Písať nekrológ je pre autora v akejkoľvek sfére najbolestnejšou úlohou. Pre mňa v tejto chvíli znásobenou faktom, že sa týka umelkyne, profesionálnej kariéry ktorej som bol svedkom od vstupu na operné pódium až po posledné kroky na akademickej pôde. V utorok 14. mája 2024 zaznela smutná správa: Ľubica Rybárska prehrala hrdinský boj s ťažkou chorobou.
Narodila sa v Martine 13. júla 1958, absolvovala Konzervatórium v Žiline a bratislavskú VŠMU u Viktórie Stracenskej. Na operné pódium Slovenského národného divadla v Bratislave vstúpila ešte ako študentka posledného ročníka do inscenácie Suchoňovej Krútňavy. A hneď do hlavnej úlohy Katreny. Na pozíciách protagonistiek sa udržala tridsať rokov. Prešla prirodzeným vývojom od mladodramatického po dramatický soprán.
Od prírody krásny hlasový materiál Ľubice Rybárskej, podopretý zdatnou technikou a vrodenou muzikálnosťou, mal kus šťastia, že v jej prvých sezónach vtedajší šéf opery Marián Jurík angažoval do funkcie šéfdirigenta Ondreja Lenárda. Pod jeho vnímavými rukami vytvorila nielen Micaëlu v Bizetovej Carmen, ale najmä prvé verdiovské postavy: Ameliu Grimaldi v Simonovi Boccanegrovi (1985), Ameliu v Maškarnom bále (1986), či neskôr Leonoru v Sile osudu (1990) alebo titulnú Aidu (1998). Podobne dve najsilnejšie kreácie z opier Giacoma Pucciniho, Toscu a Turandot, vytvárala v Lenárdovom hudobnom naštudovaní.
Okrem talianskeho repertoáru, v ktorom mohla Ľubica Rybárska najvhodnejšie uplatniť svoj podmanivý timbre, štýlové cítenie, plastické modelovanie fráz a plnokrvný dramatický náboj (k už spomenutým patrí aj mnoho ďalších, okrem verdiovských ako Abigaille v Nabuccovi, Elisabetta v Donovi Carlovi či Leonora v Trubadúrovi a titulná Macbeth, tiež Santuzza z Mascagniho Sedliackej cti, Maddalena v Andrea Chénierovi, Margaréta v Boitovom Mefistofelovi či titulná Cileova Adriana Lecouvreur), na svojom konte mala aj bohatý slovanský repertoár.
Aspoň heslovito. Jaroslavna v Borodinovom Kniežati Igorovi, Dvořákova Rusalka (neskôr i Cudzia kňažná), Líza v Pikovej dáme či posledná Rybárskej postava, impozantná a zároveň nešťastná Kostelníčka z Janáčkovej Jej pastorkyne. Dominovala tiež v oboch operách Eugena Suchoňa – ako Katrena v Krútňave a Ľutomíra v Svätoplukovi. O každej by sa dalo písať obšírne, vybrať citáty z recenzií. V tejto chvíli to ani nie je treba. Pred očami dlhoročných návštevníkov Opery SND všetky defilujú v životnej veľkosti. Vracajú sa v dojemných spomienkach na jej kreácie i na jej kolegov, z ktorých mnohí už nie sú medzi nami.
Prečítajte si tiež:
• Pavarottiho Luisa a Amelia. Ľubica Rybárska jubiluje (článok z roku 2018)
• SND venovalo predstavenie Suchoňovho Svätopluka a výstavu fotografií jubilujúcej sopranistke Ľubici Rybárskej (článok z roku 2023)
Rok 1988 bol pre kariéru Ľubice Rybárskej prelomový. Laureátsky titul z Medzinárodnej speváckej súťaže Luciana Pavarottiho vo Filadelfii dodal menu slovenskej sopranistky punc hodný zlata. Po jeho boku vytvorila Luisu Miller v rovnomennej Verdiho opere a v parížskej Národnej opere v sérii predstavení Ameliu v Maškarnom bále. Nasledovali hosťovania v popredných európskych operných domoch (okrem talianskych titulov aj ako Judit v Bartókovom Modrofúzovom zámku) a festivaloch, ale aj bohatá koncertná činnosť. Mala v repertoári Requiem Verdiho i Dvořákovo, rovnako ako sopránový part v jeho Stabat mater, Beethovenovu Missu solemnis a Deviatu symfóniu, Brittenovo Vojnové requiem a mnohé ďalšie.
Nemecká tvorba išla viac-menej pomimo Ľubice Rybárskej. Mozartovi sa okrem Grófky z Figarovej svadby vyhla, podobne ako Wagnerovi v zriedkavých inscenáciách jeho romantických opier. Ktovie, keby sa bratislavská dramaturgia otvorila v jej časoch napríklad Richardovi Straussovi, či by, aj napriek talianskemu naturelu, neprekvapila v niektorých dramatických rolách. Dnes sú to len špekulácie. Stalo sa však niečo iné a tým bol nedobrovoľný odchod Ľubice Rybárskej z divadla, v ktorom – s výnimkou pomerne krátkeho úseku na „voľnej nohe“ – kraľovala tri desaťročia.
Od roku 2004 sa začala venovať pedagogickej práci, ktorá trvala až do posledných chvíľ života. Od pozície odbornej asistentky sa postupne habilitovala ako docentka (2012) a v roku 2019 sa stala profesorkou spevu na Hudobnej a tanečnej fakulte VŠMU. Pod jej odborným vedením prešli desiatky bakalárov, absolventov, doktorandov. Vo vlaňajšom naštudovaní Mozartovej Čarovnej flauty napríklad z jej triedy vzišiel skvelý Papageno Benjamín Rudík.
Prečítajte si tiež:
• Jubilejné sezóny Opery SND v retrospektíve (seriál)
• Takí sme (v Opere SND) boli…
• Takí sme (v Opere SND) boli…, (pokračovanie)
Naposledy som sa s Ľubicou Rybárskou aj osobne stretol pred rokom na excelentnom bakalárskom koncerte Evy Katrákovej Bodorovej (bola jej školiteľkou), no len nedávno, jedenásť dní pred skonom (podľa fotografie, ktorú klavirista doc. Robert Pechanec pridal na sociálnu sieť), prijímala gratulácie po koncerte svojej doktorandky Terézie Kružliakovej.
Neviem presne určiť čas, keď som sa po súkromnej linke dozvedel o vážnom ochorení Ľubice Rybárskej. S krutou diagnózou bojovala mimoriadne statočne a hrdinsky, do poslednej chvíle si plnila povinnosti vysokoškolskej profesorky. Mnohých, ktorí týmito informáciami nedisponovali, jej úmrtie vo veku 65 rokov šokovalo. Nielen ich. Každého, koho sa čo len dotklo umenie Ľubice Rybárskej zalial hlboký smútok. Opustil nás jeden z najvzácnejších dramatických sopránov, aké slovenská operná kultúra za vyše storočie svojej existencie mala. „Vissi d´arte, vissi d´amore“, slová z modlitby Toscy, sú možno odkazom umelkyne, ktorá pre umenie skutočne žila.
Autor: Pavel Unger
Posledná rozlúčka s Ľubicou Rybárskou sa uskutoční v pondelok 27. mája 2024 o 10.30 hod. v novej budove SND v Bratislave a o 14.45 hod. v bratislavskom krematóriu. (zdroj: SND)
Operné Rádio Devín: In memoriam Ľubica Rybárska
Sobota 18. 5. o 19:00 v RD
,,Jej nádherný hlas a umenie si pripomenieme v rozhovore a nahrávkach, ktoré máme v rozhlasovom archíve. V Cikkerovej opere Juro Jánošík, z roku 1987, kde sa Ľubica Rybárska predstavila ako Milka, v druhej polovici relácie to bude oratórium Vladimíra Godára Orbis Sensualium Pictus, kde v roku 1985 účinkovala po boku Petra Mikuláša.“ (zdroj: Rádio Devín)
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.