Nový motor môže zmeniť letecký priemysel. Revolúcia môže prísť už v dohľadnej dobe, hlási NASA

NASA prešla na dizajnovanie a vývoj hybridného elektrického prúdového motora, ktorý šetrí palivo a emisie.

letecky motor
Zdroj: chesky_w / depositphotos.com

Americká vesmírna agentúra NASA oznámila vývoj nového druhu prúdového motora, ktorý by mal slúžiť novej generácii mimoriadne efektívnych dopravných lietadiel.  

Návrh a následný vývoj nového motora sa odohráva v rámci väčšieho cieľa agentúry urobiť z leteckého priemyslu udržateľnejšiu formu priemyslu. Jedným z kľúčových komponentov nového motora má byť malé jadro pre hybridnú elektrickú turbínu, ktorá by mohla znížiť spaľovanie paliva až o 10%.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Jadro prúdového motora je komponent, kde sa stlačený vzduch kombinuje s palivom a zapaľuje sa, aby vznikala sila. Vývoj menšieho jadra zvýši efektivitu motora a zníži množstvo emisií oxidu uhličitého. Nové menšie jadro americká NASA vyvíja v rámci projektu HyTEC (Hybrid Thermally Efficient Core). Hlavným cieľom projektu bude demonštrácia menšieho jadra a jeho pripravenosť na adaptáciu do roku 2030.  

NASA už má za sebou prvú fázu projektu, v rámci ktorej vybrali vhodné technológie, ktoré použijú pri návrhu demonštračnej technológie. Momentálne začína druhá fáza, ktorú predstavuje dizajnovanie, postavenie a otestovanie kompaktného jadra spolu so spoločnosťou GE Aerospace.  

“Prvá fáza projektu HyTEC sa už pomaly končí a pripravujeme sa na druhú fázu. Tá vyústi v demonštrovanie vyvíjanej technológie, ktoré dokáže, že sa môže jadro nového prúdového motora uplatniť v priemysle,” tvrdí Anthony Nerone, vedúci HyTEC projektu v NASA’s Gleen Research Center.  

Ešte pred dizajnovaním a vývojom nového menšieho jadra prúdového motora museli vedci preskúmať celú radu inovatívnych materiálov, z ktorých následne jadro vyrobia. Keďže ide o menšiu verziu dnes používaných jadier, na dosiahnutie rovnakého ťahu musí motor vytvoriť viac tepla a tlaku. Znamená to, že sa jadro motora musí skladať z materiálov, ktoré vydržia vyššie teploty.  

Okrem samotných materiálov však NASA skúmala aj pokročilú aerodynamiku a ďalšie kľúčové technické parametre.  

Majú pred sebou ešte dlhú cestu

Slovami odborníkov podieľajúcich sa na projekte, druhá fáza HyTEC so sebou nesie obrovskú výzvu. Inžinieri a vedci musia vytvoriť to, čo ešte nikdy predtým vytvorené nebolo. To v sebe zahŕňa použitie množstva rozličných technológií, z ktorých vznikne úplne nový typ motora.  

Nový druh motora umožní do väčšej miery upraviť pomer vzduchu, ktorý prejde cez jadro a vzduchu, ktorý jadro obchádza, čo sa nazýva aj bypass. Ďalší výrazný problém predstavuje hybridizácia. HyTEC je hybridným elektrickým motorom, čo znamená, že vyvíjané jadro bude poháňané aj elektrickou energiou, čím sa ďalej zníži spotreba paliva a množstvo vytvorených emisií.  

HyTEC predstavuje prvý mierny hybridný elektrický motor pre lietadlá. Ako sme už spomínali, NASA a GE Aerospace momentálne len začínajú s dizajnom jadra a následne príde na rad aj jeho postavenie. Otázkou teda zostáva, či sa podarí úspešne demonštrovať schopnosti nového typu prúdového motora a či získa svoje miesto v praxi. 

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre