Bratislava 17. januára 2019 (HSP/Foto:Pixabay)
Združenie dopravcov Česmad Slovakia spolu s Ministerstvom vnútra SR chce zmeniť zákon o cestnej premávke tak, aby mohli na nákladných autách jazdiť aj vodiči mladší ako 21 rokov. Pre vyšší zisk budú dopravné spoločnosti radšej ignorovať riziká vyplývajúce z neskúsenosti 18-ročných šoférov. Tí starší im totiž odišli za lepšími zárobkami na Západ
Odchod slovenských vodičov k autodopravcom v Rakúsku, Nemecku či Belgicku je dôvodom ich nedostatku na našom pracovnom trhu. Neodišli by, keby dostali platy a podmienky aspoň trochu viac podobné tým na Západe. Dopravné spoločnosti v združení Česmad Slovakia (združuje približne polovicu podnikateľov v oblasti medzinárodnej a vnútroštátnej cestnej dopravy na Slovensku) však nechcú ísť touto cestou a skúšajú získať vodičov inak, pričom na svoju stranu získali aj Ministerstvo vnútra (MV SR).
Navrhujú zmenu zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke. Podľa ich návrhu by sa mohla veková hranica pre vydanie vodičského oprávnenia skupiny C a CE (na nákladné vozidlá nad 7,5 t a nimi tvorené jazdné súpravy) posunúť z 21 rokov na 18 rokov. Takto by chceli získať tisíce chlapcov, ktorí ešte nestihli utiecť za lepším zárobkom za hranice, a ktorí navyše nebudú pýtať toľko peňazí.
S návrhom znížiť vekovú hranicu však ostro nesúhlasí iné profesné združenie, Únia autodopravcov Slovenska (UNAS). Podľa jej stanoviska, ktoré sformulovala vo vyhlásení k danej veci, UNAS je znepokojená súčasnou snahou Česmadu Slovakia a MVSR zmeniť doterajšiu právnu úpravu, ktorá obmedzuje vydávanie vodičských oprávnení pre vedenie motorových vozidiel skupiny C a CE osobám mladším ako 21 rokov.
Podľa UNAS prípadná zmena minimálneho veku z 21 na 18 rokov ohrozí bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Vedenie jazdných súprav s hmotnosťou až 40 ton vyžaduje skúsenosti, ktoré nemôže nadobudnúť vodič iba po niekoľkých mesiacoch strávených za volantom.
UNAS tvrdí, že uvedený pokus zmeniť zákon je výsledkom snahy niektorých autodopravcov, ktorí hľadajú možnosti, ako riešiť nedostatok vodičov najmä v medzinárodnej kamiónovej doprave. UNAS uznáva, že európska legislatíva umožňuje členským štátom vydávať vodičské oprávnenia pre vedenie vozidiel skupiny C a CE aj osobám vo veku 18 rokov, ale takúto hazardérsku prax odsudzuje.
UNAS je tiež presvedčená, že takáto zmena by nevyriešila problém s nedostatkom vodičov na slovenskom pracovnom trhu. Zmena zákona totiž iba pripraví pôdu pre výcvik vodičov nákladných vozidiel skupín C a CE mladších ako 19 rokov. Navrhovatelia nepredložili žiadnu štúdiu, ktorá by aspoň naznačovala potenciálny nárast počtu vodičov po schválení tejto novely.
Navrhovaná zmena zákona by nevyriešila samotnú príčinu nedostatku vodičov, najmä mladších vekových kategórií. Tú vidí UNAS v tom, že zamestnávatelia neponúkajú vodičom také mzdy a benefity, ktoré by konkurovali mzdám a benefitom ponúkaným zahraničnými dopravcami. Preto odchod hlavne mladých vodičov, ktorí sú zvlášť náchylní na ekonomickú migráciu, aj po znížení vekovej hranice by bol len otázkou času a ponuky zo strany lepšie platiacich zahraničných zamestnávateľov. UNAS tvrdí, že na spoločnom európskom trhu práce pri súčasnom nedostatku pracovných síl vo všetkých segmentoch pracovného trhu podobné administratívne opatrenia môžu mať len krátkodobý a zanedbateľný význam.
UNAS preto varuje pred pokusom zmeniť zákon vo vidine neistého naplnenia stavov vodičov v kamiónovej doprave a pripustením neskúsených mladých ľudí k vedeniu nákladných vozidiel a ich jazdných súprav tak zvýšiť riziko nehodovosti a zníženia plynulosti cestnej premávky.
UNAS považuje za nepochopiteľné, že štát dnes popiera dôvody, pre ktoré v roku 2008 pri tvorbe zákona č. 8/2009 o cestnej premávke obmedzil vekovú hranicu vodičov vozidiel skupiny C a CE nad rámec európskych smerníc. Tvrdí, že sú len dve možnosti: alebo ani v tej dobe žiadne rozumné dôvody pre také obmedzenie neexistovali a štát svojvoľne diskriminoval mladých ľudí od 18 do 21 rokov tým, že im upieral právo držby vodičského oprávnenia skupín C a CE, alebo v súčasnosti podlieha lobistickým tlakom niektorých podnikateľov bez ohľadu na tieto rozumné dôvody, najmä na možné následky na životoch, zdraví a majetku občanov Slovenska.
Ivan Lehotský