Reuters
StoryEditor

ANALÝZA: Autá zdražejú, hrozí kolaps trhu. Poďakujte Bruselu

Šéfovia automobiliek sa už prestávajú schovávať za diplomatické vyhlásenia.

Volkswagen povedal, čo sa ostatní boja povedať nahlas: Kvôli prísnejším limitom CO2 autá výrazne zdražejú. Automobilky sú tlačené do extrémnych investícií k znižovaniu emisií a nezostáva im nič iné ako elektrifikovať svoju ponuku. Hrozí kolaps celého trhu.

Šéfovia automobiliek sa už prestávajú schovávať za diplomatické vyhlásenia. Tlak Európskej komisie na znižovanie emisií áut nabral absurdných rozmerov.

Euroúradníci by chceli dopravu elektrifikovať, nielen tú osobnú, ale aj nákladnú. Ku kamiónom do zásuvky je však ešte dlhá cesta a k nabíjacím osobným autám zas veľmi drahá.

Úradníci stanovili automobilkám veľmi prísne limity CO2. V roku 2025 budú musieť byť pri osobných autách o 15 percent nižšie ako dnes a v roku 2030 o ďalších 37,5 percenta. Volkswagen už naplno pomenoval, čo to bude znamenať: výrazné zdraženie áut pre ľudí.

Výrazné zdraženie áut

Na autosalóne v Detroite to pripustil šéf predaja VW Christian Dahlheim. Najviac sa zdraženie prejaví pri menších autách a prispejú k tomu tiež rastúce nároky na bezpečnosť, najmä rôzni elektronickí asistenti. "Spoločnosť Volkswagen sa snaží využívať rôzne zdroje k znižovaniu nákladov, avšak je jasné, že tým nepôjde kompenzovať rastúce požiadavky na investície spojené so znižovaním limitom CO2," citoval Christiana Dahlheima magazín Automotive News Europe.

Nové autá s konvenčným pohonom budú vyžadovať veľmi drahé technológie čistenia výfukových plynov. Zdeněk Petzl, riaditeľ českého Združenia automobilového priemyslu AutoSAP varuje, že to môže úplne vymazať ponuku niektorých kategórií áut, predovšetkým v najnižších cenových kategóriách.

"Nové normy znižujú priemerné flotilové emisie na úroveň, ktoré dnes dosahujú len tie najmenšie modely s konvenčnými technológiami pohonu. Po roku 2020 budú potom automobilky aj do týchto najlacnejších a najjednoduchších áut nútené nasadzovať zložité a drahé technológie, ako napríklad komplikované systémy čistenia výfukových plynov či hybridné pohony. Vzhľadom k extrémne nízkej marže u týchto vozidiel a vysokej citlivosti zákazníka na cenu tým však tieto autá zdražejú na úroveň, kedy sa stanú nepredajné. V konečnom dôsledku tak hrozí, že táto kategória vozidiel na trhu úplne vymizne," vysvetlil Petzl pre iDNES.cz vlani na jeseň.

"Všeobecne sa očakáva, že rastúce nároky na čistejšie pohony a vyššiu bezpečnosť vozidiel spolu s rozširovaním asistenčných prvkov povedú k vyšším výrobným nákladom," hovorí Petr Knap, vedúci oddelenia pre automobilový sektor v spoločnosti EY.

"Automobilky budú navyše v najbližších rokoch potrebovať umiestniť na trh elektromobily s nulovými emisiami a predpokladáme, že marže na nich budú veľmi nízke až nulové. Cenová konkurencia s ďalšími výrobcami, ktorí budú potrebovať uvádzať bezemisné vozidlá na trh v kombinácii s hrozbou pokút za neplnenie emisných limitov bude predstavovať veľký tlak na marže," opisuje.

Automobilky podľa Knapa pritom potrebujú generovať zdroje na ohromné ​​investície do nových produktov, výrobných zariadení a testovanie nových technológií a obchodných modelov. "Nemôžu si teda dovoliť významnejšie znižovať marže na tradičných produktoch," hovorí pre iDNES.cz.

Automobilky a trh s vozidlami sa premení, zhodujú sa odborníci. Výrobcovia budú platiť pokuty za nadmerné emisie a musia investovať do nových technológií -elektromobilov, z ktorých trh nadšený nie je. Zárobky poklesnú a nastane doba racionalizácie, šetrenia a prepúšťania.

Koncern Volkswagen už varoval, že prepustí až 100 tisíc ľudí, to je pätina všetkých zamestnancov. To povedie k zníženiu kúpnej sily, na trhu navyše budú autá, ktoré zdraželi, a elektromobily, po ktorých masy zrovna netúžia a ich ceny sú mimo možnosti kupcov. A lacné a malé autá budú chýbať. Hrozí tak zadrhnutie trhu s novými autami a ľudia budú udržiavať pri živote staré autá.

Ťaženie proti autám ohrozuje Európu

Do úlohy posla masovej elektromobility bol dotlačený koncern Volkswagen v rámci pokánia za aféru Dieselgate. Herbert Diess, šéf najväčšej automobilky sveta, ktorej patrí tiež Škoda, je tak v schizofrenickej situácii: najprv sa štylizoval do úlohy vizionárskeho posla elektromobility, ale v druhej polke minulého roka už stratil nervy: "Súčasné ťaženie proti individuálnej mobilite, a teda všeobecne proti autám, nadobúda rozmerov existenčného ohrozenia," vyhlásil.

Vo svojej kritike nereálnych požiadaviek na znižovanie emisií nových áut pranieroval podľa jeho názoru "takmer hysterickú diskusiu týkajúcu sa oxidov dusíka v niekoľkých málo problematických zónach v nemeckých mestách".

"Ak musíme do roku 2030 znížiť emisie CO2 našej automobilovej flotily o 30 percent, možno to vykonať len s tretinou čisto elektrických áut v uliciach. Ak bude automobilový priemysel tlačený k zníženiu o 40 percent, musela by v roku 2030 byť polovica vozov elektrických," vypočítal šéf Volkswagenu.

"Pre našu spoločnosť budú náklady na uvedenie elektrických vozidiel na trh vyššie, než sa predpokladalo," vyhlásil. "Elektrická autá, ktoré budú v predaji v nasledujúcich rokoch, budú aspoň spočiatku menej zárobkové, než ako sa pôvodne predpokladalo." To isté hovorí napríklad tiež Daimler, výrobca mercedesov. A Škoda začína kvôli investíciám do elektromobilov šetriť a škrtať modely.

Nástup elektromobility sa však nekoná, na vine je jednak vysoká cena vozidiel, jednak nedostatočná infraštruktúra nabíjania. Volkswagen vlani predal zhruba 100 tisíc elektrifikovaných vozidiel, čo je jedno percento všetkých predaných áut.

Automobilky po niekoľkých rokoch postupného rastu predajov a zisku čaká nová doba. Rast predaja v Európe sa zastavil a v Číne, ktorá je najvýznamnejší trh pre radu značiek, po dvoch desaťročiach dokonca klesol. K tomu automobilky nevedia, ako dopadne brexit. Ford a Jaguar Land Rover už oznámili v Európe rozsiahle prepúšťanie, Ford sa dohodol na globálnej aliancii s Volkswagenom kvôli úspore nákladov na vývoj.

​Ceny už rastú

Ceny ojazdených vozidiel rástli v poslednom roku rýchlejšie ako ceny nových, vyplýva to z analýzy českého trhu, ktorú vytvorila spoločnosť Cebia. Kým nové vozidlá zdraželi o 3,6 percenta, cena štvorročných ojazdených áut sa v posledných štyroch kvartáloch zvýšila o 9,1 percenta. V prípade ojazdených vozidiel však ceny v posledných týždňoch stagnujú či mierne klesajú, uvádza Cebia.

"Na raste cien nových vozidiel sa vedľa zvyšujúcej sa spotreby domácností a rastúcej prosperity firiem podieľajú aj nové legislatívne požiadavky na homologizáciu vozidiel z hľadiska emisií a bezpečnosti prevádzky," uvádza analýza. Naopak stagnácia až mierny pokles cien ojazdených áut je do značnej miery spôsobený ich zvýšenou ponukou a predĺžením priemernej doby predaja v autobazároch, ktorá vlani vzrástla na 99 dní z priemerných 76 dní v roku 2017.

Stále pritom platí, že trh s novými i ojazdenými osobnými vozidlami je v Českej republike výrazne ovplyvnený dominanciou značky Škoda takmer vo všetkých segmentoch a cenová politika tejto značky je pre trh významným indikátorom.

V treťom štvrťroku minulého roka sa u nových vozidlách obmenili najpredávanejšie modely v jednotlivých segmentoch, kedy sa do popredia oproti predchádzajúcim kvartálom viac presadili modely s benzínovými motormi.

Ale popularita naftových motorov výrazne neklesla. Napríklad cena najpredávanejšieho vozidla Škoda Octavia s benzínovým motorom medziročne stúpla o 9,9 percenta, zatiaľ čo cena rovnakého modelu v dieselovom prevedení s motorom 1.6 TDI už mierne klesá takmer dva roky v rade a za posledný rok klesla o 3,1 percenta.

Aféra Dieselgate, od ktorej odhalenie vlani uplynuli tri roky, sa na tuzemskom trhu ojazdených automobilov na rozdiel od iných krajín EÚ výraznejšie neprejavila, a to ako z hľadiska pomeru zastúpenia druhov motorov, tak aj cien jednotlivých vozidiel.

Na mierne klesajúce ceny ojazdených vozidiel s naftovými motormi má vplyv najmä veľké množstvo vozidiel z ukončených operatívnych lízingov. Aféra Dieselgate však začína hrať významnejšiu úlohu v dovoze ojazdených áut. V susedných krajinách sa začína prejavovať znížený dopyt po ojazdených vozidlách s naftovými motormi, ktoré sa tak stávajú zaujímavé pre dovozcov ojazdených áut do Českej republiky, a to najmä u drahších modelov.

01 - Modified: 2024-04-18 12:25:51 - Feat.: - Title: KVÍZ: Špecifický volant, tlačidlá či displej? Spoznajte pohľadom do interiéru značky áut 02 - Modified: 2024-04-17 16:00:00 - Feat.: - Title: Zistenie HN: elektrické Porsche v Bratislave sa už vyrába. Fabrika aktuálne pracuje na „vychytávaní múch“ 03 - Modified: 2024-04-15 11:57:12 - Feat.: - Title: Štátny úrad, ktorý sa zmenil na posla dobrých správ 04 - Modified: 2024-04-12 14:35:08 - Feat.: - Title: Ako je to s krachom top zamestnávateľa? Poplašné správy zmietol zo stola novým rekordom 05 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 02:54