Denník N

Sú veci, ktoré sa kupujú ťažko. Napríklad kvalitné vzdelávanie.

Školstvo sa dočkalo. Ministri súčasnej vlády sa predbiehajú, kto ohlási vyššie investície.

Minister MIRRI Richard Raši sa nechal počuť, že na rekonštrukciu škôl vyčleňuje z eurofondov 200 miliónov eur. Minister školstva Tomáš Drucker zas nedávno sľúbil, že z Plánu obnovy pôjde na dobudovanie nových miest v materských a základných školách ďalších 128 miliónov eur.

Je to málo alebo veľa peňazí? V princípe na to nevie odpovedať žiadny úradník alebo politik. Cieľom oboch týchto skupín je zvyčajne minúť maximum možných zdrojov na nimi vybrané projekty. Kvalitnejšie vzdelávanie im môže ležať na srdci, ale politická ekonómia nás učí, že to nie je ich jediná motivácia. Početné, viditeľné a drahé projekty zvyšujú ich moc, slávu a pravdepodobnosť, že budú znova zvolení. A to aj za cenu chronických deficitov a neudržateľného dlhu. Tie zaplatia budúci slovenskí alebo európski daňoví poplatníci.

Dôležitejšia otázka je, či tieto projekty aj povedú k zvýšeniu kvality vzdelávania na Slovensku. A tu je odpoveď jednoznačnejšia. S vysokou pravdepodobnosťou nepovedú.

Kvalita vzdelávania totižto nesúvisí ani tak s tým, ako škola vyzerá a či má počítačovú miestnosť, ale s tým, čo sa v nej deje. A to čo sa v škole deje sa veľmi ťažko ovplyvňuje míňaním verejných peňazí z ministerstiev.

Na druhú stranu môžu politici a úradníci takto vyvolávať dojem, že sa v rezorte „hýbu veci“, že sa investuje a rieši. V skutočnosti to však vedie k odvedeniu pozornosti od skutočných reforiem, ktoré nevyžadujú stovky miliónov eur, ale odhodlanie a chuť zmeniť systém fungovania v školstve.

Napríklad začať sekať mikromanažment ministerstva, dať väčšiu autonómiu školám, reformovať fungovanie štátnej školskej inšpekcie, aby nešikanovala bežné školy za neplnenie regulácií, ale sústredila sa na zlyhávajúce školy a ich výsledky. V optimálnom scenári, by ministerstvo umožnilo vznik nového typu autonómnych škôl, ktoré získajú slobodu robiť veci podľa seba, výmenou za zodpovednosť dosahovať základné úrovne gramotností. Tieto a podobné opatrenia nie sú tak populárne ako rozdávanie miliónov eur. Ale dokážu reálne, dlhodobo a pozitívne ovplyvniť kvalitu školstva.

Autor – Róbert Chovanculiak

Teraz najčítanejšie