Revolúcia Číny v európskom automotive napreduje aj napriek tomu, že sa europolitici stavajú na zadné. Čínske automobilky pritom chcú na starý kontinent priniesť okrem nových elektrických vozidiel aj miliardy v investíciách.

Lídrom týchto plánov je čínsky výrobca automobilov BYD, ktorý najnovšie uvažuje o zriadení aj druhej fabriky v Európe. Minulý rok oznámil plány na výstavbu svojho prvého európskeho závodu pre osobné vozidlá v Maďarsku. A do roku 2030 si stanovil cieľ stať sa lídrom výroby elektrických vozidiel na európskom kontinente.

Hoci sa o lokalite nového závodu ešte nerozhodlo, je zrejmé, že svetový automotive definitívne mieri aj do Maďarska, ktoré si totiž okrem samotnej výroby áut privlastnilo najmä masovú produkciu batérií.

Slovensku ani Česku sa doteraz nepodarilo získať žiadny podiel na rastúcom trhu výroby batérií v Európe, pričom všetky tromfy im zobrali Maďari a Poliaci. 

Cielia na lacnú triedu

O novú fabriku Číňanov sa však bude bojovať tvrdšie, ako sa bojovalo v prípade prvého podniku. Naznačujú to aj vyjadrenia francúzskeho ministra financií Bruna Le Maire, podľa ktorého by nový podnik veľmi rada pritiahla aj krajina galského kohúta.

Francúzsko si najnovšie trúfa na viaceré priemyselné projekty a Číňania obchodným plánom Francúzov neprekážajú.

Navyše by sa podľa informácií agentúry Reuters mohlo o novom závode spoločnosti BYD rozhodnúť už do roku 2025, čo potvrdil európsky výkonný riaditeľ značky Michael Shu.

Číňania však berú tunajší trh v podstate s rezervou. Aj tak by sa totiž mohol interpretovať zámer BYD priniesť do Európy najmä lacný elektromobil založený na čínskom modeli Seagull.

Ten sa v Číne predáva za menej než 10-tisíc dolárov a na európskom trhu by mohol stáť zhruba dvojnásobok. Svoje tromfy si tak Číňania nechávajú pre domovský trh, na starom kontinente chcú predovšetkým konkurovať regionálnej výrobe, reprezentovanej zväčša členmi automobilového koncernu Stellantis.

Elektromobily sú v priemere približne o tretinu drahšie ako ekvivalentné modely so spaľovacím motorom, čo dopyt po vozidlách s nulovými emisiami znížilo, takže staršie automobilky v Európe sa snažia vyvinúť cenovo dostupnejšie modely. A práve na tento trh cieli aj BYD.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa