Ako používame sociálne siete veľa hovorí o našej osobnosti: Patríte do jednej z týchto kategórií?

Autori novej štúdie prinášajú nový model, ktorý vie spoľahlivejšie prezradiť ako na nás vplýva používanie sociálnych sietí.

socialna siet facebook
Zdroj: unsplash.com (Brett Jordan)

Internet používame denne a sociálne siete sa dnes už stali neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Exituje milión spôsobov ako môže človek so sociálnymi sieťami pracovať, ale zo širokého hľadiska by sme ich mohli zhrnúť do štyroch väčších kategórií, ako tvrdia výskumníci z Washington University in St. Louis.

Podľa autorov novej štúdie tieto spôsoby interakcie dokážu veľa prezradiť o našej osobnosti a vlastnostiach.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

„Sociálne siete nikam nemiznú a je mimoriadne dôležité pochopiť a informovať ľudí o tom ako ich používajú a ako by sa mohli v budúcnosti vyhnúť negatívnym dopadom sociálnych sietí na ich mentálne zdravie,“ tvrdí Alison B. Tuck, jedna z autorov štúdie.

V rámci štúdie predstavili model, ktorý pomáha pochopiť ako je používanie sociálnych sietí prepojené s komplexnou sieťou sociálnych túžob a obáv. Na tému používania sociálnych sietí vzniklo už veľa rozličných vedeckých prác, no ako uvádzajú samotní autori, väčšina predchádzajúcich štúdií nepriniesli konzistentné výsledky a v niektorých prípadoch si aj protirečili. Tieto nedostatky si žiadali prácu, ktorá by k problematike pristupovala o niečo špecifickejšie.

Čo o nás hovorí správanie na sociálnych sieťach?

Systém predstavuje štyri široké kategórie používania sociálnych sietí. Prvou je takzvané názorové používanie. Užívatelia na sociálnej sieti častokrát vyjadrujú a utvrdzujú si negatívne názory. Zvyknú mať menšiu psychologickú pohodu, v niektorých prípadoch príznaky depresie a na internete hľadajú obsah, ktorý ich dokáže emočne narušiť. Títo užívatelia nemajú silnú sebakontrolu a nudu môžu zaháňať vytváraním alebo podieľaním sa na konfliktoch.

Druhá skupina popisuje konzumné používanie. V tejto skupine nájdeme ľudí, ktorí sociálne siete využívajú primárne na vyhľadávanie zábavného obsahu. Vyznačujú sa väčšou psychickou pohodou, väčším sebavedomím a extraverziou. Takéto používanie sociálnych sietí vedie k lepšiemu zážitku zo sociálnych sietí a lepšej nálade.

Tretia hovorí o používaní sociálnych sietí založenom na imidži. Užívatelia pracujú so sociálnymi sieťami tak, aby vytvorili o sebe pozitívny obraz. To znamená vytváranie príspevkov o sebe, sledovanie lajkov alebo komentárov na príspevku. Takéto používanie sociálnych sietí autori spájajú s túžbou byť stredobodom pozornosti a vyzdvihovať svoju hodnotu, či integritu.

Poslednou skupinou je porovnávanie a spája sa s užívateľmi, ktorí sa porovnávajú buď s inými ľuďmi alebo s idealizovanou verziou seba v minulosti. Tieto aktivity sa spájajú s množstvom negatívnych dopadov. Užívatelia majú menšiu emocionálnu a sociálnu pohodu a častokrát sa boja ako ich iní vnímajú.

„Naša štúdia je prvou, ktorá prináša formát otvorených odpovedí. Podľa nás je to dôležité, pretože užívatelia môžu odpovedať úprimnejšie a presnejšie, ako keď majú na výber preddefinované odpovede,“ vysvetľuje Tuck.

Táto škála môže slúžiť ako nástroj na analýzu správania sa na akýchkoľvek sociálnych sieťach, napríklad Facebooku, Twitteri, Snapchate, Instagrame či TikToku. V rámci prvej štúdie vedci oslovili 176 študentov ktorí mali stráviť čas na sociálnej sieti a následne opísať čo na nej robili. Druhá a tretia štúdia do experimentu zapojila v oboch prípadoch viac ako 300 študentov. V tomto prípade mali povedať ako často trávili čas na sociálnych sieťach identifikovaných v prvej štúdii.

Tri štúdie odhalili, že aktivita na sociálnych sieťach môže spadať do jasne definovaných kategórií a každá kategória priťahuje určité osobnostné črty.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre