Superdlhé nákladné lietadlo

Špeciálne nákladné lietadlo WindRunner na prepravu superdlhých nákladov môže pomôcť pri presune listov vrtule veternej elektrárne s dĺžkou až 104 metrov.

Vizualizácia Radia

Z času na čas sa na podnikateľskej scéne zjaví start-up, ktorý sa venuje takým zariadeniam, aké dovtedy vyrábali len veľké koncerny. Nedávno firma Radia, sídliaca v americkom štáte Colorado, ohlásila vývoj a výrobu lietadla s ambíciou stať sa najväčším lietadlom na svete.
Analýzy ukazujú, že na pokrytie neustále rastúcej svetovej energetickej spotreby by mohli významne prispievať elektrárne využívajúce ako obnoviteľný zdroj energie vietor. Ide najmä o veterné farmy v podobe sústav mohutných elektrární, postavených na morskom pobreží (on shore), a v plytkých pobrežných vodách (off shore). Výkon takýchto veterných elektrární závisí najmä od priemeru rotora turbíny. V súčasnosti môžu byť listy vrtule dlhé maximálne 70 metrov. Dôvod je ten, že po bežných cestách nie je možné prepraviť listy dlhšie než 70 m z miesta ich výroby do miesta inštalácie na morskom pobreží. Experti firmy Radia prišli s myšlienkou, ako zvýšiť potenciál turbín: navrhli koncepciu prepravy superdlhých rotorových listov špeciálnymi, na tento účel vyvinutými lietadlami, ktoré dovezú listy až na miesto ich inštalácie na pobreží.
Špeciálne nákladné lietadlo dostalo názov WindRunner a vyznačuje sa koncepciou podobnou strojom na prepravu ťažkých nákladov. Ide o štvormotorový hornoplošník, lietadlo s dlhým trupom kruhového prierezu, do ktorého možno patentovaným mechanizmom zasunúť dva listy s dĺžkou až 104 metrov. Lietadlo má mať dĺžku 108,5 m, čo je o 37,8 m viac ako dĺžka Boeingu 747-400. Výška lietadla je 24 m, rozpätie krídel takmer 80 m. Podvozok je konštruovaný tak, aby lietadlo mohlo pristávať na poloupravených štrkových dráhach dlhých 1 800 m. WindRunner bude môcť prepravovať náklad s hmotnosťou do 72 575 kg, ktorý prepraví do vzdialenosti až 2 000 km. Podľa uvedených parametrov bude najväčším lietadlom na svete. Podľa neoficiálnych zdrojov by sa mal do komerčnej prevádzky dostať v roku 2027.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.