Parkovacia politika v Košiciach prešla viacerými výraznými zmenami. Ako sa vyvíja a ako sa odrazila na príjmoch za parkovanie, to v rozhovore vysvetľuje vedúci referátu parkovania, údržby ciest a verejného osvetlenia Magistrátu mesta Košice Tomáš Vrbovský. Vystúpi ako jeden zo spíkrov na Trend konferencii Parkovacia politika 2024, ktorá sa bude konať už 24. apríla v Bratislave.

Ako dnes funguje parkovacia politika v Košiciach?

Po zavedení efektívnejšieho systému kontroly prostredníctvom takzvaného skenovacieho auta a využitia inštitútu objektívnej zodpovednosti držiteľov motorových vozidiel funguje parkovacia politika v Košiciach veľmi dobre. Od novembra 2023 sa postupne zvyšujú počty realizovaných transakcií za parkovacie lístky. Údaje preukazujú aj zvýšený záujem o parkovacie karty. Regulácia parkovania sa zároveň prejavuje v zníženej miere obsadenosti parkovacích miest v centre mesta (kde je preferované krátkodobé parkovanie namiesto dlhodobého). Táto zmena sa odrazila aj na vyšších príjmoch za parkovanie pre mesto Košice a badať i zvýšený príjem z tržieb v mestskej hromadnej doprave.

A čo ceny za parkovanie?

Hoci od novembra 2023 došlo k zvýšeniu cien parkovného (v niektorých prípadoch pôvodné ceny platili takmer pätnásť rokov), mesto Košice v rámci príslušného všeobecne záväzného nariadenia (VZN) prijalo rad opatrení, ktoré zvýšenie cien zmierňujú. Napríklad zľava z ceny parkovného desať percent pri platbe cez mobilnú aplikáciu, zľava 25 percent pre držiteľov bonusovej karty – obyvateľov s trvalým pobytom v Košiciach, ktorí využívajú vozidlo na súkromné účely. Alebo možnosť bezplatného parkovania pre držiteľov parkovacieho preukazu ŤZP na štyri hodiny denne. 

Ako hodnotíte prechod kompetencií zo súkromnej firmy späť do „rúk“ mesta?

Proces prechodu kompetencií na mesto nebol jednoduchý najmä z dôvodu, že sme sa snažili ísť používateľsky čo najoptimálnejšou cestou a zabezpečiť, aby obyvatelia Košíc a všetci držitelia parkovacích kariet tento náročný proces pocítili čo najmenej. Preto sme určitý čas fungovali v duálnom režime. Dnes je v meste zregulovaných tak deväťtisíc miest.

Na úseku parkovania v súčasnosti pracuje desať zamestnancov. Samozrejme, niektoré prierezové aspekty patria aj do pôsobnosti ďalších odborných útvarov a mestskej polície.

Prijali obyvatelia zmeny pozitívne?

Po nadobudnutí účinnosti nového VZN sme sa v úvode stretávali s podnetmi, ktoré súviseli so zmenami v označení zón a pásiem. Spustili sme preto silnú informačnú kampaň na sociálnych sieťach, na webovej stránke, vytvorili sme interaktívnu mapu, posilnili call centrum, osadili informačné tabule k parkovacím automatom. V súčasnosti vnímame od občanov vo všeobecnosti pozitívne ohlasy. Po zavedení automatizovanej kontroly monitorovacím vozidlom rezidenti jednotlivých zón oceňujú viditeľný efekt regulácie v podobe vyššej dostupnosti parkovacích stojísk. Rovnako priaznivo občania vnímajú väčšiu mieru automatizácie pri vydávaní parkovacej karty, v drvivej väčšine prípadov bez nutnosti preukazovať základné doklady, a zavedenie platby za parkovaciu kartu cez platobnú bránu, čo značne urýchlilo proces ich vydávania.

Koľko parkovacích kariet ste vydali od zavedenia nových pravidiel?

V novom informačnom systéme sme doposiaľ vydali približne 7 600 bonusových kariet a 3  200 rezidentských a abonentných kariet. V pôvodnom informačnom systéme stále dobieha platnosť približne 3 500 rezidentských a abonentných kariet. Možnosť napojiť nový informačný systém na niektoré štátne registre (najmä register fyzických osôb a register evidencie vozidiel) je veľký benefit pre žiadateľov o parkovacie karty i administratívnych pracovníkov mesta. Zároveň nám to prináša nemalé úspory a aj vďaka automatizácii vydávanie kariet zvládame s relatívne malým počtom ľudí.

Ako prebieha kontrola parkovania?

Je to najmä formou automatizovanej kontroly cez vozidlo vybavené kamerovou technológiou, ktorá vyhodnocuje oprávnenosť parkovania fakticky v reálnom čase. V individuálnych prípadoch parkovanie kontrolujú príslušníci mestskej polície.

V Bratislave lepia kontrolóri na autá porušujúce pravidlá nálepky. Skenovacie auto to nedokáže. V Košiciach sa majiteľ vozidla dozvie o priestupku, až keď mu príde pokuta.

V Košiciach regulácia parkovania funguje už vyše pätnásť rokov. Nepochybujeme o všeobecnom povedomí verejnosti o nutnosti zaplatiť poplatok za parkovanie, ak je parkovisko označené dopravnou značkou. Preto použitie nálepiek nepovažujeme za potrebné. Všetky dôležité informácie sú na špeciálnej webovej stránke parking. kosice.sk aj v rámci ďalších informačných kanálov, ako sú mestské noviny a sociálne siete.

Vítate legislatívu v súvislosti s objektívnou zodpovednosťou? 

Pri riešení správnych deliktov pre nezaplatenie poplatku za parkovanie a zavedenie možnosti pre zamestnancov mesta, respektíve mestskú políciu riešiť tieto správne delikty je to pre kontrolu statickej dopravy významný krok vpred.

V praxi sa však stretáme s rôznymi nuansami, ktoré nie sú celkom legislatívne doriešené. Napríklad kontrola oprávnenosti využívania zákonných či takzvaných ministerských výnimiek zo zákazu státia a zastavenia, alebo oprávnenosti využívať parkovacie preukazy osoby s ŤZP. Nevylučujeme, že po získaní hlbších poznatkov z prevádzkovania kontrolného mechanizmu aj po výmene skúseností s ostatnými mestami budeme iniciovať návrhy na prípadné legislatívne úpravy, ktoré by viedli k zjednodušeniu procesu kontroly.

Prečo idete v mobilných parkovacích aplikáciách cestou otvoreného trhu?

Možnosť využívať viaceré aplikácie sa osvedčila aj v iných mestách, napríklad v Bratislave. No hlavným dôvodom je záujem ísť čo najviac v ústrety vodičom, pre ktorých sú aplikácie určené. Mnohé z nich sú verejnosti známe z poskytovania iných služieb, pre vodiča je teda prirodzenejšie použitie jemu známej aplikácie aj na kúpenie parkovacieho lístka. Vývoj vlastnej parkovacej aplikácie v tejto chvíli nepovažujem vôbec za tému, ktorej by sme sa mali venovať a investovať do toho čas, financie a úsilie príslušných kolegov.

Aký je váš názor na zavedenie takzvaného servisného príplatku k cene transakcie kúpy lístka?

Podľa našich vedomostí sa servisný poplatok používa len v prípade niektorých mobilných aplikácií, v Košiciach sa neuplatňuje. Provízia pre prevádzkovateľov aplikácií sa odpočítava z celkových tržieb parkovného uhradeného cez aplikáciu, čiže servisný poplatok je zahrnutý v provízii, ktorú uhrádza mesto. Nevylučujeme však možnosť prechodu na tento model v budúcnosti.

Aké sú ďalšie plány na rozvoj parkovacej politiky v Košiciach?

V poslednom období intenzívne komunikujeme s viacerými mestskými časťami o pripojení ďalších, najmä sídliskových lokalít do zóny regulovaného parkovania. Základné východiská rozvoja parkovacej politiky už boli schválené v septembri 2022 v rámci aktualizácie Stratégie rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice. Konkrétny postup však zahŕňa sčítanie vozidiel, spracovanie komplexných projektov dopravného značenia, prípadne aj stavebnú úpravu, legislatívny proces, ktorým sa nové lokality doplnia do príslušného VZN. Ide o časovo a finančne nie práve najjednoduchšie úkony a všetko závisí aj od rozpočtových možností mesta Košice a príslušných mestských častí. Dlhodobým plánom však je postupné zregulovanie všetkých dopravne vyťažených lokalít mesta Košice. 

Tomáš Vrbovský
Zdroj: Archiv
Tomáš Vrbovský
Od roku 2015 pôsobí T. Vrbovský v Slovenskom zväze cyklistiky. V rokoch 2015 a 2016 bol konateľom firmy Doprastav Export, v rokoch 2016 až 2018 pracoval na oddelení kontroly v Banskobystrickej regionálnej správe ciest. Od roku 2020 je vedúcim referátu parkovania, údržby ciest a verejného osvetlenia mesta Košice.

Ďalšie dôležité správy

https://www.trend.sk/r/dnes
Neprehliadnite

Carlo van de Weijer pre TREND: Autá budú z ulíc miznúť, no zo života ich nevytesníme