Tesla chce odolať lacnej konkurencii z Číny elektromobilom za 25 tisíc dolárov. Najprv ale bude musieť od základov zmeniť už stáročie zaužívaný výrobný proces, ktorý svojho času zaviedol Henry Ford.

Automobilka sa podľa Bloombergu rozhodla prejsť na metódu, ktorá viac pripomína stavanie lega než tradičnú montážnu linku. Namiesto toho, aby auto po hale postupovalo pomocou lineárneho dopravníkového pásu, budú zamestnanci diely skladať na viacerých miestach naraz a na konci ich spoja dohromady.

Tesla by podľa prepočtov vďaka tomu dokázala zmenšiť veľkosť výrobných priestorov o vyše 40 percent, čo umožní automobilke stavať budúce závody oveľa rýchlejšie a lacnejšie. Ak bude nový montážny proces úspešný, firma očakáva skresanie nákladov o polovicu. Práve to je kľúčom k dodaniu dostatočne lacného auta, ktoré by mohlo oživiť slabnúci dopyt po elektromobiloch.

Agentúra Bloomberg ale v rámci vlastnej analýzy dospela k záveru, že nový výrobný proces by znížil náklady iba o 33, nie 50 percent, ako to deklaruje automobilka.

Nespoľahlivý Musk

Problém novej výrobnej linky spočíva v tom, že investori vôbec nevedia, ako Tesla v jej zavádzaní pokročila. Čínski výrobcovia automobilov už medzičasom stihli znížiť náklady a automobilky z Detroitu zintenzívnili vývoj lacnejších modelov.

Riaditeľ Tesly Elon Musk v januári uviedol len to, že firma už v rámci plánu na výrobu lacnejšieho auta výrazne pokročila. Svetlo sveta by preto malo uzrieť koncom roka 2025. Nový „revolučný systém“ je podľa neho „oveľa pokročilejší než akýkoľvek automobilový výrobný systém na svete". Nič konkrétnejšie ale neprezradil.

Musk je známy tým, že nedodržiava prisľúbené termíny. Niektorí analytici z Wall Street preto pochybujú, že sa mu elektromobil za 25 tisíc dolárov podarí predstaviť načas. V minulosti totiž sľuboval, že Tesla s jeho výrobou začne už v roku 2020.

Náskok Tesly

Mathew Vachaparampil, generálny riaditeľ inžinierskej spoločnosti Caresoft, sa rozhodol efektivitu novej výrobnej linky otestovať. Jeho zamestnanci strávili 200 tisíc hodín vytváraním digitálnej repliky a dospeli k záveru, že Muskove ambície sú z technického hľadiska uskutočniteľné. V prípade úspešného zavedenia by to dávalo obrovský finančný zmysel, dodal riaditeľ.

Netradičná metóda so sebou prináša aj riziká, keďže ešte nebola v praxi overená a vyžaduje si prechod na nový montážny proces, čo by mohlo viesť k omeškaniu výroby. Muskova firma má oproti tradičným automobilkám výhodu, pokiaľ ide o adaptáciu na iné a potenciálne lacnejšie výrobné techniky. Závody Tesly sú totiž v porovnaní s väčšinou konkurencie novšie a niektoré dokonca ešte ani nie sú v procese výstavby. Dokáže ich preto prispôsobiť potrebám rýchlejšie a za menej peňazí.

Ďalšie dôležité správy

Tesla Officially Opens Gruenheide Gigafactory
Neprehliadnite

Najskôr zlacňuje, potom zdražuje. Tesla chce ulahodiť akcionárom. Musk testuje pokus-omyl