Nákupné centrá si verejnosť zvyčajne spája s mnohými vymoženosťami, no spoločenská zodpovednosť medzi ne nepatrila. Spoločnosť KLM real estate však svojimi projektmi toto vnímanie mení. Podľa slov jedného zo zakladateľov Rastislava Čačka chce firma realizovať investície s pridanou hodnotou, čo oceňujú klienti nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.

Firmy väčšinou expandujú z Česka na Slovensko. Ako sa vám podarilo prelomiť toto pravidlo?

Základným motívom bolo, že väčšina našich nájomcov pôsobí v Českej republike. Sú s našou prácou spokojní a pozvali nás, aby sme s nimi išli do Česka. Zároveň mám okolo seba neskutočne šikovných a zodpovedných ľudí, takú silnú kamarátsku partiu, ktorú to rovnako ako mňa baví. Pred štyrmi rokmi sme sa teda rozhodli, že ideme do toho. Vytvorili sme tím a kúpili prvé projekty, získali sme stavebné povolenia a začali sme stavať. Podarilo sa otvoriť prvé centrá v Humpolci a Lipníku, v súčasnosti pracujeme na ďalších štyroch nových projektoch.

Ako prebiehal prechod na nový trh?

Presun bol skôr prirodzený. Nestála nám v ceste ani jazyková, ani mentálna bariéra. Predsa ide o našich susedov. Vďaka tomu sa nám ľahšie podarilo splniť aj zákonné podmienky, hoci niektoré veci boli, samozrejme, iné, napríklad nájomné zmluvy. Tým sme sa však úspešne prehrýzli a sme radi, že sme Humpolec a Lipník otvorili.

Plánujete v najbližšom období expandovať aj do iných krajín?

Zatiaľ nie, pripravujeme však nové projekty, napríklad v Senici, Šali, Banskej Bystrici alebo Piešťanoch. Mali by sme začať stavať aj v Žiline a vo Svidníku, pričom v našej expanzii do Česka chceme pokračovať, napríklad v mestách ako Úpice, Bystřice pod Hostýnem a Uničov. Do obchodných centier, ktoré ideme stavať tento a budúci rok, budeme investovať približne dvesto miliónov eur.

V akej fáze sú tieto projekty?

Pri niektorých riešime kúpu pozemkov, pri iných zase úpravu územného plánu, respektíve prípravy územných rozhodnutí. Snažíme sa však postupovať rýchlym tempom, keďže do konca roka by sme chceli počet obchodných centier Klokan zvýšiť na dvadsať.

KLM real estate

Developerská firma pôsobí na trhu od roku 2004. Vznikla spojením firiem troch spoločníkov – Rastislava Čačka, Vladimíra Bučeka a Michala Kozáčka. Spoločnosť sa venuje developmentu prioritne v oblasti retailu a logistiky, ďalej investíciám v oblasti cestovného ruchu a bytového sektoru. Od roku 2022 sa jej podarilo otvoriť šesť zelených obchodných centier Klokan na Slovensku. V marci roku 2024 otvorila spoločnosť prvé zelené obchodné centrá 21. storočia v mestách Humpolec a v Lipník nad Bečvou. V priebehu posledných siedmych rokov sa spoločnosť stala najrýchlejšie rastúcou developerskou spoločnosťou v segmente retailu z pohľadu najväčších prírastkov prenajímateľných plôch. Do roku 2023 preinvestovala do dvadsaťsedem obchodných centier s prenajímateľnou plochou 100-tisíc metrov štvorcových približne tri a pol miliardy českých korún, v rokoch 2024 - 2025 to už bude suma o miliardu vyššia.

Ide pritom o iné typy projektov, než boli spotrebitelia zvyknutí. Čím sa vyznačujú?

Sú to takzvané zelené stavby, ktoré zlepšujú kvalitu prostredia pre nájomcov aj obyvateľov. Nechceme nasledovať doterajší trend bežných nákupných centier, ktoré svojmu okoliu nič nepriniesli. Naopak, chceme ísť príkladom a robiť investície s pridanou hodnotou bez ohľadu na to, či to od nás zákon vyžaduje.

Prejavilo sa to už pri stavbe projektov?

Určite, inak by sme nemohli hovoriť o nákupných centrách 21. storočia. Napríklad pri výstavbe zvolenského projektu sa nám podarilo zrecyklovať približne stotisíc ton materiálu zo starej hromady stavebného odpadu do terénnych úprav a základov stavby. V Banskej Bystrici sme zase opravili vodovod, ktorý vytváral zbytočné mokrade. Pôdu sme následne spevnili kamenivom.

Ako spomínané opatrenia pocítia nájomcovia či spotrebitelia v praxi?

Jednotlivé zelené opatrenia prispôsobujeme konkrétnej lokalite tak, aby vytvorila nielen nákupnú zónu, ale aby aj korešpondovala so svojím okolím a zlepšila kvalitu života obyvateľstva. Vo Zvolene to je napríklad okrem iného projekt dubovej aleje, ktorá slúži aj pre študentov technickej univerzity, v ďalšom OC Klokan v Chorvátskom Grobe sa podieľame aj na budovaní cyklotrasy či športového areálu. Zároveň sme tam vysadili viac ako dvetisíc stromov. Hoci zelené obchodné centrá Klokan majú rovnakú filozofiu, v každom meste môžu vyzerať inak a sú v nich použité zelené opatrenia najefektívnejšie pre dané miesto.

Rastislav Čačko
Jeden zo zakladateľov spoločnosti KLM real estate, ktorá je dnes jedným z najväčších developerov retailparkov na Slovensku a v Česku. Realitám sa začal venovať po predaji úspešnej spoločnosti Inmedia, ktorú založil ešte počas štúdia na Obchodnej fakulte Ekonomickej Univerzity v Bratislave.

Ďalšie dôležité správy