Od základu: 5 chýb, ktoré vám pokazia pôžitok z jazdy

Každý urobil za svoju éru bicyklovania nejaké chyby. Vďaka tomuto článku ich budete robiť minimálne o 5 menej.

Cyklistika nie je šport, pri ktorom je technika a výbava striktne daná. Cyklisti jazdia na rôznych bicykloch a majú rôzny štýl jazdy. Práve rôznorodosť robí tento náš šport takým krásnym. Každý však v minulosti urobil nejaké chyby, z ktorých sa poučil. V tomto článku si predstavíme 5 častých chýb, ktoré viete odstrániť buď zadarmo, alebo len s minimálnym budgetom. Tieto chyby z mojej praxe častokrát pozorujem najmä na začiatočníkoch.

fúkanie kolesa

1. Veľmi tvrdé/mäkké kolesá – aby vám kolesá neodskakovali

Príliš vysoký alebo nízky tlak môže spôsobiť buď stratu gripu (koleso nebude v teréne držať), alebo dokonca aj zničiť ráfik.

Už v nedávnom článku som písal, že príliš vysoký tlak bude znamenať, že koleso od nerovnosti odskakuje (podobne ako lopta). Pri príliš podhustenom plášti bude mať koleso nesprávne vlastnosti, plášť sa bude príliš deformovať, čo môže viesť aj k poškodeniu ráfika.


Správny tlak všeobecne neexistuje. Musíte naň prísť po zvážení viacerých faktorov, ktorými sú: štýl jazdy, šírka plášťa, šírka ráfika, hmotnosť jazdca, hrúbka steny plášťa, použitie insertov...

Na vypočítanie správneho tlaku odporúčam aj túto kalkulačku.

horská cyklistika, mtb

2. Príliš široké/úzke riadidlá - aby sa vám lepšie zatáčalo

Príliš široké alebo úzke riadidlá vám kazia techniku jazdy a zhoršujú zatáčanie.

Výrobcovia dávajú častokrát na bicykle zbytočne široké riadidlá. Dokonca aj na bicykle menších veľkostí. Nie je to preto, lebo im ostali na sklade a chceli sa ich zbaviť. Je to komponent, ktorý si musíte prispôsobiť podľa seba. 800-vky (800 mm široké riadidlá) nesadnú väčšine bežnej populácie cyklistov a tak treba riadidlá prispôsobiť svojim proporciám. Treba teda vziať rezačku alebo pílku a z každého konca nejaký kúsok odrezať. Čím je jazdec nižší – čím má kratšie ruky, tým užšie riadidlá by mal používať. Samozrejme, funguje to aj naopak.


Koľko je už málo? Keďže šírka riadidiel súvisí s ovládateľnosťou bicykla, nie je vhodné riadidlá skracovať až príliš. Môže to mať negatívny efekt a riadenie nemusí byť také presné. Ja osobne mám 175 cm a používam 760 mm riadidlá. Používal som aj 800-ky, 780-ky aj 740-ky. Takto to sedí môjmu štýlu jazdy a som spokojný.

horská cyklistika
Treba skúšať a experimentovať. Správna šírka riadidiel vie mať veľký dopad na vašu jazdu. Čas strávený výberom a skracovaním môže byť zdĺhavý, no nakoniec si budete pochvaľovať. Keď sme pri rezaní riadidiel, platí známe pravidlo: dvakrát meraj a raz rež. Nezabudnite, že na karbón sa používajú špeciálne prípravky.

pedále

3. Nekvalitné pedále – zabudnite na plasťáky od výrobcu

Nesprávne pedále môžu znamenať odskakovanie nôh od pedálov a v horšom prípade aj pád.

Opäť budem odkazovať na môj minulý článok o pedáloch. Pedále sú jedným z dvoch kontaktných bodov jazdca s bicyklom pri zjazde. Ak vám nedržia nohy na pedáloch, máte problém. Namiesto hľadania novej vidlice alebo celoodpruženého bicykla sa zamerajte na pedále. Máte kvalitné pedále? Držia vám na nich topánky? Máte na pedáloch vôbec piny? Sú pedále dostatočne veľké?


Častokrát chodia bicykle z výroby s takzvanými plasťákmi – pedálmi, ktoré nemajú ani piny. Tým pádom nemôžete očakávať, že vám bude noha na pedáloch v teréne držať. Správne pedále by ste mali v ideálnom svete skombinovať so správnymi topánkami, určenými na cyklistiku.


4. Brzdy v katastrofálnom stave – aby ste nebrzdili dvoma prstami

Brzdy v zlom stave môžu znamenať nielen diskomfort počas jazdy, ale aj pád a možno aj horšie...

Tu nebudem šetriť kritikou. Ak mi neveríte, v akom katastrofálnom stave môžu mať cyklisti brzdy, opýtajte sa svojho lokálneho mechanika. O to horšie, keď takéto brzdy majú rozhodovať o tom, či zabrzdíte alebo nie. V podstate teda hazardujete so zdravím.


Vybrzdené platničky, zošúchané kotúče a zavzdušnené brzdy sú problémy, ktoré viete so šikovnosťou vyriešiť už za pár desiatok eur. Vždy sa pred jazdou presvedčte, aby ste mali brzdy v dobrom stave. Kontrolujte si hrúbku platničiek, hrúbku kotúča a skúste si párkrát na rovine zabrzdiť. Ak pôjde páčka až ku gripu, brzdy sú zavzdušnené.


Nastavenie brzdových páčiek je kapitola sama o sebe. Ideálny spôsob je brzdiť jedným prstom. Máte silnejší úchop, ako keby ste brzdili dvoma prstami.


5. Vyjazdené plášte – aby ste sa vedeli na bicykel spoľahnúť

Vyjazdené plášte znamenajú absenciu gripu a v horšom prípade opäť môže dôjsť k pádu.

Plášte treba meniť pravidelne. Akonáhle sa začne dezén plášťa zošuchovať a vytrácať, mali by ste si kúpiť náhradný plášť a keď príde správny moment, vymeniť ho. Málokto si môže dovoliť meniť plášte po pár výjazdoch ako v depe F1. Avšak akonáhle bude z vášho plášťa, ktorý mal kedysi dezén a pomerne vysoké štuple, úplne hladký plášť, nebude držať a neviete sa naň spoľahnúť.


Preto by ste mali plášte meniť včas, aby nenastala situácia, ktorú budete neskôr ľutovať. Rovnako dávajte pozor na stvrdnutú gumu pri extrémne starých plášťoch.

prilba, bezpečnosť

Neučte sa z vlastných chýb

Každý robí a robil chyby. Poznáte nejaké, ktoré som tu mal spomenúť? Urobili ste nejakú chybu v minulosti, s ktorou sa chcete „pochváliť“? Kľudne nám napíšte do komentára.


Najväčšou chybou pri jazde na bicykli je nenosiť prilbu. Takáto chyba vás môže stáť život.

Prečítajte si aj ostatné články zo série Od základu:

Zdroj fotografií: archív redakcie
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Od základu: lacné vs. drahé kúsky – kde viete ušetriť?

Od základu: lacné vs. drahé kúsky – kde viete ušetriť?

Cyklistika vie byť veľmi drahý šport. Či už ide o komponenty, bicykle alebo samotné oblečenie, niektoré kúsky vedia poriadne odľahčiť vašu peňaženku. Do čoho sa však oplatí investovať?
Od základu: Odpružená vidlica a tlmič – všetky informácie pre začiatočníkov

Od základu: Odpružená vidlica a tlmič – všetky informácie pre začiatočníkov

O odpružení bicykla, teda o vidlici a tlmiči, by sa dali napísať litánie. Čo je však to najdôležitejšie, čo by začiatočník nemal prehliadnuť?
Kráľ bicyklových rámov – karbón je super, ale… (2. časť)

Kráľ bicyklových rámov – karbón je super, ale… (2. časť)

Aj za takou jednoduchou vecou, akou je bicyklový rám, je mnoho technológií a procesov, ktoré musí absolvovať ešte predtým, než naň nasadnete a vyrazíte za dobrodružstvom.
keyboard_arrow_up