UA Glitch-IDM 15
NESUPERVÍZOVANÝ VZOR / UNSUPERVISED PATTERN – To, že sa národne socialistickej diktatúry, ktorá tu teraz vládne, boja súkromné televízie, liberálne politické strany, apod. znamená, že ich nezávislosť nie je nezávislosťou, že ich sloboda nie je slobodou. / The fact that private televisions, liberal political parties, etc. are feared from the National Socialist dictatorship, that now rules here means, that their independence is not independence, that their freedom is not freedom. … „Pozri sa na letiacich vtákov (nad múrom „bezpečného“ Mesta (Krajiny)),“ hovorí (Tvoj) Tieň. „Nič ich nezadrží. Ani múr, ani brána, ani trúbenie na roh (Dverníka, ktorý podľa Kafkovej poviedky „Pred Zákonom“ z Teba iba saje energiu Tvojho života).“ „Look at the birds (over the wall of the „safe“ City (Country)),“ (Your) shadow says. „Nothing can hold them. Not the Wall, nor the Gate, nor the sounding of the horn (of the Gatekeeper, who, according to Kafka’s short story „Before the Law“, only sucks the energy of your life out of you).“ … Referencie / References [Před Zákonem / Before the law (Kafka) – 79, Hard boiled wonderland – 146 (Murakami), in https://dennikn.sk/blog/3757835/new-glitch-idm-7/]
Perex hovorí, že stratégia je pripravenosť na a) zdravé riziko b) obranu na kraji priepasti c) uplatnenie poslednej praktickej šance, apod. Je to nižšie ukázané príkladom porovnania toho, čo napísal a čo nenapísal Michal Šimečka:
Perex says that the strategy is a readiness for a) healthy risk b) defending at the edge of the precipice c) taking the last practical chance, etc. This is shown below by an example of a comparison of what Michal Šimečka has written and what he has not written:
written:
It’s serious. The European elections are just two weeks away, and once again Smer is in danger of winning. We can narrowly beat them in the polls, but the last elections have shown us that they have many so-called hidden voters who are not visible in the polls. And now, after the terrible assassination of Robert Fico, they will be even more mobilised. Please do not underestimate this. Come and vote on 8 June and take your loved ones with you. It is an extremely important signal as to whether a pro-European Slovakia will win, or whether Smer will be convinced that they have a mandate to drag us towards Budapest or Moscow.
O dva týždne sú tu európske voľby. Pokračujeme vo svojej hodnotovej stratégii predstavovania progresívneho liberalizmu, pre ktorú sú násilie/krutosť, predstieranie/pokrytectvo, vyvolenosť/snobstvo, neúprimnosť/zradnosť, zatrpknutosť/mizantropia neakceptovateľné. Sme presvedčení, že je to férová ponuka pre všetkých občanov našej krajiny.
The European elections are in two weeks‘ time. We are continuing with our value strategy of presenting a progressive liberalism for which violence/cruelty, pretence/hypocrisy, chosenness/snobbery, insincerity/treachery, bitterness/misanthropy are unacceptable. We believe this is a fair offer for all citizens of our country.
__________
Môžeš si k tomu čítať túto jednostranovú poviedku. Pri čítaní do roli Dverníka môžeš dosadiť Zdravý Rozum, Kraj priepasti, apod.
You can read this one-page short story to go with it. When reading it, you can put Common Sense, The Edge of the Abyss, etc. in the role of the Doorkeeper.
Túto poviedku pekne znázorňovala flashová hra Before the law*, v ktorej bola jedna fantastická skrytá možnosť (zdravého rizika/obrany na okraji priepasti/uplatnenia poslednej praktickej šance), kedy na Vidiečana zareval Dverník „HALT!“. A bola tam šípka dolu, ktorú bolo treba stlačiť podľa pokynu Dverníka. Ak ju hráč stlačil, bol to jeho koniec – hra sa odohrávala podľa poviedky až dokonca a nedalo sa to už zmeniť. Ak zrevanie Dverníka nerešpektoval a išiel ďalej, Dverník popraskal a zrútil sa na zem. Tento krok nám ukazuje Zelenskyj a napriek tomu ho nevidíme.
This tale was nicely illustrated by the flash game Before the Law*, which featured one fantastic hidden possibility (of a healthy risk/defending at the edge of the precipice/taking the last practical chance) where the Gatekeeper roared „HALT!“ at the Countryman. And there was a down arrow that had to be pressed as instructed by the Gatekeeper. If the player pressed it, that was the end of it – the game played out according to the story up to even, and there was no changing it. If the Gatekeeper’s roar was not respected and she went on, the Gatekeeper cracked and collapsed to the ground. Zelensky shows us this move and yet we don’t see it.
*Ak si ju chceš zahrať / If you want to play it
various
2024-05-16
Referencia 41 je kniha od Judith Shklar Obyčajné neresti.
- Na s. 239 sa v nej píše: „Krutost, strach a pomsta se navzájem přiživují a stupňují. Jaké důležitější poselství nám dvacáté století přineslo než opakovaně prokázanou pravdu, že „ekonomie násilí“ je jen ideologickým spouštěčem nekonečného teroru?“
- A na str. 263: Svobodná vláda občanům neslibuje, že z nich udělá mravné lidi. Tvrdí pouze, že svoboda odstraní nejzávažnější překážky jakéhokoli dalšího mravního úsilí. Chtít od ní něco víc by nevedlo k oslabení neřestí.
- (pozn. za 5 nerestí sa v knihe povazuje krutost, pokrytectvo, snobstvo, zradnost, mizantropia)
- Poučenie: Ak teda niekto v mene zväčšovania bezpečnosti zmenšuje slobodu, nehovorí pravdu. Zmenšovanie slobody je iba množenie prekážok akémukoľvek mravnému úsiliu.
- Autonómna spôsobilosť nevstupovať do nekonečného (nedefinovaného) kolobehu krutosti, pokrytectva, snobstva, zradnosti a mizantropie sa dá nadobúdať iba v slobode.
- PS mohlo na mítingu proti zrušeniu RTVS proaktívne, preventívne vysvetľovať to, čo píše Shklar. Namiesto toho PS míting zrušila. Akú má PS stratégiu?
Reference 41 is a book by Judith Shklar called Ordinary Vices
- On p. 239 it says: „Cruelty, fear, and revenge feed and intensify each other. What more important message has the twentieth century brought us than the repeatedly proven truth that the ‚economics of violence‘ is merely an ideological trigger for endless terror?“
- And on page 263: A free government does not promise to make citizens moral people. It claims only that freedom will remove the most serious obstacles to any further moral endeavor. To ask anything more of it would not lead to a weakening of vice.
- (Note: the 5 vices in the book are cruelty, hypocrisy, snobbery, treachery, misanthropy)
- Lesson: So if someone is diminishing freedom in the name of increasing security, they are not telling the truth. Diminishing freedom is only multiplying obstacles to any moral effort.
- The autonomous capacity not to enter the endless (undefined) cycle of cruelty, hypocrisy, snobbery, treachery and misanthropy can only be acquired in freedom.
- The PS could have proactively, preventatively explained at the rally against the abolition of RTVS, what Shklar wrote. Instead, the PS cancelled the rally. What is the PS’s strategy?
Neustupovala nikomu, ani Hannah Arendtovej, ani Johnovi Rawlsovi, ani Henrimu Kissingerovi, ani Zbygniewovi Brzezinskému, ani Alasdairovi MacIntyremu, Michaelovi Sandelovi, Leovi Straussovi, Rogerovi Scrutonovi. Nevelebila ani otcov zakladateľov americkej ústavy, Jeffersona a Paineho. Neuznávala McCarthyizmus…
She did not concede to anyone, neither Hannah Arendt, nor John Rawls, Henry Kissinger, Zbygniew Brzezinski, Alasdair MacIntyre, Michael Sandel, Leo Strauss, Roger Scruton. Nor did she glorify the founding fathers of the American Constitution, Jefferson and Paine. She did not recognize McCarthyism…
2024-05-17
Namiesto statických absolútnych veľkých slovných podstát napr. ‚inteligencia‘, ‚myslenie‘ používať dynamické relatívne menšie slovné procesy naučiteľnosť/vzdelateľnosť.
Príklad:
„Ako myslíme, tým sa stávame.“
To ako myslíme je funkcia naučiteľnosti. A to, čo je pre nás naučiteľné je funkcia našej vzdelateľnosti.
Instead of static absolute big word essences e.g. ‚intelligence‘, ‚thinking‘, use dynamic relative smaller word processes learnability/educability.
Example:
„As we think, so we become.“
How we think is a function of learnability. And what is learnable for us is a function of our educability.
Referencia / Reference [162-163, 168-169, 171, 9-10]
2024-05-23
fragment neexistujucej krátkej jednoaktovky:
Ušľachtilý Liberál ustupuje Diktátorovi (na ktorého to podľa neho pôsobí – veď nemôže byť až taký zlý) a hovorí si: Nechcem sa stať Benešom.
Počuje to Rešpekt a povie: To, že si niekto neželá byť Benešom, nestačí na to, aby sa stal Masarykom. Masaryk neustupoval.
Ušľachtilý Liberál ďalej ustupuje Diktátorovi a stáva sa Benešom.
a fragment of a non-existent short one-act play:
The Noble Liberal gives in to the Dictator (whom he thinks he’s impressing – after all, he can’t be that bad) and says to himself: I don’t want to become Beneš.
Respect hears this and says: Just because someone doesn’t want to be Beneš, is not enough to become Masaryk. Masaryk did not back down.
The noble Liberal further concedes to the Dictator, becoming Beneš.
2024-05-24
PojemProces ‚obeť‘ / Procept ‚victim‘
Obviňování obětí je stejné jako jejich idealizace – v nejlepším případě je to zbytečné a možná to svědčí o tom, jak obtížné je zaujmout vůči krutosti
vůbec nějaký jasný postoj.
Victim blaming is the same as idealizing them – at best, it’s pointless and perhaps indicative of how difficult it is to take a stand against cruelty to take any clear stance at all.
Idealizovat politické oběti navíc není jen nedůstojné; je to též velmi nebezpečné. Ke skutečné politice patří i to, že oběti politického mučení a nespravedlnosti nejsou často o nic lepší než jejich mučitelé. Čekají jen na to, až si s nimi vymění místo.
Moreover, to idealize political victims is not only undignified; it is also very dangerous. It is part of real politics, that victims of political torture and injustice are often no better, than their torturers. They are just waiting to trade places with them.
Přesto však nesmíme ani za cenu misantropie předstírat, že postavení oběti někoho v jakémkoli smyslu zušlechťuje.
Nevertheless, we must not pretend, even at the cost of misanthropy, that the position of the victim in any sense ennobles anyone.
Pokud zapomeneme, že obětí se může stát kdokoli, a zaslepí nás nenávist k mučení nebo soucit s bolestí, bezděčně svým přeceněním dnešních obětí pomůžeme zítřejším mučitelům.
If we forget, that anyone can be a victim, and we get blinded by our hatred of torture or compassion for pain, unwittingly, by our overestimation of today’s of today’s victims, we help tomorrow’s torturers.
Príklad Borges
Inception, film, Nolanove alúzie na Borgesa veľmi nahusto.
Inception, film Nolan’s allusions to Borges very thickly.
Ak k tomu prirátame Vedátora, ktorý sa zaoberá hypotézou, že ešte všeobecnejšia ako fyzika jej informačná pred-fyzika, vidíme akú fantastickú prediktívnosť mal Borges svojimi labyrintmi, zrkadlami, snami…
If we add to this Vedátor, that deals with the hypothesis that even more general than physics is its informational pre-physics, we see what fantastic predictive power Borges had with his labyrinths, mirrors, dreams…
Vidíme, že jeho prediktívnosť sa neprekonáva Menom ruže (Eco), ale najlepšou možnou teoretickou matematikou a fyzikou. Rényiovsky predpokladám, že na to, aby boli najlepšie, potrebujú od začiatku prerámcovať pojem ‚objektivita‘ na ‚hodnotová objektivita‘ a to napriek tomu, že to prerámcovavanie pravdepodobne leží v NP [https://www.scottaaronson.com/papers/pnp.pdf]
We see that his predictive power is not being overcome by The Name of the Rose (Eco), but by the best possible theoretical mathematics and physics. Rényi-like, I suppose that to be the best, they need to reframe the notion of ‚objectivity‘ to ‚value objectivity‘ from the start, despite the fact that the reframing probably lies in NP – Aaronson.
ešte / yet
Ornitologické vzory 5 / Ornithological patterns 5
2024-05-27
Švajčiarsko (nie) je jedinou krajinou, kde sa na základe ústavného poriadku najdôležitejšie a dôležité rozhodnutia na spolkovej úrovni predkladajú k ľudovému hlasovaniu, a to bez výnimky. (Aj v ostatných krajinách) ľud prakticky zohráva úlohu opozície, lebo (aj keď to nie je obsiahnuté v ústavnom poriadku) má právo predložiť, predostrieť také politické otázky, ktoré ho zaujímajú a ktoré by možno inak zostali vládnou mocou neotvorené. (Aj keď) o ústavnosti zákonov rozhoduje jedine (Ústavný súd), tým najvyšším „orgánom“ je ľud (aj podľa našej Ústavy – Čl. 2 (1) Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo).
Switzerland is (not) the only country where, by virtue of the constitutional order, the most important and significant decisions at the federal level are submitted to a popular vote, without exception. (Also in other countries) the people practically play the role of opposition, because (although it is not included in the constitutional order) they have the right to put forward such political issues that are of interest to them and which might otherwise remain unopened by the government. (Although) the constitutionality of laws is decided only by (the Constitutional Court), the highest „authority“ is the people (also according to our Constitution – Art. 2 (1) State power comes from the citizens who exercise it through their elected representatives or directly).
Ornitologické vzory 6 / Ornithological patterns 6