Denník N

Akým podozreniam čelí Pellegrini? Nedodržaný limit kampane, utajovaní darcovia aj čudný list

Peter Pellegrini na bilborde. Foto N - Tomáš Benedikovič
Peter Pellegrini na bilborde. Foto N – Tomáš Benedikovič

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

„Dajme Slovensku pokoj, hrdosť a dôstojnosť,“ bolo jedno z hesiel na bilbordoch, ktorými Peter Pellegrini dal pred prezidentskými voľbami oblepiť Slovensko. Mimovládna organizácia Transparency International Slovensko zistila, že práve víťaz volieb Pellegrini mal takú veľkú bilbordovú kampaň, že „pravdepodobne vysoko prekročil polmiliónový zákonný limit na výdavky“.

Ak budúcemu prezidentovi preukážu porušenie limitu, hrozí mu pokuta. Jeho nástup do najvyššej funkcie v štáte to zastaviť nemôže, vraví expert na ústavné právo Marek Káčer.

„V tomto prípade vyvstáva otázka, či finančná pokuta za prekročenie limitu nie je bezzubá. Ak sa to preukáže, stačí zaplatiť pokutu. Nejde o trestný čin. Bohaté strany a politici si tak môžu povedať, prekročíme limit, potom zaplatíme pokutu,“ vysvetľuje Káčer, vedúci Katedry teórie práva a ústavného práva na Právnickej fakulte Trnavskej univerzity a vedecký pracovník na Ústave štátu a práva SAV.

Predvolebné bilbordy Petra Pellegriniho. Foto N – Tomáš Benedikovič

O koľko mal prekročiť limit?

Pellegrini tvrdí, že zákonný limit výdavkov dodržal. V stanovisku spochybňuje mimovládku, no neodkrýva nijaké podrobnosti o počte bilbordov a koľko ho dokopy vyjdú. Na tieto otázky neodpovedá.

„Peter Pellegrini splní v riadnych termínoch všetky náležitosti, ktoré vyžaduje zákon v súvislosti s volebnou kampaňou. Už dnes však môžeme konštatovať, že počty a sumy zverejnené Transparency International sú vysoko nadhodnotené a ani zďaleka nezodpovedali realite,“ uviedla jeho hovorkyňa Patrícia Medveď Macíková.

Transparency pritom odhadla náklady na Pellegriniho bilbordovú kampaň analýzou údajov od agentúry Kantar. Tá zmonitorovala celkom 3 288 vonkajších reklamných plôch, ktoré si počas januára až marca objednali prezidentskí kandidáti.

Podľa konzervatívneho odhadu Transparency Pellegriniho mohli bilbordy stáť zhruba

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hlas

Matúš Šutaj Eštok

Peter Pellegrini

Prezidentské voľby 2024

Slovensko

Teraz najčítanejšie