Toto vám pri kúpe elektromobilu nepovedia! Pneumatiky by ste mali meniť každý rok

Pre Ford Mustang Mach E sa v USA odporúča výmena pneumatík ročne alebo každých 16 000 km, pre Hyundai Ioniq 6 ročne alebo každých 14 000 km a pre pickup GMC Hummer EV je to každých 12 000 km.

28.03.2024 16:00
electric-drive-2 Foto:
Pneumatiky pri elektromobiloch sa opotrebovávajú neporovnateľne rýchlejšie, než pri spaľovacích autách. (ilustračné foto)
debata (30)

O ekologickom prínose elektromobilov sa v poslednom období diskutuje čoraz viac, najmä kvôli vysokej produkcii emisií CO2 pri ich výrobe, recyklácii batérií, emisií pevných častíc z bŕzd a pneumatík a v neposlednom rade aj kvôli zdrojom energie, ktorú využívajú. Poslanci europarlamentu dokonca pred niekoľkými dňami odhlasovali, že elektromobily nesmú byť považované za bezemisné.

Berlin - elektromobily Čítajte viac EÚ už nepovažuje elektromobily za ‘čisté‘. Odkladá sa smrť spaľovákov?

Zistenia zo štúdie J.D, Power, nazvanej 2024 US Original Equipment Tire Customer Satisfaction Study poukazujú na to, že majitelia elektromobilov sú menej spokojní s trvanlivosťou pneumatík a očakávajú, že sa budú opotrebovávať podobne ako pneumatiky vozidiel poháňaných spaľovacími motormi. To však neplatí – pneumatiky na elektromobiloch sa totiž opotrebovávajú oveľa rýchlejšie kvôli vyššej hmotnosti elektrických áut a ich vyššiemu krútiacemu momentu.

Zatiaľ čo na priemernom spaľovacom aute väčšina ľudí mení pneumatiky približne každých 5 rokov (samozrejme tento interval výrazne ovplyvňuje kilometrový nájazd), tak pri niektorých elektromobiloch by ste mali „prezúvať na nové“ dokonca každý rok.

Môžeme byť konkrétni: v analýze CDK Global z roku 2023 „EV Service: Today and Tomorrow“ sa konštatuje, že odporúčané servisné plány pre väčšinu elektrických vozidiel v USA zahŕňajú každoročnú kontrolu a výmenu pneumatík. Pre Ford Mustang Mach E sa odporúča výmena pneumatík ročne alebo každých 16 000 km, pre Hyundai Ioniq 6 ročne alebo každých 14 000 km a pre pikap GMC Hummer EV je to každých 12 000 km.

ELEKTRICKE AUTO ROKA prispevok na IG Dávame do pozornosti Hlasujte a vyhrajte v čitateľskej ankete ELEKTRICKÉ AUTO ROKA skvelé ceny!

To je aj príležitosťou pre servisy, kde prehliadky vozidiel sú jednoduchšie kvôli výrazne nižšiemu počtu pohyblivých častí motora. A tak do nich zahŕňajú aj výmeny pneumatík. Niektorí o nich hovoria, že budú tak časté, že sa stanú pri elektromobiloch „novou výmenou oleja“.

Že pneumatiky môžu byť Achillovou pätou elektromobilov vedia aj samotní predajcovia. Vo vyššie citovanej štúdii v prieskume konštatovalo až 18 percent oslovených vedúcich pracovníkov automobilových dílerstiev že údržba pneumatík bude pre majiteľov EV najčastejším problémom pri návštevách servisu. Tým sa pneumatiky zaradili na zdieľanú druhú priečku očakávaných problémov s elektromobilmi. Spolu s nimi na nej skončili problémy s displejmi. Suverénne prvé miesto obsadili ťažkosti, súvisiace so softvérom.

Výsledky štúdie CDK Global nájdete tu: EV Service – Today and Tomorrow

Kompletné výsledky štúdie, hodnotiacej kvalitu a spokojnosť majiteľov elektromobilov s pneumatikami konkrétnych značiek nájdete v tlačovej správe tu: U.S. Original Equipment Tire Customer Satisfaction Study

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba
Viac na túto tému: #J.D. Power #pneumatiky pre elektromobily
Články podľa značiek