Čo je to ochranná známka?

Ochranná známka brandu či jednotlivých produktov sa môže vzťahovať na symbol, logo, slovnú značku, obchodné meno alebo iný identifikátor, ktorý sa používa na odlíšenie produktov či služieb jednej spoločnosti od iných. Registrácia ochrannej známky značky poskytuje vlastníkovi právne ochranné opatrenia a práva na použitie a kontrolu používania daného identifikátora. Ochranná známka môže byť slovná (napríklad názov spoločnosti) alebo obrazová (napríklad logo) a rovnako môže ísť o kombináciu oboch týchto variantov.

Výhody registrovania ochrannej známky

Registrácia ochrannej známky prináša hneď viacero výhod a zabezpečí vám dlhodobú stabilitu a ochranu vášho biznisu. Medzi hlavné výhody registrácie ochrannej známky patrí:

  • právna ochrana
  • identita a dôvera voči značke
  • hodnota aktív
  • zabránenie zavádzaniu spotrebiteľov
  • medzinárodná ochrana značky

Právna ochrana

Ide o jednu z najväčších výhod registrácie ochrannej známky. Právna ochrana totiž zabezpečuje, aby sa vaše logo, obchodný názov spoločnosti neoprávnene nepoužívali inými spoločnosťami či osobami. Právna ochrana teda zamedzuje konkurentom či iným subjektom používať vaše obchodné označenia, čo zabraňuje ich zneužitiu či kopírovaniu.

Identita a dôvera voči značke

Vďaka registrovaniu ochrannej známky môžete prispieť aj k jej identite ako aj budovaniu dôvery u zákazníkov. Spotrebitelia v mnohých prípadoch vnímajú zaregistrovanú ochrannú značku ako záruku kvality a spoľahlivosti, čo sa môže prejaviť na zvýšení dopytu po vašich službách či produktoch.

Hodnota aktív

Zaregistrovanie ochrannej známky sa častokrát prejaví aj ako hodnotné aktívum vašej spoločnosti, čo vám môže pomôcť zabezpečiť finančné prostriedky, ako je napríklad získanie úveru alebo investícii a taktiež môže zvýšiť hodnotu vašej spoločnosti, v prípade že sa rozhodnete predať svoje práva na ochrannú známku.

Zabránenie zavádzaniu spotrebiteľov

Registrovanie ochrannej známky pomáha spoločnostiam ochrániť svoj obchodný názov, logo atď. pred zneužitím zo strany konkurencie, čo môže dopomôcť zabrániť zavádzaniu zákazníkov alebo zmäteniu týkajúcemu sa pôvodu výrobku alebo poskytovateľa služby.

Medzinárodná ochrana značky

Veľkou výhodou registrácie ochrannej známky je aj medzinárodná ochrana. Ak sa rozhodnete podnikať na zahraničných trhoch, ochranná známka vám môže poskytnúť ochranu vo viacerých štátoch na základe medzinárodných dohôd o ochrane duševného vlastníctva.

Ako zaregistrovať ochrannú známku?

Registrácia ochrannej známky je proces, ktorý môžete riešiť sami za seba, prípadne môžete osloviť právnické kancelárie, ktoré vás celým týmto registračným procesom dokážu previesť. Ešte pred samotnou registráciou sa budete musieť rozhodnúť o aký typ ochrannej známky požiadate. Po tomto rozhodnutí nasleduje dôsledná kontrola dostupnosti ochrannej známky, ktorá slúži na preverenie, či vaše logo, názov alebo iný symbol nie sú už zaregistrované inou spoločnosťou. Následne už stačí poslať prihlášku o samotnú registráciu na úrad pre ochranu duševného vlastníctva (pre Európsku úniu je to EUIPO).

Ako registrovala ochranné známky spoločnosť NATALIS, s. r. o?

Dôležitosť ochrannej známky sme si veľmi dobre uvedomovali aj u nás, v spoločnosti NATALIS, s. r. o. Hoci sme tento proces odporúčali pre všetkých našich zákazníkov, ktorým riešime marketingové služby, rovnako ako väčšina iných subjektov sme našu vlastnú značku zanedbali. V začiatkoch nášho podnikania sme si totiž vedeli predstaviť aj premenovanie vlastnej firmy. No postupom času sa viac a viac buduje jej povesť, prichádzajú recenzie, referencie a  pre majiteľa i celé podnikanie sa stáva vlastná značka stále viac dôležitá.

Ilustračné foto
Zdroj: Natalis
Ilustračné foto

Stav našej vlastnej nechránenej značky sme si uvedomili aj vďaka prednáškam Michala Pastiera, ktorý svoje znalosti odovzdáva aj v projekte Digitálnej univerzity. Aj vďaka jeho podnetom sme sa rozhodli dodatočne zaregistrovať nielen kombinovanú ochrannú známku pre spoločnosť ako takú, ale aj pre internetový online portál Casino Search a to nielen pre slovenský trh, ale v rámci celej EU.

Tým, že sme si prešli kompletným procesom registrácie ochrannej známky vrátane riešenia námietok, môžeme sa ešte lepšie podeliť o túto skúsenosť aj so svojimi klientami. Preto ak nemáte zaregistrovanú ochrannú známku pre vašu spoločnosť alebo produkt, možno ešte nie je neskoro. Obrátiť sa môžete priamo na nás, radi vám pomôžeme.