Autosuv.sk

Ostatné

Nové bezpečnostné pásy od ZF prispôsobia svoju reakciu veľkosti a hmotnosti tela

Nový bezpečnostný pás sa prispôsobí postave človeka a pri aplikácii síl berie do úvahy aj smer nárazu a rýchlosť.
Nové bezpečnostné pásy od ZF prispôsobia svoju reakciu veľkosti a hmotnosti tela

Bezpečnostné pásy nepatria medzi prvky, ktoré by sa pravidelne zásadnejšie menili. Medzi jedno z ich posledných vylepšení bolo ich aktívne pritiahnutie v prípade hroziacej nehody. Už pri náznaku šmyku tak dôjde k ich pritiahnutiu.

Ďalším vylepšením bol dvojstupňový systém, pás vďaka nemu dokázal pôsobiť na pasažiera podľa situácie rôznou silou. Spoločnosť ZF v tomto ohľade posúva bezpečnostný pás na novú úroveň so svojim multistupňovým systémom. Novinka má konkrétne až štyri stupne a dokáže sa tak lepšie prispôsobiť veľkosti a hmotnosti pasažiera v prípade nehody.

"Požiadavky na prispôsobivosť bezpečnostných systémov sa zvyšujú - v očakávaniach koncových zákazníkov aj v testovacích kritériách NCAP (organizácia vykonávajúca nezávislé nárazové testy vozidiel). Náš nový systém bezpečnostných pásov uľahčuje výrobcom vozidiel splniť zvýšené požiadavky a cielene znižuje následky nehôd tým, že sa lepšie prispôsobujú cestujúcim," povedal Rudolf Stark, vedúci divízie technológie pasívnej bezpečnosti ZF.

V budúcnosti chce ZF prepojiť svoje pásy so senzormi a kamerami s cieľom lepšie rozlíšiť, aký človek sedí vo vozidle, a aké sily pásov sa majú individuálne použiť v prípade vážnej alebo menšej nehody.

Okrem interiérových kamier, ktoré napríklad zistia, kedy vodič ovláda infotainment pravou rukou alebo otáča hlavu smerom k zadným cestujúcim, môže poskytnúť cenné informácie aj samotný systém bezpečnostných pásov. Senzory v páse totiž dokážu merať dĺžku vytiahnutia pásu a umožňujú tak vyvodiť závery o obvode tela, a teda o postave a hmotnosti.

Ďalšou časťou je prepojenie na aktívne bezpečnostné systémy a ich senzory mimo vozidla – od kamery po radar. Napríklad pre systém bezpečnostných pásov je dôležité vedieť, z ktorého smeru prichádza náraz. Týmto spôsobom môže novinka ponúknuť malým a ľahkým osobám lepšie prispôsobenú individuálnu ochranu v prípade stredne ťažkých nehôd (s rýchlosťou nárazu do 35 km/h). Týka sa to napríklad detí na zadných sedadlách.

Profitovať z toho môžu aj starší ľudia, ktorí majú vyššie riziko zranenia v dôsledku zmeny štruktúry kostí v závislosti od veku. Okrem toho systém tiež potenciálne zvyšuje bezpečnosť cestujúcich pre ťažkých ľudí pri nehodách s preťažením (s rýchlosťou nárazu nad 56 km/h).

Pokračovať v čítaní