Uplynulý týždeň bol pre akciové trhy náročný. Investori sa vyrovnávali s marcovými údajmi o inflácii, ktoré boli vyššie, než sa očakávalo, a oddialili očakávané zníženie úrokových sadzieb. Retailoví investori teraz dúfajú, že výsledky hospodárenia amerických firiem by mohli pomôcť prekonať nebezpečne vyzerajúcu akciovú korekciu.

Index S&P 500 klesol za posledný týždeň o tri percentá, a vykázal tak stratu druhý týždeň v rade. Bol to zároveň najväčší dvojtýždňový pokles indexu od výraznej korekcie z konca októbra minulého roka.

Prvé spoločnosti, ktoré odreportovali hospodárenie za predošlý kvartál naznačujú, že spotrebitelia si v určitých oblastiach „uťahujú opasky“. Spoločnosť Conagra, výrobca mrazených jedál Healthy Choice a mäsových výrobkov Slim Jim vykázala nižšie štvrťročné tržby, spôsobené poklesom predajom spomedzi všetkých produktových radov. Nike, výrobca športových potrieb, minulý mesiac vykázal stagnáciu štvrťročných tržieb, a predpovedá ich pokles aj do ďalších dvoch kvartálov.

Spoločnosť McCormick, ktorá predáva koreniny, ohlásila medziročné 35-percentné poklesy tržieb s tým, že dokázala mierne navýšiť zisk vďaka vyšším cenám a nižším nákladom. „Spotrebitelia zostávajú výzvou. Dva roky strmej inflácie ich poznačili, a mnohí z nich sa správajú tak, že hľadajú hodnotu,“ povedal generálny riaditeľ McCormick Brendan Foley.

Podľa najnovšieho prieskumu spoločnosti Jefferies väčšina účastníkov akciového trhu predpokladá scenár klesajúcej inflácie a stabilného hospodárskeho rastu. „Pozitívne makro predpoklady teraz musia potvrdiť aj odreportované hospodárske výsledky firiem, myslí si Scott Chronert, akciový stratég Citigroup v USA.

Prvá dávka výsledkovej sezóny z bankového sektora za prvý štvrťrok tohto roka poukazuje na riziko, že výhľady hospodárenia do budúcich mesiacov nesplnia vysoké očakávania rastu, aj keď celkový základný obraz zostáva zdravý,“ dodáva S. Chronert.

Pozitívnejší pohľad majú analytici UBS. Švajčiarska investičná banka očakáva, že celoročné zisky indexu S&P 500 dosiahnu 245 dolárov na akciu. Hlavný analytik pre akciové trhy David Lefkowitz očakáva, že v prvom štvrťroku vzrastie medziročný zisk na akciu o sedem až deväť percent. Jeho dôvera pramení zo skutočnosti, že spoločnosti, ktoré už oznámili výsledky za posledný štvrťrok boli relatívne silné - rovnako ako ekonomické pozadie, o čom svedčia údaje z trhu práce a výroby.

„Stúpajúci príliv mal zdvihnúť viac spoločností. Rast sa začína rozširovať, pričom akcie firiem, ktoré nepatria do skupiny ‚veľkolepej sedmičky,‘ sú pripravené prvýkrát od štvrtého štvrťroka 2022 dosiahnuť kladný, aj keď mierny rast,“ napísal v poznámke pre klientov D. Lefkowits. Podľa analytika by sa tento trend mal do konca roka ešte zrýchliť.

Profesor ekonómie Jeremy Siegel z Wharton School pre CNBC povedal, že z dlhodobého hľadiska môžu byť dnes pre investora atraktívne valuačné diskonty akcií menších firiem a taktiež hodnotových titulov. V krátkom období si ale expert nie je istý tým, že investori obchodujúci na základe trendov „už skončili s technologickými akciami“.

Veľký kontrast očakávaných ziskov firiem zaznamenal Wall Street aj za štvrtý štvrťrok 2023. Analytici očakávali, že zisky veľkolepej sedmičky bez spoločnosti Tesla vzrastú približne o 54 percent - a zisky zvyšných 494 zložiek indexu S&P 500 klesnú o viac ako 10 percent.

J.P.Morgan Chase & Co Beat Wall Street Predictions
Neprehliadnite

Neistá budúcnosť a obviňovanie z klamstiev. Najväčšie banky spustili akciový výpredaj

Podľa Cayly Sederovej zo State Street Global Markets sa na akciovom trhu dnes nachádzajú firmy, ktoré sú najlepšie vybavené na to, aby zvládli aj prípadné dlhšie obdobie stagnácie ekonomiky. Podľa analytičky ide o spoločnosti s vysokou trhovou kapitalizáciou z priemyselného odvetvia.

Analytici Jefferies identifikovali 22 spoločností, ktoré by podľa nich mali profitovať v nadchádzajúcej výsledkovej sezóne.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa