Stellantis šetrí. V Taliansku prepustí 2 500 ľudí. Jeho šéf má plat 36 miliónov €

Stellantis v Taliansku v roku 2021 zamestnával vyše 55 000 ľudí, aktuálne ich je 43 000 a ďalší už čoskoro odídu.

28.03.2024 12:00
Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis Foto:
Carlos Tavares dlhodobo kritizuje efektivitu práce v talianskych fabrikách koncernu.
debata (4)

Zdá sa, že šéfovi Stellantisu už dlhšie ležia v žalúdku Taliani. Už v marci 2021 pri svojej návšteve Talianska ostro kritizoval talianske fabriky koncernu kvôli veľmi vysokým priamym výrobným nákladom. Napríklad odborárom v turínskej fabrike povedal, že priame náklady na výrobu áut sú tam až trojnásobne vyššie, ako vo fabrikách Stellantisu, ktoré sa nachádzajú napríklad vo Francúzsku alebo Španielsku.

A bol pritom celkom konkrétny, uviedol niekoľko príkladov, ilustrujúcich rozdiely v priamych nákladoch medzi Talianskom a zvyškom Európy. Priame náklady sú tie, ktoré bezprostredne súvisia s výrobným procesom. Nie je v nich vývoj, logistika, marketing, plat manažmentu, nájomné za priestory a ani nič podobné.

Carlos Tavares 2018 Čítajte viac Šéf Stellantisu volá po prepúšťaní. Jeho plat však šokuje

Podľa neho napríklad SUV Maserati Levante vytvára v talianskej továrni Mirafiori priame výrobné náklady na každé vozidlo asi 3 300 eur, no v továrni vo Francúzsku by to bolo len 1 400 eur. V rovnakej talianskej továrni sú priame náklady na výrobu FIAT-u 500 približne 1 200 eur, v továrni v Španielsku však Stellantis podobné plne elektrické vozidlá vyrába s nákladmi približne 500 eur. Extrémne vysoké sú aj priame náklady na výrobu Maserati Ghibli a Quattroporte v továrni v Grugliascu, kde dosahujú až 6 000 eur. Ak chcú talianske závody zostať konkurencieschopné, musia súčasné výrobné náklady radikálne znížiť.

A Tavares rozhodne nehovoril do vetra, výrobné náklady začal znižovať najmä pomocou prepúšťania. V roku 2021 pracovali v Taliansku pre Stellantis vyše 55 000 ľudí, aktuálne ich je však už len 43 000. A bude ich ešte menej.

Taliansko Stellantis dodávky vodíkové výroba Čítajte viac Talianska vláda sa háda so Stellantisom. Koncern vraj protežuje Francúzov

Stellantis totiž len krátko po zverejnení informácie o 400 prepustených zamestnancoch v USA oznámil, že po dohode s odbormi prepustí v Taliansku ďalších minimálne 2 500 ľudí. Dôvodom je zvyšovanie efektivity a prechod na elektromobilitu. Tentokrát však šéf Stellantisu „nevyhodí“ ľudí drsne, ale po dohode s odbormi poskytne tým, čo dobrovoľne odídu finančné stimuly. Tie dostane 1 520 zamestnancov závodu v Turíne, 300 ľudí v závode Mirafiori a vyše 700 zamestnancov z kancelárií.

Podľa odborárov Stellantis súhlasil s ďalšími dohodami o dobrovoľnom odchode 850 zamestnancov v závode Cassino v strednom Taliansku a 100 ľudí zo závodu na výrobu motorov v Pratola Serra, to však zatiaľ hovorca Stellantisu odmietol komentovať. Odborári s prepúšťaním súhlasili pod podmienkou, že nebude vynucované bude sa týkať predovšetkým ľudí v dôchodkovom veku a tých v nižšom veku, ktorí o odchod spojený s finančným stimulom prejavia iniciatívne záujem.

Celé prepúšťanie, aj keď s „posvätením“ odborov, sa deje na pozadí pomerne ostrého konfliktu medzi šéfom Stellantisu a talianskou vládou. Tá Tavaresovi vyčíta, že v koncerne protežuje francúzske značky na úkor talianskych a že francúzska vláda, vlastniaca časť jeho akcií, má na koncern príliš veľký vplyv. Talianov pobúrilo, keď sa koncom minulého roku prvýkrát po sto rokoch nestal trhovou jednotkou v Taliansku FIAT, ale predbehol ho Volkswagen. Ku cti nemeckému koncernu slúži, že celú túto, pre Talianov tak trochu trápnu, situáciu prešiel gentlemanským mlčaním a z „prebratia moci“ v Taliansku si nerobil v Európe žiadne výraznejšie PR.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Carlos Tavares #hromadné prepúšťanie #Stallantis
Články podľa značiek