Smutné. Volvo vyrobilo posledný diesel. Žiadny ďalší nebude

Známe je to už dávnejšie, ale aj tak sa milovníkov nafty táto správa dotkne. V utorok 26. marca zišlo z liniek posledné Volvo s naftovým motorom. Bolo ním SUV XC90. Skončila sa tak história dlhá 45 rokov.

28.03.2024 14:00
debata (4)
Posledným Volvom s naftovým motorom sa stalo... Foto: Pravda, Martin Domček, Volvo
Volvo - ukončenie výroby dieselov Posledným Volvom s naftovým motorom sa stalo SUV XC90, ktoré zišlo z liniek švédskeho závodu v Troslande. Poputuje do múzea.

Volvo už dávnejšie upratovalo vo svojej ponuke pohonov. Pred rokmi prešlo napríklad na 4-valcové motory s maximálnym objemom dvoch litrov, v každom modelovom rade ponúklo mild-hybrid alebo plug-in hybrid a tiež ako prvé obmedzilo maximálnu rýchlosť svojich áut na 180 km/h. Všetko kvôli emisiám. No a teraz škrtá všetky naftové modely. Tento zámer síce oznámilo vlani, no až v utorok 27. marca došlo na lámanie chleba, keď zišlo z liniek domáceho závodu v Troslande úplne posledné naftové Volvo.

Polestar 4 - 2024 Čítajte viac Volvo: Polestar prestaneme financovať, peniaze potrebujeme na vlastné modely

Bolo ním SUV XC90. Volvo má pritom 45-ročnú históriu výroby naftových modelov. Len od roku 1991 ich dodalo zákazníkom viac ako deväť miliónov. V skutočnosti ich bolo ale podstatne viac, pretože prvý švédsky diesel prišiel na svet už v roku 1979. Automobilke však z prvých 12 rokov chýbajú dáta. Ešte donedávna ste si mohli dopriať diesely v modeloch XC90, XC60, S90, V90 a V60 vrátane verzií Cross Country.

A takto sa lúčili s dieselovými Volvami... Foto: Pravda, Martin Domček, Volvo
Volvo - ukončenie výroby dieselov A takto sa lúčili s dieselovými Volvami zamestnanci.

Posledné naftové Volvo s dvojlitrovým 4-valcom radu VEA (Volvo Engine Architecture) poputuje do firemného múzea v Göteborgu. Tento motor predstavilo Volvo v roku 2013. Ide len o druhý diesel, ktorý vyvinulo Volvo vo vlastnej réžii, pretože predtým ich nakupovalo od Volkswagenu a PSA. Ten prvý debutoval v roku 1991. Legendárny 5-valec vyrábalo Volvo vo švédskom Skovde. Táto továreň však už prešla na výrobu elektromotorov. Veď do roku 2030 chce byť Volvo čistou elektromobilkou.

Volvo XC40 Recharge - 2022 Čítajte viac Volvo "kašle" na zákazníkov. Z ponuky vyraďuje kombíky aj sedany

Je to obrovská zmena, veď ešte v roku 2016 predávala švédska značka v Európe viac dieselov ako áut s benzínovými motormi. Situácia sa začala meniť nasledujúci rok, keď vtedajší riaditeľ Hakan Samuelsson odštartoval na tie časy vskutku agresívny prechod na elektrifikované pohony a oznámil, že Volvo zastaví ďalší vývoj naftových motorov. Najmä pre aféru Dieselgate, ktorá viedla aj k zákazu používania naftových áut v centrách niektorých európskych miest.

Naftové Volvá v čase

Rok Udalosť
1979 Volvo predstavilo prvý dieselový mode 244 GL D6. Bolo vybavené šesťvalcovým agregátom od Volkswagenu.
2001 Volvo predstavilo svoj prvý autorsky vyvinutý naftový motor – päťvalcový agregát vyrábaný vo svojej továrni v Skovde
2008 Volvo predstavilo motory Drive-E na čele s 1,6– litrový naftovým 4-valcom, ktorý bol výsledkom spolupráces PSA Group (Peugeot-Citroën).
2012 Volvo V60 D6 bolo prvým plug-in hybridom na svete spojeným s naftovým motorom.
2013 Volvo predstavilo druhý autorsky vyvinutý naftový motor. Tentokrát 4-valec.
2017 Volvo oznámilo, že zastaví ďalší vývoj naftových motorov, pretože sa presúvajú smerom k elektrifikovaným pohonným jednotkám
2021 Volvo oficiálne oznamilo, že do roku 2030 bude výhradne elektrickou značkou
2022 Volvo predalo podiely v spoločnosti Aurobay, spoločnom podniku spaľovacích motorov s materskou spoločnosťou Geely Holding
8. februára 2024 Posledný naftový model zišiel z liniek v továrni Volvo v belgickom Gente. Išlo o kombi V60, ktoré zamierilo k zákazníkovi do Poľska.
26. marca 2024 Posledný naftové Volvo zišlo z linky v továrni v Torslande. Ide o XC90, ktorý bude vystavený v novom múzeu automobilky World of Volvo v Göteborgu.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo
Články podľa značiek