracovali s prieskumami, ktoré simulovali druhé kolo volieb a podľa ktorých mal v ňom práve Kiska najväčšiu šancu poraziť Fica. Titulky typu „Prieskum: V druhom kole by sa prezidentom stal Kiska!“ hrali podnikateľovi z Popradu do kariet.

Len pre pripomenutie, nakoniec bol v prvom kole volieb rozdiel medzi Kiskom a Procházkom (aj vďaka Procházkovmu dobrému výkonu v záverečných televíznych debatách) len necelé tri percentná hlasov. V absolútnych číslach išlo približne o 50-tisíc voličov.

Prieskumy a ich interpretáciu využíva ako silný nástroj v kampani aj Mistríkov volebný štáb. Svojho kandidáta s ich pomocou pozicionuje ako najsilnejšieho prezidentského uchádzača z radov takzvanej demokratickej opozície. A keďže na rozdiel od minulých volieb tu dnes máme aj faktor Harabin, prieskumy slúžia aj na vytváranie tlaku na niektorých protikandidátov s cieľom, aby sa v záujme veci ešte pred voľbami vzdali.

Napriek tomu, že taktika je podobná a Mistrík zrejme ani nebude čeliť takej drsnej antikampani ako Kiska, predsa len existuje niekoľko dôležitých faktorov, ktoré hovoria v jeho neprospech.

Kiska mal k dispozícii oveľa silnejší príbeh. Charitatívna organizácia Dobrý anjel, ktorú založil, bola známa a rešpektovaná a pomáhala tisíckam rodín. Kiska musel v kampani len zapracovať na tom, aby si ľudia jeho meno s Dobrým anjelom spojili. Mistríkov príbeh úspešného vedca bude z pohľadu emócií na voličov fungovať oveľa slabšie.

Ešte dôležitejšia je však ďalšia vec. Kiska v prezidentských voľbách významne ťažil zo znechutenia voličov z tradičných politikov. Spomedzi relevantných kandidátov bol on tou novou tvárou, ktorá dokázala na seba naviazať aj mnohých antisystémových voličov. Toto už u Mistríka neplatí, keďže hrdinov, ktorí budú úspešne mobilizovať antisystém, je v aktuálnom prezidentskom pelotóne viac. Dokonca v tejto disciplíne môže paradoxne najviac uspieť kandidát, ktorý je úplným stelesnením tých najväčších zlyhaní systému.

Toto všetko, samozrejme, neznamená, že Robert Mistrík nemôže v prezidentských voľbách zvíťaziť. Len musí v kampani ukázať aj niečo viac, ako je veľkorysý rozpočet a zručnosť v narábaní s prieskumami verejnej mienky.

Zatiaľ na to všetci čakáme.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia
Diskusia