Denník N

Firemný newsfilter: Farmári protesty ukončili, bývalú firmu ministra Jureňu kupujú Česi a úspech aj hanba s húfnicami

Prepravnú firmu NAD-Ress Senica, ktorú preberá nový český investor CS Cargo, dakedy spoluvlastnil aj bývalý agrominister Miroslav Jureňa. Foto NAD-Ress
Prepravnú firmu NAD-Ress Senica, ktorú preberá nový český investor CS Cargo, dakedy spoluvlastnil aj bývalý agrominister Miroslav Jureňa. Foto NAD-Ress

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Európska expanzia veľkého čínskeho výrobcu elektromobilov BYD sa nekončí výstavbou jeho prvého európskeho závodu v Maďarsku, ktorá bola potvrdená len vlani. Automobilka už na starom kontinente zvažuje ďalšiu fabriku, ktorá jej má pomôcť stať sa do roku 2030 vedúcim výrobcom elektromobilov v Európe.

Slovenské šance na túto investíciu však nie sú veľké. V záujme rovnomernejšieho pokrytia európskeho trhu Číňania ďalší závod pravdepodobne nebudú chcieť postaviť opäť v strednej Európe, ale skôr v inej časti kontinentu.

V marci slovenský priemysel zaznamenal prvý pokles po siedmich rastových mesiacoch, keď sa jeho výkon medziročne znížil o 6,9 percenta. Spôsobil to najmä prepad automobilového priemyslu o necelých 15 percent. Pokles však má byť iba dočasný, odvetvový Zväz automobilového priemyslu SR stále verí, že domáca výroba v roku 2024 medziročne poskočí o 20-tisíc áut na rekordných 1,13 milióna vozidiel.

Napriek odporu k transakcii v USA chce japonský Nippon Steel naďalej dokončiť kúpu amerických oceliarní U. S. Steel, ktoré ovládajú aj košické železiarne. Zároveň však už posunul termín finalizácie transakcie na koniec roka z pôvodne plánovaného septembra.

Za pozornosť stojí aj ďalší pokus ministra životného prostredia Tomáša Tarabu o rozšírenie vplyvu aj zväčšenie balíka peňazí pod jeho priamou kontrolou. Zdroje z environmentálneho fondu, ktoré sa tvoria z platieb fabrík za emisné kvóty, chce rozdeľovať on sám, hoci doteraz platilo, že 35 percent zdrojov fondu bolo určených na ekologizáciu priemyslu, 10 percent pre národné parky a zvyšok pre obce a mestá na zatepľovanie, vodovody a kanalizácie. Dohromady pritom ide o 300 miliónov eur ročne. Zmenu musí Tarabovi najskôr prijať vláda a parlament.

Všetko dôležité z domácich firiem zhrnul Ivan Haluza do 2 100 slov, čo je 9 a pol minúty čítania.


1. Najväčšia domáca farmárska organizácia je so zmäkčením ekologizácie európskeho poľnohospodárstva spokojná. Viac už protestovať nebude

Najväčšie farmárske protesty v histórii krajiny, do ktorých sa začiatkom jari zapojilo až vyše dvetisíc traktorov, nebudú pokračovať. Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora, ktorá bola ich hlavným organizátorom, vyhlásila, že je už spokojná s vybojovanými ústupkami v spoločnej agrárnej politike Európskej únie.

Zároveň však vyhlásila, že od ministerstva pôdohospodárstva teraz žiada, aby zmeny prijaté Bruselom plne zapracovalo do domácich dotačných aj regulačných pravidiel čo najrýchlejšie, aby ich farmári mohli využívať už tento rok.

Protesty farmárov zo začiatku jari 2024. Foto N – Tomáš Benedikovič

Aké ústupky sa najviac páčia farmárom:

  • Úhorovanie časti pôdy už pre poľnohospodárov nebude povinné, ale iba dobrovoľné.
  • Povinnosť striedania plodín na poliach sa

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Agro

Automobilový priemysel

Ficova vláda

Firemný newsfilter

Nové informácie o slovenských podnikoch sumarizuje každý piatok skúsený firemný reportér Ivan Haluza.

Firmy

Priemysel

Reality

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie