Pozvanie od mojich dcér do kina alebo na pozeranie filmu neodmietam. Ony poznajú moje limity. Tak som si pozrel Barbie.
Prvá tretina filmu približuje divákovi svet z umelej hmoty. Všetko je umelé. Kulisy aj postavy pôsobia neprirodzene umelo. Ich úsmevy, gestá, pózy, konverzácie, vzťahy, Kenove svaly...
Umelohmotné storočie, alebo storočie plastov – aj taká by mohla byť charakteristika 20. storočia. To súčasné bude zrejme storočím umelej inteligencie. A zase umelina.
Pojem rodina sa vo filme nijako nevyskytne. Nanajvýš vzťah matky a dcéry. Otec absentuje (takmer) úplne. Ďalší príbuzní – nula.
Umelý svet aj s jeho symptómami: egocentrizmus, narcizmus, výstrednosť, ale aj vnútorná neistota a rozorvanosť.
Ideovo filmové dielo nesie podľa očakávania karlmarxove rysy: dôraz na triedne antagonizmy, triedny boj (samozrejme už nie buržoázia a proletariát, ale ženy a muži), revolúcia a úplné zničenie starého poriadku umožní vybudovať niečo celkom úplne nové...
V tejto rovine film začína byť nudným klišé už v druhej tretine, keď tu zrazu prichádza niečo, čo divákovi pozdvihne obočie.
Vo filme sa mi javili byť dva výrazné wow-momenty.
Ten prvý prišiel počas naháňačky v centrále korporácie Mattel. Barbie uteká pred tuctom chlapíkov v čiernych oblekoch. Naháňa ju najvyšší šéf s celou dozornou radou spoločnosti, ktorá ju stvorila. Zmätene behá po budove, a keď otvorí jedny dvere, zrazu sa ocitne v miestnosti akoby z dávneho sveta.
Je to obyčajná kuchyňa a v nej postaršia žena Ruth.
Počas krátkeho rozhovoru povie Ruth hlavnej hrdinke:
A ukáže jej správnu cestu k východu z budovy-bludiska. Tadiaľ Barbie uniká svojim prenasledovateľom.
Tak to bola dosť odvážna scéna! Pri nej som prvý-krát spozornel, že tu niečo nesedí s anti-kostolným poriadkom.
Ten druhý ešte výraznejší moment prišiel v závere. Táto scéna bola vyvrcholením filmu:
Barbie sa rozpráva so svojim stvoriteľom, v pozadí začína znieť pieseň "What Was I Made For?" (Pre čo som bola stvorená?) a postupne sa jej pred očami premietajú obrázky šťastných matiek s malými deťmi v rôznom veku, od batoľaťa až po dospelú dcéru v svadobných šatách.
Ona na to všetko odpovedá "Áno".
A úplne záverečný klip len potvrdzuje, že Barbie prijala svoje poslanie, keď celá šťastná prichádza na recepciu modernej kliniky a povie: Chcela by som navštíviť svojho gynekológa.
Tak vo filme, ako aj v realite našej komplikovanej doby, cítiť, obrazne povedané, vibrácie (akoby reliktové žiarenie) proto-evanjelia: Pre ženu je jej spása akosi hlboko vnútorne spojená s materstvom. V ňom najplnšie nachádza samu seba. Objavuje najlepšiu verziu seba samej.
"Ale spasí sa rodením detí", hovorí sv. Pavol. (1 Tim 2, 15).
Žena to môže a nemusí prijať. Film sa v osobe hlavnej hrdinky nádherne pohráva s tým súvisiacim bohatstvom vnútorného prežívania ženy.
Ako býva bolestne stratená v celom tom vzťahovom mixe, vonkajších okolnostiach a tlakoch. Neraz osamotená a plná vnútorných otázok, už ani nevie kudy kam: „Čo si mám počať?“
V odpovedi: „Počať“, nájde východisko a šťastie.
V tomto buď tvorcovia postfeministickej Barbie naozaj prekročili svoj tieň, alebo na tvorbe participovala umelá inteligencia: Aké posolstvo máme odovzdať dievčatám a mladým ženám dneška?
Ona, neviem, asi anticipujúc demografický armagedon, ktorý možno očakáva generáciu našich detí, dala odpoveď, akú sme mali možnosť vidieť.
Úvodný obrázok: imdb.com