Príbehy, ktoré sa ukrývajú za vašimi obľúbenými logami
Alexandra Špirková

Alexandra Špirková

22/01/2024

Príbehy, ktoré sa ukrývajú za vašimi obľúbenými logami

V dynamickej sfére streetwearu sa logá vymykajú obyčajnému brandingu. Okrem estetickej stránky sú často spojené s pútavými príbehmi, v ktorých sa spája história, kreativita a kultúra. Od vývoja ikonických designov až po významy ukryté v tých najjednoduchších formách - v tomto článku odhalíte príbehy, vďaka ktorým sú logá vašich obľúbených značiek viac než len obyčajnými obrázkami. Či už ste nadšenci do dizajnu, milovníci streetwearu, alebo vás jednoducho len zaujíma svet brandingu, čítajte ďalej! Odhaľujeme príbehy, ktoré sa skrývajú za tými najlepšími značkami.

1. Nike

V roku 1971 vytvorila Carolyn Davidsonová, študentka grafického designu na Portlandskej štátnej univerzite, rozpoznateľný Nike "Swoosh". Davidsonová sa pri tvorbe loga inšpirovala gréckou bohyňou sily a rýchlosti. Inšpirovala sa aj krídlami bohyne, a tak vznikol dizajn Swoosh. Swoosh sa nakoniec vyvinul v oficiálny emblém spoločnosti Nike a odvtedy sa nezmenil! A najvtipnejšie na tom je, že zaň spoločnosť zaplatila celých 35 dolárov. Panebože to je ale kšeft! Slávny Swoosh je vidieť všade, či už ide o topánky Nike, hoodie alebo fajn tričko.

Loading...

2. Palace

Značku Palace nosí celý rad ľudí, vrátane lokálnych skejťákov a známych rapperov, ako je Drake. Logo ”Tri-Ferg” vytvoril Fergus Purcell, známy britský ilustrátor, ktorý pôsobil ako na mainstreamovej, tak undergroundovej scéne. Purcell tiež spolu s Marcom Jacobsom založil skate značku Aries. Tvrdí, že Lev Tanju vyhlásil, že značka bude celá o trojuholníkoch, čo potom úplne zabudol, že povedal.

Loading...

3. Vans

Syn jedného zo zakladateľov Vans navrhol pôvodné logo spoločnosti. Vytvoril šablónu, ktorú plánoval aplikovať na skateboardy. Jeho otec túto grafiku zbadal a okamžite umiestnil na pätu tenisky Style 95. Potom sa rozhodol začať vyrábať skateboardovú obuv vo veľkom meradle. Dizajn loga Vans je zásadný a stal sa základom vizuálnej identity ich značky.

Loading...

4. Golf Wang

Americký umelec Tyler, the Creator vydal módnu značku Golf Wang aby využil celý svoj potenciál. Geometrické logo Golf Wang vystihuje Tylerovho tvorivého ducha. Predstavuje kreativitu, ktorá môže byť vystavená na obdiv verejnosti, ale skrýva pred verejnosťou proces výroby módnych výrobkov. Ako ľudia, ktorí výrobky vyrábajú, tak ľudia, ktorí ich používajú, majú neuveriteľne silný skrytý potenciál.

Loading...

5. Stone Island

Logo Stone Island s rozpoznateľným kompasom sa objavilo v roku 1982. Emblém čerpá inšpiráciu z vojenského a námorného dizajnu a predstavuje hodnoty značky v oblasti prieskumu a odolnosti. Znak, ktorý bol poctivo navrhnutý do posledného detailu, predstavuje ducha dobrodružstva, ktorý bol pre Ostiho a jeho plány so značkou Stone Island taký dôležitý.

Loading...

6. Stüssy

Logo Stüssy vytvoril, alebo skôr napísal, sám Shawn. Bolo ovplyvnené podpisom jeho strýka Jána Stussyho. Umelca, filmového producenta a emeritného profesora na Kalifornskej univerzite, kde 42 rokov vyučoval a kde získal Oscara za dokumentárny film Gravity Is My Enemy. Mladý zakladateľ spoločnosti Shawn bol v čase svojho dospievania a výcviku ovplyvnený punkovým štýlom 70. rokov.

Loading...

7. Staple Pigeon

Logo Pigeon pre Staple, teda brand, ktorý bol založený v roku 1997 ako jednočlenná firma na výrobu tričiek v New Yorku, predstavuje newyorskú hustlerskú kultúru. Jeff Staple chcel vo svojom logu použiť zviera, pretože sa mu páčili spoločnosti, ktoré môžu "vlastniť" zviera a byť s ním okamžite spájané. Domnieval sa, že holub bude vhodným symbolom, pretože symbolizuje New York, ktorý je neodmysliteľne spätý s Big Apple. Ale pretože holuby sú veľmi bežným javom, môžu sa s ním stotožniť aj ľudia, ktorí žijú v iných mestách. Holub tiež predstavuje pouličnú mentalitu, ktorá verí v dosiahnutie cieľov akýmikoľvek prostriedkami, o čom svedčí jeho prežitie a úspech.

Loading...

8. The North Face

Ako predloha pre logo North Face poslúžil kopec "Half Dome" v Yosemitskom národnom parku v Kalifornii. S výškou 2694 metrov je Half Dome najjužnejším vrcholom Indiánskeho hrebeňa, ktorý je tak pomenovaný kvôli svojmu neobvyklému tvaru. Pripomína kopulu rozrezanú napoly, pretože tri jeho strany sú hladké a okrúhle, zatiaľ čo druhú stranu tvorí čistá žulová stena. Hoci The North Face je úspešná outdoorová značka, ktorá si našla svoj hlavný palác v streetwearovom priemysle a jej logo označuje toto územie.

Loading...

9. Supreme

Hlavným cieľom prvého Supreme obchodu Jamesa Jebbia, ktorý sa nachádzal na Manhattane, bolo skladovať tovar od iných firiem, ktoré si obľúbili skejťáci. Avšak Jebbia mal v úmysle predávať tri exkluzívne tričká tejto značky pri príležitosti otvorenia obchodu. Dizajn všetkých troch tričiek bol veľmi jednoduchý: na prednej strane jedného bola fotografia slávneho skatera, na prednej strane druhého bola fotografia známeho hudobníka a na treťom bolo pomerne obyčajné logo Supreme, ktoré pre Jebbiu vytvoril jeho priateľ, keď otváral obchod. A to logo Supreme? To je to isté, ktoré si dnes okamžite spojíte so značkou.

Loading...

10. DAILY PAPER

Amsterdamský brand pánskeho oblečenia Daily Paper je známy pre svoje moderné štýly. Africký pôvod zakladateľov poslúžil ako inšpirácia pre logo v tvare štítu. Masajský štít, jeho moderná verzia, je preslávený stieraním rozdielov medzi výtvarným umením a praktickým remeslom. Logo predstavuje viac vecí: africké dedičstvo zakladateľov, filozofiu moderných nomádov, kde je mobilita najefektívnejšou stratégiou na využívanie obmedzených zdrojov, a ochranu všetkého, čo máte radi... a to za použitia všetkých prostriedkov.

Loading...

11. Undefeated

Undefeated je in-house značka s veľmi vyhľadávanými partnerstvami so spoločnosťami ako adidas Originals alebo BAPE, vďaka ktorým sa brand drží na špici vo svojom obore. Adam Levite pre ňu vytvoril logo "5 Strikes". Cieľom loga bolo kompletne reprezentovať slovo "Undefeated" v niečom výraznom, ale zároveň ľahko rozpoznateľnom. Výsledkom bolo päť strikov, počítacia miera, ktorá zároveň symbolizuje, ako značka poráža svojich súperov tým, že vyhrá päť zápasov v rade a odkráča si preč.

Loading...

Nezabudnite sa pozrieť, ako ľudia štylizujú tieto slávne logá v našej kategórii Fit Check a tiež sledujte náš Magazín, kde sa vždy dozviete niečo nové!