Rozhovor: Klub Žiletky.cc z Bratislavy – keď jazdenie nie je iba o pretekaní

Klub Žiletky.cc, pôsobiaci v Brne a Bratislave, je kolektív milovníkov jazdenia, ktorí majú radosť z pohybu, skupinové jazdenie, ale posledný rok aj súťaženie.

Cyklistika v rámci pretekania má na Slovensku silné korene. Posledné roky sa ale dostala aj medzi „obyčajných ľudí“, ktorí radi jazdia v skupinách len tak pred alebo po práci. To som však u nás doteraz vnímala hlavne pri MTB – a určite to bolo aj vďaka cenovej a materiálnej dostupnosti týchto bicyklov. Trendy sa ale menia a obľube sa čoraz viac teší aj cestná cyklistika.


Dovolím si tvrdiť, že v Bratislave to vnímam akosi intenzívnejšie. Nezažila som tu deň (ani cez zimu), keď by som nestretla cyklistu či cyklistku počas dňa v meste. Je to pestré spektrum – od jazdenia rodín s deťmi, commuting, komunitné jazdenie až po tréningový mód.

Klub Žiletky.cc je veľmi silný v online priestore, ich populárny účet na Instagrame sleduje viac ako 3 500 ľudí. Ponúkajú verejné jazdy a kladú dôraz skôr na radosť z cyklistiky, ako na samotný šport. „Nie je to len o cyklistike,“ hovoria. Je to naozaj tak? Ako takýto cyklistický klub vznikol? Môžeš byť aj ty jeho súčasťou? Odpovede (nielen) na tieto otázky sa dozvieme v rozhovore so samotnými zakladateľmi, Ivanou Linder a Lukášom Hromčíkom a tiež s bratislavským domestikom, Tomášom Tholtom.

Ivana a LukášTomi

Predtým, ako odhalíme samotné fungovanie klubu, by bolo ideálne zistiť, prečo vlastne vznikol. Zakladatelia Ivana a Lukáš spolu tvoria pár už 12 rokov. Ich začiatky s cyklistikou siahajú do roku 2012. Luky, kedy sa u vás zrodila myšlienka založenia klubu?
Jazdíme na bicykli celý život. Ako väčšina cyklistov a cyklistiek v Česku a na Slovensku sme sa k cestnej cyklistike dostali cez horské bicykle v detstve a pohyb v prírode. Až život v Londýne nám ukázal, ako vyzerá ozajstná cyklistická kultúra. Bicykel tam nie je len športovým nástrojom, ale je úplnou súčasťou dopravy, mestského verejného priestoru a komunitného života. Samozrejme to súvisí aj so združovaním sa do klubov, ktoré často nie sú len o športovej cyklistike, ale hlavne o komunite, kamarátstvach a sociálnych väzbách.


Ivka, môžeš nám povedať viac o histórii a vývoji cyklistického klubu Žiletky.cc?
Po 8 rokoch života v Londýne sme sa presťahovali na Slovensko do mesta, kde sme takmer nikoho nepoznali. Cyklistika nie je len pomocníkom na vyrysovanie lýtok, ale je to hlavne super nástroj na spoznávanie úžasných ľudí s rovnakou vášňou. Založenie klubu bolo naším snom, a v Bratislave vďaka silnej cestnej kultúre to išlo ako po masle. Po vzniku Žiletiek sme sa obklopili komunitou skvelých ľudí, vďaka ktorým sme sa po roku v novom meste necítili ako cudzinci.

Z prezentácie a diskusie s vami viem, že v rokoch 2014-2021 ste pôsobili v Anglicku, ako ste tam rozvíjali svoje cyklistické skills?
Bicykle sme milovali už pred Anglickom, ale až tam sme objavili kultúru spojenú s cestnou cyklistikou v plnej kráse. Od ranných kritérií v Regents parku, cez pelotóny úplne bežne jazdiace v premávke, víkendové jazdy von z mesta, až po cyklokuriérov. Tým, že Londýn je obrovské mesto, možnosti pre horskú cyklistiku sú minimálne, takže jazdiť po ceste je ideálna voľba. Zároveň je bicykel jedným z najefektívnejších spôsobov prepravy po meste.

A, samozrejme, dennodenné jazdenie v takýchto podmienkach nám dalo veľké skúsenosti a prehľad aj čo sa týka techniky jazdy v premávke, pelotónu a komunikácie medzi cyklistami, ale aj s autami v rámci intenzívnej londýnskej dopravy.


Ako hodnotíte podmienky na cyklistiku v Anglicku a na Slovensku? Porovnajme jazdenie v skupine, ale aj commuting. Vznikla myšlienka založiť klub počas pandémie covidu-19?
Anglicko je krajina, kde je cyklistika jedným z top športov, podmienky na športovú jazdu sú perfektné a cyklistické kolóny v premávke naozaj nikoho neprekvapia. Ale to súvisí aj s tým, že v Anglicku, podobne ako vo väčšine krajín západnej Európy, je jazda na bicykli absolútne normálny a akceptovaný a mimoriadne efektívny spôsob dopravy. To súvisí samozrejme aj s infraštruktúrou, cyklotrasami, ale hlavne s prístupom voči cyklistom a cyklistkám.

Covid priniesol na svet obrovské množstvo nových cyklistov, Londýn na tento trend veľmi pružne zareagoval rozšírením infraštruktúry už predtým skvele fungujúcej siete cyklotrás. Celá táto akcia bola podporená silnou marketingovou kampaňou, kde na každom metri, na každom banneri svietili nápisy o benefitoch cyklistiky: je to lacnejšie, rýchlejšie, zdravšie, jazdite na bicykli. Vo Veľkej Británii naviac existuje projekt Cycle-to-work-scheme - vďaka nemu si môžete bicykel kúpiť na splátky podľa uváženia (splácate 6-24 mesiacov), dokonca bez dane.


Čo pre vás znamená tvoriť cyklistickú komunitu a spájať ľudí s rovnakou športovou aktivitou? Aj keď hovoríte, že to nie je iba o tomto.
Nikto z nás sa cyklistikou neživí. Je to pre nás voľnočasová a športová aktivita, ktorá nás tak veľmi baví a napĺňa práve preto, že čas strávený na bicykli nemusí byť len o bicyklovaní. Je to o výletoch na nové miesta, o poznávaní prírody, krajiny, miest. Je to o príjemnom pokeci s kamarátmi, s ktorými máme spoločné záujmy aj mimo bicykla. A, samozrejme, popri tom všetkom je to o zábave z občasného šprintu na tabuľu označujúcu začiatok/koniec obce, prípadne o tom, kto z nás vyhrá „vrchársku prémiu“.

Cyklistikou spájame ľudí, ktorí vďaka spoločným stretnutiam často zistia, že majú spoločné oveľa viac, ako si mysleli a ktorí by sa možno bez biku nikdy nestretli. V pelotóne cyklisti vytvoria jeden homogénny organizmus, kde chyba jedinca môže zaviniť pád skupiny. Z toho dôvodu sme vytvorili zoznam pravidiel, ktoré musí každá Žiletka dodržiavať a tým aktívne prispievať k bezpečnosti spoločných výjazdov. Dôvera je neodmysliteľnou súčasťou vzťahu v rámci našej komunity.


Hovoríte, že robíte otvorené jazdy. Tie však majú svoje pravidlá, napríklad určenú priemernú rýchlosť 30 km/h, čo vôbec nie je pre začiatočníka. Ste teda otvorení pre ľudí, ktorí už majú skúsenosti s jazdením a jazdia aktívne, správne to chápem?
Áno. Počas letnej sezóny sa každú stredu ráno stretávame na Tyršáku v Bratislave a pred Pikolou v Brne a organizujeme verejné jazdy. Ktokoľvek sa k nám môže pridať. Štartujeme 5:59 ráno, aby sme to stihli ešte pred prácou. Ako hovoríš, tempo nie je vhodné pre ľudí, ktorí nemajú skúsenosti s jazdou v balíku.

Ako sa ale dostanem do klubu, keby som chcela jazdiť aj mimo otvorených jázd? Aké sú pravidlá výberu člena?
Pravidlá neexistujú, respektíve, sú opradené rúškom tajomstiev. My sme hlavne výborná partia, ktorá zdieľa spoločnú záľubu v cyklistike. Naša skupina sa rozrastá pomaly, všetci chceme jazdiť bezpečne a užívať si voľný čas s ľudmi, ktorých máme radi.


Keď som súčasťou klubu, aké benefity ma sprevádzajú?
Cez týždeň organizujeme pravidelné klubové jazdy s rôznym zameraním, víkendy venujeme spoločným výletom a dlhším výjazdom. Dovolenky v zahraničí si plánujeme spolu. Aktívne pracujeme na klubových designoch, okrem dresov má každý člen aj ďalšie produkty: bidóny, ponožky, nálepky, silne zvažujeme klubové tetovanie. Zároveň pre členov klubu zabezpečujeme ďalšie benefity v spolupráci s našimi love brands – či už ide o kávu po jazde, zvýhodnené vstupy na cyklistické udalosti, výživové doplnky, oblečenie, ale aj servis bicyklov.

Chceme ukázať benefity jazdenia na bicykli a ranného vstávania. Chceme, aby si každý našiel na našom profile to svoje.

Naše obľúbené spolupráce máme so značkami MTBIKER, Isadore, Pikola, Posedla, Faster Than a Train, Road Classics a ďalšími, s ktorými organizujeme spoločné jazdy, lead-outy, akcie a diskusie. Máme taktiež niekoľko spriateľených klubov, medzi naše hlavné srdcovky patria Okolo.cc, WLRMcc, 6amcc, No Miles No Smiles, Dropped.cc, bwl.cc a ďalší.


Spolu s MTBIKER-om spolupracujete od minulého roka, v rámci komunitných výjazdov. Aká je vaša úloha v tejto spolupráci?
Venujeme sa takzvanému lead-outu pelotónov skupinových komunitných jázd. Tým, že vieme dať dokopy dostatočne veľkú skupinu skúsených cyklistiek a cyklistov z našich radov, dokážeme vytvoriť príjemnú jazdu pre skupinu nadšencov, ktorí možno také skúsenosti zatiaľ nemajú, prípadne preferujú sólo jazdenie. Pomáhame s výberom trasy, určíme si tempo, aké chceme udržiavať a celú jazdu ideme tak, aby sa skupina zbytočne netrhala, nenaťahovala a jazda bola príjemná.

Ak sa dá dokopy veľká skupina, zvykneme ju rozdeliť na niekoľko menších, aby sme menej obmedzovali dopravu (áno, je to aj o našej ohľaduplnosti voči autám). Pred jazdou poučíme účastníkov o pravidlách jazdy v pelotóne, ak sa udeje akákoľvek neočakávaná situácia počas jazdy, pomôžeme ju vyriešiť. Máme na to veľmi dobré referencie, takže asi to robíme celkom fajn. Pre nás je to tiež dobrý tréning, tým že skupinu vedieme a striedame sa vpredu, je to náročnejšie, ako sa len odviezť v závetrí skupiny. A veľmi príjemný je pocit, že si vďaka tomu môžu vyskúšať rýchlu jazdu v skupine aj tí, ktorí tak bežne nejazdia. Pelotón je spravidla rýchlejší ako sólo jazda jednotlivca.


Vaša viditeľnosť na sociálnych sieťach je vysoká. Aký cieľ vidíte za propagáciou na internete?
Chceme ukázať benefity jazdenia na bicykli, ranného vstávania. Chceme, aby si každý našiel na našom profile to svoje. Snažíme sa motivovať ľudí vo všetkých vekových kategóriách, aby boli športovo aktívnejší. Vieme, že mnoho ľudí si hľadá kamarátov ťažšie a cyklistika môže byť nástrojom, ktorý im v tom pomôže. Ľudia sú vystavení dennodennému stresu, či už kvôli práci alebo osobným problémom. Verím, že cyklistika môže prispieť k lepším reakciám na tieto situácie. My sme to už pochopili a radi by sme to zdieľali s celým svetom.

Otvorené jazdy bývajú ranné, svoje skupinové jazdy máte rovnako? Koľkokrát do týždňa jazdíte? Prečo sú jazdy ráno?
Ranné jazdenie je super. V našom hobby-cyklistickom svete je to úplne bežné a veľmi obľúbené. Keď prídeš ráno o 8:30 alebo 9:00 do práce a už máš za sebou 60 km príjemnej jazdy, pokec a kávu s kamošmi, zároveň dobrý pocit, že dnes som už pre seba, svoje zdravie a kondíciu niečo urobil, je to perfektný pocit. Nielenže sú ráno prázdne cesty, ale ranné športovanie má veľké benefity v rámci tvorby dopamínu a synchronizácie cirkadiálneho rytmu, viac si o tom môžete vypočuť v podcastoch s Denisom Kováčom v rámci Mozgovej atletiky či v podcastoch s Andrewom Hubermanom.

Ráno jazdíme v rámci ranných komunitných otvorených chit-chat jázd, ale aj našich klubových. Nejazdíme však len skoro ráno - víkendy a voľné dni, dlhé letné večery, to všetko sú výborné príležitosti na jazdu a je príjemné nemusieť kvôli tomu vstať o 5:15 ráno. Však to všetci poznáme.


V rámci klubu chodíte aj na preteky. Aké maté tohtoročné ciele a plány?
V klube je nás už dosť veľa, preto sa prirodzene vyformovala skupinka, ktorú sme nazvali Zcc racing - dievčatá a chalani by radi pochodili niektoré z pretekov na Slovensku a v Česku. Pre Zcc racing je to zatiaľ hlavne o skúsenostiach, systematickejšom tréningu a uvidíme, kam sa to vyvinie.

Radi sa tiež zúčastňujeme neformálnych pretekov a súťaží. Lukáš je napríklad víťazom Isadore Drag Race 2023 (eliminačný šprint 1 na 1 na 200 m) a tiež večernej Track-stand súťaže. A zatiaľ najväčší úspech zožali naše ženy - na GymCrite 2024 (indoor zimných pretekoch na trenažéroch) v Zlíne obsadili kompletnú bedňu.

Koľko vás je v súčasnosti? Nachádzate sa len v Bratislave?
Našu komunitu tvoria cyklisti a cyklistky hlavne v Bratislave a v Brne, keďže v týchto mestách bývame, ale máme kamarátov aj z iných častí Slovenska a Česka, ktorí sa k nám radi pridajú. V našej Strava skupine je momentálne približne 80 ľudí.


Aké sú vaše obľúbené trasy a miesta na jazdu v okolí a prečo ich považujete za špeciálne?
Bratislavské jazdy často smerujú do blízkeho rakúskeho vidieku, kde sa dá veľmi príjemne jazdiť mimo intenzívnej dopravy hlavných ťahov, prípadne ideálne aj po cyklotrasách. V rámci Bratislavy sú úžasné Karpaty, Biely Kríž, kilometre trás mimo intenzívnej dopravy, kde sa dajú nastúpať stovky výškových metrov.

Okrem toho samozrejme roviny popri Dunaji. Bratislava má na cestnú (ale aj horskú) cyklistiku absolútne ideálne podmienky. V Brne milujeme sever, ktorý ponúka krásne kopce, lesy, užasnú krajinu a takmer žiadnu dopravu. Pokiaľ mierime na juh, užívame si rovinky a občas nejaký kopček na Pálave.


Ďakujem za obohacujúci rozhovor a prajem veľa príjemných kilometrov celej komunite. Najbližšie sa s partiou Žiletiek môžete vidieť na našej komunitnej jazde Pod na bike už túto sobotu.
Zdroj fotografií: archív Žiletky cc
report_problem Našiel si v texte chybu?

MTBIKER komunitná jazda Poď na bike

calendar_today 27.04.2024
label Komunitná jazda
place Bratislava (Slovensko)

miriama-kov 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Aké boli tvoje Jarné kilometre v Chorvátsku? Moje boli SMART.

Aké boli tvoje Jarné kilometre v Chorvátsku? Moje boli SMART.

Tento report, ak ho tak vôbec môžem nazvať, bude mierne netradičný. Dal som si skrátenú verziu a plány sa mierne skomplikovali. Ale poďme pekne poporiadku.
Rozhovor: Tereza Neumanová - z Vysočiny až do World Tour

Rozhovor: Tereza Neumanová - z Vysočiny až do World Tour

Cyklistov na svetovej úrovni by sme v našich českých a slovenských končinách vedeli napočítať aj v desiatkach. Ako to je s dámami - cyklistkami?
Čo mi tréning dáva a čo si berie ako daň

Čo mi tréning dáva a čo si berie ako daň

Trénovanie nie je len o zlepšovaní fyzickej kondície. Skrýva sa za ním oveľa viac, než si vieme na prvý pohľad predstaviť a vo výsledku má vplyv v podstate na celý život. Aspoň u mňa.
keyboard_arrow_up