Facebook a Instagram mali napomáhať ruskej propagande, tvrdí Európska komisia

Európska komisia začala formálne vyšetrovanie spravovania politického obsahu na platformách spoločnosti Meta. Obviňuje ju, že nevyvinula dostatočne úsilie na moderovanie dezinformácií, z ktorých mnohé pochádzajú z Ruska.

05.05.2024 08:00
hoax, dezinformácie Foto:
Ilustračné foto
debata (5)

Rok 2024 je považovaný za rok volieb. V mnohých krajinách Európskej únie si občania volili svojich nových politických reprezentantov. V júni si zas budú vyberať zástupcov v Európskom parlamente. Aj preto sa na sociálnych sieťach čoraz častejšie objavuje pochybný obsah a dezinformácie, ktoré nie sú primerane moderované a dostávajú rovnaký priestor ako fakty. Európska únia preto začala formálne vyšetrovanie spoločnosti Meta, ktorú obviňuje z nedostatočného filtrovania potenciálne škodlivého obsahu na platformách Facebook a Instagram.

Komisia vyjadrila obavy aj z možného zneužitia reklamných nástrojov na propagáciu dezinformácií. V rámci vyšetrovania bude preto skúmať, či bola Meta dostatočne transparentná pri kontrole a moderovaní politického obsahu a účtov politikov. Meta obvinenia odmietla s tým, že jej systémy sú dostatočne robustné na to, aby akékoľvek pochybné aktivity dokázali identifikovať a zablokovať. Podľa Komisie Meta neumožnila novinárom a občianskej spoločnosti získať jednoduchý prístup k informáciám v reálnom čase pre potreby monitorovania politického obsahu počas volieb. Takisto nahlasovanie potenciálne nezákonného obsahu malo byť nejasné a zložité. Predstavitelia Komisie sa pri svojich obvineniach opierajú o zistenia neziskovej organizácie AI Forensics, podľa ktorej na platformách Facebook a Instagram prebiehala ruská vplyvová kampaň.

AI Forensics vo svojich zisteniach uvádza, že odhalila sieť zhruba 4-tisíc stránok, ktoré medzi augustom 2023 a marcom tohto roka šírili proruskú propagandu zacielenú na 38 miliónov používateľov. Napriek veľkému množstvu politických kampaní Meta moderovala menej než 20 percent z ich celkového počtu. Meta má teraz päť dní na vyjadrenie a poskytnutie detailných informácií o tom, ako reklamné kampane spravovala.

Meta sa pod drobnohľad Európskej komisie dostala najmä po tom, čo začalo platiť takzvané Nariadenie o digitálnych službách (ang. Digital Service Act, DSA), ktoré dôsledne kontroluje moderovanie obsahu najväčšími technologickými spoločnosťami. Ak firmy porušia pravidlá, hrozia im pokuty až do výšky šiestich percent z ich ročného obratu.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska komisia #facebook #Instagram #sociálne siete #EK #DSA #méta