Denník N

Rodičia nemôžu čakať, že každý problém vyriešia cez EduPage, hovorí riaditeľka školy v Rožňave Erika Fábiánová

Erika Fábiánová. Foto - archív E. F.
Erika Fábiánová. Foto – archív E. F.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

„Nemali by sme zabúdať, že škola nie je iba na to, aby deti vzdelávala, ale aj na to, aby ich učila spolupráci, nezištnej pomoci a priateľstvu,“ hovorí v rozhovore Erika Fábiánová, ktorá je riaditeľkou jednej základnej školy v Rožňave.

V rozhovore vysvetľuje, ako si na škole všimli, že po pandémii covidu s deťmi nie je všetko tak, ako predtým, a že deti sa prestali medzi sebou socializovať. Ich schopnosť nadväzovať kamarátstva sa rapídne zmenila. „Zatiaľ čo pred covidom sa učitelia a učiteľky vykonávajúce dozor počas prestávok sťažovali na to, že deti behajú, lietajú, hrajú pingpong a robia krik, po covide bolo zrazu na chodbách cez prestávky ticho. Ojedinele sedelo pár detí v oddychových zónach, no všetky ťukali do mobilu. Mnoho detí nebolo schopných odpovedať celými vetami alebo komunikovali minimálne,“ spomína.

Vtedy si v škole uvedomili, že sa s deťmi deje niečo nedobré. Rozhodli sa konať a zmeniť situáciu k lepšiemu. Ľahké to však nebolo.

Učiteľkou ste už 25 rokov, z toho sedemnásť pôsobíte na pozícii riaditeľky základnej školy. Ako by ste z hľadiska školy charakterizovali súčasnú dobu?

Všetci žijeme vo svete plnom zhonu, stresu a zmien. Mení sa to, ako učíme, a zmenili sa aj sociálne vzťahy a väzby detí v škole. Nemôžeme sa tváriť, že sa nás to netýka, pretože sme toho denno-denne svedkami.

V školách si zároveň uvedomujeme aj to, že pod tlakom sú aj rodičia. Na svoje deti totiž často nemajú toľko času, koľko by chceli, a pritom vedia, že stále platí, že kvalita a dĺžka času, ktorý deťom venujú, je to najdôležitejšie, čo im môžu ako rodičia dať.

Ako sa zmenila úloha školy v čase?

Aj naďalej zohráva kľúčovú úlohu v tom, že má deti vychovávať a vzdelávať pre budúcnosť. Avšak dnes poskytovať deťom vzdelanie tak, aby boli úspešné v povolaní, ktoré budú vykonávať v budúcnosti, je oveľa ťažšie ako kedysi. Jasne si uvedomujeme, že mnohé budúce povolania detí, ktoré dnes chodia na základnú školu, ešte neexistujú. Doba sa mení a vyvíja neuveriteľnou rýchlosťou, veda a výskum idú vpred míľovými krokmi. To, čo nám v škole stačilo odovzdávať deťom pred dvadsiatimi piatimi rokmi, je už len omrvinka oproti tomu, čo sa ich snažíme naučiť dnes.

Kedysi sme si vystačili s tým, že sme ako učitelia a učiteľky prišli z vysokých škôl nabití vedomosťami. Postavili sme sa pred celú triedu a „odverklíkovali“ sme to, čo sme mali naučené. Napríklad ja ako dejepisárka som bola na seba hrdá, čo všetko viem o druhej svetovej vojne, aké podrobnosti a detaily si pamätám. Dnes to už zďaleka nestačí. Dnešné deti majú k dispozícii také zdroje informácií, aké pred dvadsiatimi piatimi rokmi neexistovali. Aj my učitelia sa musíme posúvať v tom, čo všetko musíme vedieť, a najmä ako musíme v školách fungovať, aby sme v učení obstáli.

Čiže úloha učiteľa je dnes podľa vás náročnejšia?

Málokto myslí na to, aký obrovský je tlak, pod ktorým učitelia a učiteľky pracujú. Poviem to na svojom príklade – učiť pred dvadsiatimi rokmi bolo pre mňa

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Duševné zdravie

Rozhovory

Školstvo

Vzťahy

Rodina a vzťahy, Slovensko

Teraz najčítanejšie