O tzv. switchingu účtu väčšina Slovákov stále nevie, no až 77 % ľudí bezstarostný presun účtu do inej banky láka

späť

Podľa prieskumu Prima banky si až 73 % Slovákov myslí, že ich osobný účet je výhodný. Ostatní o tom nie sú presvedčení a napríklad 10 % ľudí priznáva, že výhodnosť svojho účtu nedokáže posúdiť. Aj keď sme navonok s podmienkami svojich účtov spokojní, skočiť po lepšej ponuke by sme však neváhali. 61 % obyvateľov hovorí, že by boli ochotní zmeniť svoj účet za výhodnejší v inej banke. Na zmenu banky s výhodnejším účtom je dnes pritom obdobie vhodnejšie než kedykoľvek predtým. Priemerný mesačný poplatok za bežný účet s balíkom najpoužívanejších služieb (neobmedzený počet platieb kartou, výbery z bankomatu, prevody z účtu, využívanie internetbankingu a pod.) je v najväčších slovenských bankách totiž až 6,30 eur. Pred tromi rokmi to bolo napríklad pri tých istých bankách o viac ako 1 euro menej.

Slováci sú národ šporovlivý a aj pri rozhodovaní o zmene banky zohráva hlavnú rolu práve cena. Najviac ľudí (63 %) by totiž k presunu účtu do inej banky motivoval nižší poplatok za vedenie účtu. Viac ako polovica klientov by sa nechala zlákať na výhody, ktoré by mohli s novým účtom, alebo na ďalších produktoch banky využívať a tretina obyvateľov by ocenila väčšiu dostupnosť banky, ktorej pobočku by mali po ruke.

Či už na strane klienta prevláda spokojnosť alebo nespokojnosť s účtom, Slováci sa zmene banky vo všeobecnosti bránia. Odrádzajú ich najmä praktické dôvody. Až 52 % ľudí uviedlo, že najväčšou prekážkou pri prípadnej zmene by pre nich bola nutnosť nastaviť si nanovo pravidelné platby a oznámiť všetkým nové číslo účtu. Polovica ľudí sa pri zmene účtu obáva aj zbytočnej byrokracie a straty času.

Switching ešte veľa ľudí nepozná, ale táto služba ich láka

Od 15. marca 2016 je presun účtu medzi bankami oveľa pohodlnejší. Súvisí to s novou legislatívou, ktorá priniesla ešte jednoduchší switching účtu, a tak klienti s vybavovaním presunu nemajú žiadne starosti. No mnohí Slováci túto službu stále nepoznajú. Podľa prieskumu 7 z 10 obyvateľov nevie o tom, že môže v novej banke bezplatne požiadať o tzv. switching účtu. Súčasne až 77 % opýtaných uviedlo, že keby prechod z jednej banky do druhej za nich kompletne vybavila nová banka, svoj účet by neváhali zmeniť za výhodnejší v inej banke.

Klient si podá žiadosť, nová banka za neho všetko vybaví

Switching účtu je pre klienta takpovediac bezstarostný, keďže nová banka za neho všetko vybaví. „Klientovi stačí na pobočke podať žiadosť o presun účtu z pôvodnej banky. Všetko ostatné už vybavíme za neho. Po presune účtu zriadime na novom účte klienta aj všetky trvalé príkazy a inkasá tak, ako ich mal nastavené v pôvodnej banke,“ vysvetľuje Henrieta Gahérová, riaditeľka divízie riadenia produktov Prima banky.

Switching je teda praktický, bezplatný a najdôležitejšou úlohou klienta je hlavne vybrať si naozaj výhodný účet, ktorý mu popri najpoužívanejších bankových službách poskytne aj množstvo výhod. Odporúčame však prihliadať aj na celkovú výhodnosť a transparentnosť banky. Aby sa z naoko výhodného účtu nestal o rok či dva maximálne nevýhodný účet.  Na trhu sú stále aj banky, ktoré si svoju výhodnosť voči klientom držia dlhodobo. Napríklad za Osobný účet od Prima banky klienti už viac ako 5 rokov platia rovnaký poplatok 3,90 eur mesačne a to bez akýchkoľvek podmienok navyše. Banka ich zároveň za každú platbu kartou odmení a klienti môžu využiť aj ďalšie výhody. O svojich financiách majú prehľad vďaka bezplatným SMS-kám po každom pohybe na účte, Internet bankingu či jednoduchej a pohodlnej mobilnej aplikácii Peňaženka. Zároveň si k Osobnému účtu môžu zriadiť výhodne sporenie s atraktívnym úrokom 5,0 % ročne a zhodnotiť tak svoje peniaze výhodnejším úročením ako na termínovaných vkladoch.

Zverejnené dňa: 21. 10. 2016


späť na zoznam