Ako sa dá dieťa naučiť, že keď neposlúchne, bude to mať preň následky, keď tie následky vôbec nevníma negatívne?
Ako sa dá dieťa naučiť, že keď neposlúchne, bude to mať preň následky, keď tie následky vôbec nevníma negatívne?
Svoje otázky na tému výchovy detí s krátkym opisom svojej životnej situácie môžete poslať na mail vychovnaporadna@postoj.sk. Vaše anonymné otázky a odpovede odborníkov následne zverejníme v rubrike Výchovná poradňa.
Dobrý deň, potrebujem poradiť, ako päťročnému synovi vysvetliť, že po nejakom konaní prídu následky. Akoby tomu vôbec nerozumel. Napríklad nezješ obed, tak bude až večera. Keď si vezmeš von hračku a nebudeš sa o ňu starať, môžeš ju stratiť a už ju viac mať nebudeš. Keď sa budeš motať, nestihneme niečo, kvôli čomu sme šli von a na čo si sa tešil. Akoby s ním nič nehlo, vôbec to nerieši, život ide ďalej... Ako sa dá dieťa naučiť, že keď neposlúchne a bude si robiť po svojom, bude to mať preň následky, keď tie následky vôbec nevníma negatívne? Ďakujem. Silvia
Päťročné dieťa je stále v období, keď sa intenzívne učí a napreduje vďaka skúsenostiam a spätnej väzbe na vlastné správanie od rodičov (prípadne inej autority). Dozrieva a učí sa aj pozorovaním svojho najbližšieho okolia. Jeho myšlienky, vnímanie sveta a vzťahov sú meniace sa a veľmi dynamické.
V prípade čitateľkinej otázky týkajúcej sa päťročného syna môže byť pre nás zaujímavý pohľad švajčiarskeho psychológa Jeana Piageta. Ten rozdelil kognitívny vývin do štyroch veľkých štádií. Pod kognitívnym vývinom rozumieme napríklad zmeny v spôsobe myslenia, nárast schopností, vedomostí...
Práve druhé štádium, ktoré Piaget nazval „štádiom predoperačného myslenia“, sa týka detí od dvoch do siedmich rokov života. V ňom hovorí o tom, že dieťa už kontroluje/ovláda svoje správanie. Avšak detské myslenie a pohľad na svet sú stále „egocentrické“, čo znamená, že dieťa sa na svet, vzťahy, situácie pozerá len z vlastnej perspektívy a myslí si, že všetci to vidia tak ako ono.
Dieťa v piatich rokoch teda vie, čo chce, ovláda svoje správanie a učí sa ovládať svoje reakcie, ale je egocentrické a to môže znamenať aj to, že hranice, ktoré mu určujú dospelí, bude prekračovať a testovať ich pevnosť. Následky ho pritom nezaujímajú. Ono predsa chce a môže!
Ak vidíme, že dieťa nerešpektuje hranice, dôsledky nevníma a tvári sa, že mu na tom nezáleží, zamyslime sa nad otázkami:
Deti sa najviac učia pozorovaním. Sledujú nás aj naše rodičovské reakcie, vnímajú viac, ako sa nám zdá. A to najmä vtedy, ak neposlúchnu, ak prekračujú hranice... Vtedy čakajú a sledujú, čo sa bude diať – či príde alebo nepríde následok. A to patrí k ich svetu a dozrievaniu.
Práve cez takéto okamihy, ktoré sú pre nás rodičov náročné, čerpajú deti veľmi veľa. Učia sa, že akcia vyvolá reakciu, že aj keď sa nahneváme, tak ich milujeme.