Mesto Trnava

Na radnici sa diskutovalo o procese vstupu detí so zdravotným postihnutím do vzdelávania

Na radnici na Hlavnej 1 sa v utorok 9. apríla 2024 uskutočnilo prezentačno-diskusné stretnutie na tému Tranzícia (vstup) dieťaťa so zdravotným postihnutím do školského prostredia. Stretnutie sa konalo na podnet zástupcov mesta a jeho partnerov v sociálnej oblasti v rámci komunitného plánovania sociálnych služieb na území Trnavy.

Narodenie dieťaťa s akýmkoľvek zdravotným postihnutím predstavuje pre rodinu záťažovú životnú situáciu či už po emocionálnej, ekonomickej alebo sociálnej stránke. Rodinný život i samotná predstava o ňom sa od základu zmení a prispôsobuje sa najmä potrebám dieťaťa. Prirodzenou snahou rodičov je napomáhať dieťaťu v jeho budúcom začlenení sa do spoločnosti, k čomu je potrebné priebežné vzdelávanie. Kým u detí bez zdravotného postihnutia vzdelávanie prebieha automaticky, u detí so zdravotným postihnutím to tak väčšinou nie je.

Odborníci z Fakulty zdravotníctva a sociálnej práce Trnavskej univerzity v Trnave zrealizovali výskum, ktorého cieľom bolo identifikovať faktory podporujúce proces tranzície dieťaťa so zdravotným postihnutím do vzdelávacieho procesu z pohľadu rodičov. Výsledky výskumu prezentovali univ. doc. Katarína Molnárová Letovancová a doc. Miriam Slaná. Prezentácie a následnej diskusie sa zúčastnili aj zástupcovia organizácií pracujúcich s deťmi so zdravotným znevýhodnením (Centrum včasnej intervencie, špecializované zariadenie), rodičia detí s hendikepom a zástupcovia mesta za oblasť vzdelávania a sociálnej práce.

Diskutujúci sa zhodli, že kompetentné orgány v oblasti vzdelávania sú si vedomé potreby integrácie detí so zdravotným postihnutím do škôl, avšak prax ukazuje, že na Slovensku na to ani zďaleka nie sú vytvorené postačujúce podmienky.
Ako ďalej uviedli, v pomoci rodinám s deťmi so zdravotným postihnutím zohráva veľký význam skoré poskytnutie sociálnej služby včasnej intervencie v špecializovaných centrách. Centrá môžu sprevádzať rodičov a ich deti od narodenia do siedmich rokov. Z výskumu vyplynulo, že rodič je často nepriamo donútený stať sa opatrovateľom dieťaťa, ďalej, obrazne povedané, expertom na školský systém, advokátom, koordinátorom procesov a činností, v konečnom dôsledku aj asistentom dieťaťa v škole.

Pre úspešný vstup dieťaťa do vzdelávacieho procesu je dôležitá spolupráca medzi dieťaťom, rodinou (rodičmi) a školou. V prípade detí so zdravotným postihnutím by mali byť k tejto základnej triáde pripojené zdravotné a sociálne služby, experti a podporné programy v komunite, ktoré dieťa a rodina využíva. Žiaden z aktérov pritom nenesie výlučnú zodpovednosť za úspech alebo neúspech celého procesu tranzície.

Podrobne sa s vedecko-výskumným projektom VEGA Identifikácia faktorov podporujúcich proces tranzície detí so zdravotným postihnutím do vzdelávacieho systému z pohľadu ich rodičov môžete oboznámiť v publikácii TRANZÍCIA DIEŤAŤA SO ZDRAVOTNÝM POSTIHNUTÍM DO ŠKOLSKÉHO PROSTREDIA. Pohľad a skúsenosti rodičov. Slaná, Molnárová Letovancová, Slaný zverejnenej na stránke Výskumného centra rodinných štúdií Katedry sociálnej práce Fakulty zdravotníctva a sociálnej práce Trnavskej univerzity v Trnave.

17.4.2024 9:36

Komentárov: 0