Ekonomický newsfilter: Ráž si trúfa na zakliate diaľnice severného Slovenska
➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Dobrý deň,
včera sa potvrdilo, že hospodárenie štátu sa bude za tejto vlády zlepšovať veľmi pomaly. Podľa výdavkových limitov, ktoré schválil parlament, sa má deficit rozpočtu verejnej správy postupne znižovať do roku 2027 na 3 percentá HDP.
Vzhľadom na slušný ekonomický rast po doznení kríz je to nezodpovedné. Nadchádzajúce dlhé obdobie zvýšených deficitov zbytočne vynesie úroveň verejného dlhu do roku 2027 až na 62,3 percenta HDP, čo je pre malú a otvorenú ekonomiku nebezpečná úroveň.
A to sme ešte v pozitívnom scenári, ktorý počíta s tým, že vláda Roberta Fica svoj záväzok dodrží.
Dnešný Ekonomický newsfilter má 1200 slov, na prečítanie potrebujete 5 minút. Pripravil Ján Kováč.
1. Ráž sa púšťa do zakliatych diaľnic na severe
Minister dopravy Jozef Ráž chce od mája do septembra začať s výberom stavebných firiem pre štyri kľúčové diaľnice na severe Slovenska. So všetkými sa dlhodobo počíta, patria medzi najvyššie priority, no napriek tomu sa pre rôzne komplikácie na približne 15 rokov zasekli. Rážova ambícia vymotať sa z bludného kruhu je správna.
O čo presne ide:
Dohromady 40 kilometrov má stáť 2,5 miliardy eur. Zo štyroch plánovaných úsekov sú tri na Kysuciach. Od Žiliny po Oščadnicu sa má stavať kompletná štvorpruhová diaľnica s dĺžkou 22 kilometrov.
Z nadväzujúceho úseku medzi Oščadnicou a Čadcou, ktorého súčasťou je tunel Horelica, je zatiaľ v prevádzke len polovičný profil. Teraz sa má rozšíriť na plnohodnotnú diaľnicu so štyrmi pruhmi. V takomto štandarde bude potom kysucká D3