Autosuv.sk

Ostatné

Mercedes VISION EQXX zvládol na jedno nabitie trasu z Rijádu do Dubaja s rekordnou spotrebou

Tretia diaľková jazda koncepčného vozidla VISION EQXX na Blízkom východe merala opäť viac ako 1 000 kilometrov.
Mercedes VISION EQXX zvládol na jedno nabitie trasu z Rijádu do Dubaja s rekordnou spotrebou

Model Vision EQXX je označovaný aj ako nosič technológií. V praxi sa nedočká sériového nástupcu, ale technológie na jeho palube sa do sériových áut dostanú. Mercedes tento model testuje v rôznych podmienkach a už viackrát dokázal, že na jedno nabitie zvládne trasu dlhú viac ako 1 000 km.

Najnovšie ho nemecký výrobca vyskúšal na ceste z Rijádu do Dubaja. Na náročnom profile trasy, ktorý zahŕňal rušné mestské ulice aj otvorenú púšť, priekopnícke testovacie vozidlo dosiahlo spotrebu energie 7,4 kWh/100 km. To zodpovedá hodnote cca 0,9 l/100 km na vozidle s benzínovým pohonom. Model VISION EQXX pri vonkajšej teplote do 34 stupňov Celzia výrazne prekonal svoj vlastný doterajší rekord v spotrebe.

"Model VISION EQXX s výbornou hodnotou spotreby len 7,4 kWh/100 km1 naďalej poskytuje cenné údaje pre pokračujúci vývoj pokročilých technológií zvyšujúcich efektívnosť. Ako sme očakávali, v púštnych podmienkach všetky systémy fungovali perfektne a s ľahkosťou prekonávali výzvy ako stav vozovky, teplota a prašnosť. To je ďalší dôkaz, že elektrický pohon je pripravený na globálne trhy," povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG a technický riaditeľ.

Východiskovým bodom diaľkovej jazdy na Arabskom polostrove bolo centrum Mercedes-Benz Center v Rijáde v Saudskej Arábii. Cieľom bolo nedávno otvorené centrum Mercedes-Benz Brand Center v Dubaji v Spojených arabských emirátoch. Celkový čas jazdy na trase dlhej 1 010 kilometrov bol 14 hodín a 42 minút.

Po odchode z Rijádu o 4:15 hod. s naplno nabitým akumulátorom mal model VISION EQXX po príchode do Dubaja o 19:57 hod. ešte zostávajúci dojazd 309 km. Trasa zahŕňala mestské a prímestské úseky v Rijáde a Dubaji, ako aj dlhšie diaľničné úseky cez otvorenú púšť.

Model VISION EQXX už dvakrát dokázal, že na jedno nabitie dokáže prejsť viac ako 1 000 kilometrov (Sindelfingen – Cassis a Untertürkheim – Silverstone). Cieľom tretej testovacej jazdy bolo ďalej zlepšiť efektívnosť vo všetkých oblastiach a odskúšať výkon systému v extrémnych púštnych podmienkach. V suchých púštnych horúčavách s teplotou až 34 stupňov Celzia bol veľkým prínosom pokročilý systém teplotného manažmentu vozidla.

Elektrické hnacie ústrojenstvo aj interiér vozidla účinne chladil inteligentný systém fungujúci podľa potreby. Klimatizačný systém bol počas jazdy v chode s minimálnym negatívnym vplyvom na efektívnosť, a to aj vďaka viaczdrojovému tepelnému čerpadlu. Zdokonalená verzia tohto tepelného čerpadla je integrovaná do konceptu Concept CLA Class, ktorý bol predstavený na veľtrhu IAA Mobility 2023.

Púštne slnko poskytlo inžinierom príležitosť podrobne preskúmať výkon solárnej strechy prototypu VISION EQXX. 117 solárnych článkov zásobuje elektrickým prúdom rôzne vedľajšie spotrebiče, čo znižuje energetické nároky na vysokonapäťový systém a ďalej zvyšuje celkovú efektívnosť.

Počas jazdy do Dubaja sa vyrobilo 1,8 kWh solárnej energie, čo predĺžilo celkový dojazd približne o 24 kilometrov. Výskum výhod tejto technológie pre sériovú výrobu pokračuje. Zozbierané údaje o vplyve vetra a slnka na efektívnosť boli relevantné aj pre porovnávaciu analýzu so skoršími testovacími jazdami. Okrem teploty sa meral aj uhol a smer priameho slnečného žiarenia.

Jedným z najdôležitejších faktorov efektívnosti každého vozidla je aj bude osoba za volantom. Tím pre úspornú jazdu pozostával zo skúsených odborníkov so špecifickými testovacími úlohami. S cieľom dosiahnuť vyššiu efektivitu jazdy naplno využívali inteligentného asistenta efektívnosti vozidla. Ten zhromažďuje množstvo informácií a v reálnom čase generuje odporúčania na dosiahnutie energeticky úsporného štýlu jazdy.

Patria sem aj údaje ako smer a intenzita slnečného žiarenia a vetra. Napríklad pri silnom bočnom vetre pozdĺž pobrežia v Spojených arabských emirátoch systém pomohol vodičom vhodne upraviť rýchlosť jazdy. S cieľom maximalizovať solárny výnos počas zastávok sa tímu pomocou informačného displeja solárneho zariadenia (Tech View) podarilo dosiahnuť optimálne nastavenie modelu VISION EQXX.

Zdroj: Mercedes

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní