Urážlivosť bielej vlajky Božia pravda zvíťazí – Ukrajina zvíťazí

Robert W. Shaffern
Robert W. Shaffern

Františkova neopatrná poznámka o bielej vlajke poslúžila len na ďalšie odcudzenie ukrajinských katolíkov od Ríma.

Františkova neopatrná poznámka o bielej vlajke poslúžila len na ďalšie odcudzenie ukrajinských katolíkov od Ríma.

Robert W. Shaffern

Robert W. Shaffern

Božia pravda zvíťazí – Ukrajina zvíťazí
Arcibiskup Ševčuk a pápež František. Foto: profimedia.sk

Pred niekoľkými mesiacmi som napísal stĺpček, v ktorom som poukázal na vplyv ruskej invázie na katolíkov východného obradu na obliehanej Ukrajine. Hovoril som o tom, že ruská expanzia na Ukrajinu a do Karpát v minulosti gréckokatolícku cirkev takmer zničila.

Pred niekoľkými týždňami pápež nielenže upozornil na ich ťažkú situáciu, ale zdôraznil utrpenie všetkých Ukrajincov. V rozhovore pre švajčiarsku televíziu (ktorý bol v plnom znení zverejnený 20. marca) František vyzval Ukrajinu, aby mala „odvahu bielej zástavy“, čo na mnohých Ukrajincov (a katolíkov inde vo svete) zapôsobilo ako výzva na ich kapituláciu, v dôsledku čoho by sa skončila vojna, ktorá znamenala tisíce vojenských a civilných obetí, nehovoriac o rozsiahlom ničení miest a dedín.

Vatikánsky štátny sekretár kardinál Parolin sa spolu s vatikánskym tlačovým úradom snažili zahladiť škody, ktoré rozhovorom vznikli – uviedli, že pontifik chcel povedať, že je čas nabrať odvahu na rokovania. Aj tak však zostal dojem, že František neopatrne použil symbol kapitulácie, ktorý vzhľadom na smrť a ničenie spôsobené Ruskom pôsobil hlboko urážlivo.

Na pápežove vyjadrenia rýchlo reagovali napríklad ukrajinskí katolícki predstavitelia. Stála synoda Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi (UGKC) dôrazne protestovala so slovami, že „Ukrajinci sa nevzdajú, pretože kapitulácia znamená smrť“, čo by každý, kto posledné dva roky sledoval správy, mal dobre vedieť.

Synoda ďalej uviedla, že podlé zámery Ruska sú jasné a že „70 percent ruského obyvateľstva podporuje genocídnu vojnu proti Ukrajine, rovnako ako patriarcha Kirill a Ruská pravoslávna cirkev“. V mladosti bol Kirill spolupracovníkom, ak nie priamym agentom KGB.

Synoda zároveň pripomenula, na čo som upozornil vo svojom predchádzajúcom článku:

každá ruská okupácia ukrajinského územia vedie k likvidácii ukrajinskej katolíckej cirkvi, akejkoľvek nezávislej ukrajinskej pravoslávnej cirkvi [ku ktorej patrí väčšina cirkevne spriaznených Ukrajincov] a k potláčaniu iných náboženstiev a všetkých inštitúcií a kultúrnych prejavov, ktoré nepodporujú ruskú hegemóniu.

UGKC sa odvolala aj na Budapeštianske memorandum z roku 1994, v ktorom Rusko sľúbilo rešpektovať ukrajinskú územnú celistvosť výmenou za to, že sa Ukrajina vzdá svojho starého sovietskeho jadrového arzenálu. Prečo by teda mal teraz niekto Rusom dôverovať?

Pápežovo odvolávanie sa na bielu vlajku hlboko uráža ľudí, ktorí dobre vedia, čo znamená podriadenosť Rusom. Cársky aj sovietsky režim prenasledovali cirkvi východného obradu. Boľševici poslali mnohých kňazov východného obradu do gulagu, aby tam trpeli a zomreli. Majetok týchto cirkví bol skonfiškovaný, takže to, čo z farností zostalo, bolo v zbedačenom stave. Cirkvi prežili najmä vďaka tomu, že sa stiahli do podzemia, aby sa znovu objavili v roku 1991 po rozpade Sovietskeho zväzu.

Vzhľadom na túto históriu nie je prekvapením, že slabá odpoveď kardinála Parolina – v zmysle, že biela vlajka nemusí znamenať kapituláciu, ale môže byť aj signálom na rokovania – nepadla na úrodnú pôdu. Bojujúca strana, ktorá vyvesí bielu vlajku, tak robí takmer vždy skôr zo slabosti než zo sily, a preto musí prijať nepríjemné podmienky diktované istým diplomatickým nástrojom na ukončenie nepriateľstva.

Parolin zároveň povedal, že ako nespravodlivý agresor v tejto vojne nesie zodpovednosť za rokovania predovšetkým Rusko. To vyvoláva otázku: Ak s tým pápež súhlasí, prečo to vo svojom rozhovore nespomenul?

V minulosti pápež vyhlásil, že katolícke cirkvi východného obradu sú pre pravoslávne cirkvi, povedzme v Rusku alebo Grécku, pri snahe o opätovné zjednotenie s Rímom už zastaraným komunikačným kanálom. Východným katolíkom sa, samozrejme, nepáčilo, že boli charakterizovaní ako akási zastaraná forma.

Františkova neopatrná poznámka o bielej vlajke poslúžila len na ďalšie odcudzenie ukrajinských katolíkov od Ríma. Len nedávno oznámila koptská pravoslávna cirkev (monofyzitská cirkev, ktorá nie je v plnom spoločenstve s Rímom) v Egypte, že odstupuje od ekumenických rozhovorov s pápežom pre dokument Fiducia supplicans, kurióznu žiadosť kardinála Fernándeza o požehnávanie párov rovnakého pohlavia.

Egyptskí biskupi s ľútosťou poukázali na to, že takéto požehnanie je v podstate v rozpore s učením o sexualite, ktoré možno nájsť v Starom a Novom zákone, a obvinili Rím z vymýšľania nového učenia, čo východných kresťanov v nemalej miere znepokojuje. Tento pontifikát v tomto vážne poškodil šesťdesiat rokov ekumenického pokroku.

Na svätej omši za Ukrajinu v Kostole svätého Patrika v New Yorku, ktorú spoluorganizovala organizácia Pomoc cirkvi v núdzi, pred niekoľkými dňami kázal vladyka Sviatoslav Ševčuk. Povedal:

Boh nás miluje a žiadny nepriateľ nás nemôže premôcť. Zažívame to počas týchto dvoch rokov – vzájomnú lásku, starostlivosť a ochranu. Ďakujem vám, že túto lásku vyjadrujete svojou modlitbou, činnosťou a obetavosťou. Nevzdávajme sa! Neustupujte. Nedovoľte diablovi ani nepriateľskej propagande, aby sa zmocnili vášho srdca, ale modlite sa a pracujte, ako nám prikázal Jeho Blaženosť Ľubomyr Huzar (gréckokatolícky arcibiskup, ktorý za 2. svetovej vojny emigroval do USA, pozn. prekl.). Božia pravda zvíťazí: Ukrajina zvíťazí. Nepochybujte o tom!

Vladyka sotva znie ako vodca porazenej krajiny. Skôr hovorí so spravodlivosťou starovekých prorokov. Mocne sa snaží dať svojmu ľudu nádej uprostred straty synov a otcov, uprostred zničených domov, dedín a miest, odlúčenia milovaných a strachu, že sa už nikdy nezídu.

Kiež by tak robil aj „pápež milosrdenstva“.

Autor je profesorom stredovekej histórie na University of Scranton v Pensylvánii v USA. Prednáša o antickej a byzantskej civilizácii, ako aj o talianskej renesancii a reformácii. Napísal knihu The Penitents’ Treasury: Indulgences in Latin Christendom, 1175-1375.

Pôvodný text: ‘God’s Truth Will Win – Ukraine Will Win’. Uverejnené so súhlasom The Catholic Thing, preložil Lukáš Obšitník.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia
Diskusia