Autosuv.sk

Ostatné

Špeciálny znak Volkswagenu zabráni zrazeniu kengury, fungovať by mal aj na jelene

Zariadenie vydáva zvuk, ktorý plaší konkrétnu zver. Automobilka už pracuje aj na prispôsobení na jeleniu zver.
Špeciálny znak Volkswagenu zabráni zrazeniu kengury, fungovať by mal aj na jelene

Volkswagen prišiel so zaujímavou novinkou na plašenie kengúr. Na kapotu alebo masku umiestni špeciálny znak VW, ktorý plaší kengury, a tým znižuje riziko stretu so zvieraťom. Vývoj odštartoval pred tromi rokmi a výsledkom je znak RooBadge. Roo je skratka zo slova "kangaroo", ktorá sa používa v Austrálii a označenie "badge" sa používa pre pomenovanie znaku na kapote.

Zrážky kengúr sú v Austrálii mimoriadne častým javom a ročne z nich skončia pod kolesami auta desiatky tisíc. Volkswagen v prvej fáze hľadal zvuky, na ktoré kengury reagujú, a ktoré ich plašia. Silná reakcia sa dostavila na niekoľko zvukov prírody, ale aj umelých zvukov. Využil pritom kengury zvyknuté na ľudskú prítomnosť.

V druhej fáze vyvinul reproduktor a zabudoval ho do znaku Volkswagenu. Najväčšou prekážkou bolo "poslať" zvuk na dostatočnú vzdialenosť. Konštruktéri využili smerový reproduktor a podľa Volkswagenu jeho zvuk, skladajúci sa z rôznych frekvencií, možno zachytiť v dostatočnej vzdialenosti od vozidla, pohybujúceho sa rýchlosťou 100 km/h.

V tretej fáze sa automobilka zamerala na reakciu divých kengúr. Na migračných trasách kengúr zaparkovala model Amarok, vybavený 360-stupňovými kamerami a pohybovými senzormi. Po prehraní náhodného zvuku bola reakcia zvierat zachytená vo videu.

Štvrtá fáza prebiehala rovnako, ale už v pohybujúcom sa aute. Reakciu zvierat vozidlo opäť nahrávalo. RooBadge bude možné jednoducho nainštalovať aj na existujúce vozidlá Amarok. Plašenie je počas jazdy v meste vypnuté a automaticky sa aktivuje pri cestovaní určitou rýchlosťou mimo mesta, hlavne na miestach častých zrážok so zverou. Zariadenie na to využíva GPS a telemetriu.

Na vývoji sa podieľala Univerzita Melbourne a najväčšia organizácia na záchranu voľne žijúcich živočíchov v Austrálii, Wires. Práve tá má na starosti identifikáciu tzv. hotspotov, kde dochádza najčastejšie k nehodám so zvieratami.

Volkswagen pracuje aj na ďalšej špeciálnej verzii tohto systému, ktorú možno namontovať pod evidenčné číslo. Vďaka tomu by mohlo byť zariadenie nainštalované na akékoľvek vozidlo bez ohľadu na výrobcu.

Vokswagen vidí v tomto riešení potenciál aj na plašenie ďalších druhov zveri. Veľkým problémom v Európe a Severnej Amerike sú zrážky s jeleňou zverou a automobilka už pracuje na prispôsobení zariadenia RooBadge na plašenie jeleňov a ďalších zvierat po celom svete.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní