Denník N

Maďarský film dokončili zo slovenskej dotácie. Nie je v záujme režimu, aby sme sa zahľadeli do svojho vnútra, tvrdí režisér

Gábor Reisz. Foto - ASAC – Lorenzo Carmellini
Gábor Reisz. Foto – ASAC – Lorenzo Carmellini

Treba hovoriť o absurdnej situácii, ktorá nás obklopuje, vraví maďarský režisér Gábor Reisz. Svoj film Vysvetlenie na všetko, ktorý získal prestížne medzinárodné ocenenia, natočil bez jediného forintu štátnej podpory.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Tretí hraný film maďarského režiséra Gábora Reisza žne úspechy na európskych a zámorských festivaloch, získal mnohé ocenenia vrátane hlavnej ceny sekcie Horizonty na Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach.

Pred niekoľkými dňami mu medzinárodná porota bratislavského Febiofestu udelila Hlavnú cenu v súťaži celovečerných filmov. Film okrem toho získal zvláštnu cenu regionálnej poroty.

„Zdanlivo triviálna, každodenná situácia spúšťa ostrú analýzu politického napätia, ktoré dnes ovplyvňuje Európu. Na ocenení sme sa zhodli pre schopnosť tvorcov priniesť kontroverznú tému prostredníctvom nápaditej naratívnej štruktúry s rôznymi uhlami pohľadu, s humorom a citlivosťou,“ odôvodnili svoje rozhodnutie porotcovia.

Film Vysvetlenie na všetko od 21. marca hrajú aj slovenské kiná.

S režisérom Gáborom Reiszom sme sa pred bratislavskou premiérou rozprávali aj o tom:

  • do akej miery sa snažil, aby film oslovil aj zahraničných divákov;
  • prečo nechcel natočiť filmársky manifest;
  • čo si myslí o veľkých produkciách štedro dotovaných z maďarského štátneho rozpočtu;
  • s akým prijatím sa film stretol v Maďarsku.

Je známe, že film Vysvetlenie na všetko ste dokončili vďaka podpore slovenského Audiovizuálneho fondu. Bez slovenského grantu na postprodukciu by sa film nedokončil?

Dokončil by sa, ale bolo by to oveľa ťažšie. Počas práce na filme človeka ženie vpred túžba dokončiť ho, a ak je to potrebné, tak prejde aj cez stenu, ako hovorieva naša producentka Júlia Berkes. Hlavne v prípade, ak ho obklopuje dobrý tím. Bez slovenskej podpory by sa film rodil s ešte väčšou pokorou, bolo by to oveľa komplikovanejšie a zrejme aj dlhšie.

Scenár filmu Vysvetlenie na všetko sme začali písať v decembri 2021, v lete nasledujúceho roka sme ho už natáčali a koncom roka bol hotový už aj strih. Film sme v podstate urobili za rok.

Komplikovaný nie je len maďarský grantový systém, proces má viacero úrovní. To je dôvod, prečo miznú filmy, ktoré sa natočia rýchlo a dokážu byť adekvátne aktuálne. Povedali sme si, že tento film chceme natočiť, a toto odhodlanie sprevádzalo celý tvorivý proces.

Preto ste sa tak ponáhľali s natáčaním, ktoré trvalo len dvadsať dní? Bolo to nevyhnutné pre nízky rozpočet?

Rozhodujúci bol rozpočet. Ešte som písal scenár, keď Juli vyrátala, že natáčať môžeme najviac dvadsať dní, lebo na viac jednoducho nemáme peniaze.

Aj na svoj nasledujúci film požiadate o grant na Slovensku?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Rozhovory

Viktor Orbán

Kultúra

Teraz najčítanejšie