Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

Záverečný víkend Musica non grata

6. júna 2023 Pavel Unger Sezóna 2022/2023

Berlínska Komische Oper sa pred rekonštrukciou lúči dvoma excelentnými inscenáciami

G. F. Händel: Saul, Komische Oper Berlin, 2023, foto: Barbara Braun / KOB
Veľkosť písma
A
A
A
Po sedemdesiatich piatich rokoch nastal čas, keď sa stáva nevyhnutnou generálna rekonštrukcia s plánovanou prístavbou v jednom z troch operných centier Berlína. 10. júna 2023 sa dvere Komische Oper na Behrenstrasse predbežne na šesť rokov zavrú. Súbor sa presťahuje do Schillerovo divadla (bolo azylom aj pre Štátnu operu počas jej sanácie), ale pripravené sú aj iné lokality, hangár na bývalom letisku Tempelhof nevynímajúc.

Posledné dve inscenácie, uvedené v Komische Oper Berlin, aj v súvislosti s odstávkou tohto výnimočného divadla, ma primäli k malým osobným spomienkam. Lokalizácia divadla vo východnej časti veľkomesta umožňovala jeho návštevy aj počas existencie na neďalekej Friedrichstrasse stojaceho múru. O čo smutnejší bol pohľad naň, o to živšie sa mi vynára napríklad Carmen ešte v réžii zakladateľa divadla Waltera Felsensteina, rad Kupferových inscenácií (Giustino, Majstri speváci norimberskí, Július Caesar, Bohéma, Lucia di Lammermoor a iné) a z posledných rokov napríklad spoznanie úchvatnej Reimannovej Medey.

Komische Oper Berlin, foto: Gunnar Geller

Z HÄNDELOVHO ORATÓRIA VZNIKLA PLNOKRVNÁ DRÁMA BEZ HOMOFÓBNYCH KOMPLEXOV

Poslednou premiérou pred uzavretím Komickej opery bolo scénické spracovanie oratória Saul od rodáka z Halle a neskôr britského občana Georga Friedricha Händela. Z jeho objemného skladateľského odkazu, zahŕňajúceho skladby inštrumentálne, duchovné, operné (42 dokončených diel), či z dvadsiatich piatich oratórií, poznáme na Slovensku len malý zlomok. Händel je považovaný za zakladateľa „anglického oratória“, spájajúceho prvky duchovných pašií, anglikánskych zborov a talianskej opery seria. Práve 3-dejstvový Saul, ktorého libretista Charles Jennens sa opiera o Knihy Samuelove zo Starého zákona, je naplnený bohatým dejom a nesie podstatné štrukturálne znaky operného druhu.

G. F. Händel: Saul, Komische Oper Berlin, 2023, Ferhat Baday (Doeg), Luca Tittoto (Saul), foto: Barbara Braun / KOB

Händel Saula skomponoval v priebehu troch týždňov v roku 1738 (zároveň dokončoval operu Imeneo) a premiéra v januári 1739 v londýnskom King´s Theatre mala veľký úspech. Hral sa však len veľmi krátko. V Nemecku ho po prvýkrát uviedli scénicky až v roku 1923 v Hannoveri. Po sto rokoch od nemeckej premiéry teraz zavítal Saul do berlínskej Komische Oper.

Dej scénického oratória sa pridržiava historických, resp. biblických udalostí. Začína sa návratom Dávida z víťazného boja s Goliášom, odhaľuje kolísavý vzťah prvého izraelského kráľa Saula k nemu, ale rozoberá aj príbehy jeho detí, syna Jonathana a dcér Michal a Merab. Kráľ za zásluhy sľubuje Davidovi za manželku dcéru Merab, tá ho však z dôvodov nižšieho spoločenského statusu odmieta. Naopak, jej sestra Michal sa do charizmatického Davida zaľúb. Navyše, aj jej brat Jonathan mu sľubuje večnú vernosť a lásku. Dej je pospletaný intrigami, bojmi, božími posolstvami, takže nájsť k jeho objasneniu čitateľný kľúč, nie je pre inscenátorov ľahké.

G. F. Händel: Saul, Komische Oper Berlin, 2023, Aryeh Nussbaum Cohen (David), zbor, foto: Barbara Braun / KOB
G. F. Händel: Saul, Komische Oper Berlin, 2023, Rupert Charlesworth (Jonathan), Aryeh Nussbaum Cohen (David), foto: Barbara Braun / KOB

V Berlíne zverili Saula do rúk 40-ročného filmového režiséra Axela Ranischa, ktorý už má isté skúsenosti s operným druhom. Do tímu si prizval scénografa a svetelného dizajnéra Falka Herolda, aby spolu s kostýmovým výtvarníkom Alfredom Mayerhoferom vytvorili strhujúci a nápadito poňatý dramatický príbeh. Otvárajú ho filmovou predohrou, akýmsi komiksovým čiernobielym videom, čím síce majú snahu zorientovať diváka, no mne osobne by tento úvod vôbec nechýbal.

O to väčšmi zaujme pritiahnutá obrovská, do detailov vymodelovaná hlava zabitého Goliáša, aby symbolizovala daný stav i vývoj udalostí. Hlava sa neskôr objaví už v podobe hnijúcej lebky. Napriek tomu, že partitúra Händelovho oratória má rozsiahle inštrumentálne a zborové plochy, inscenátorom sa podarilo v aranžmánoch vyplniť každý moment zmysluplnými akciami. Ranischova réžia citlivo vnímala hudbu, nikdy sa od nej neodkláňala a aj sekularizované polohy riešila prostriedkami blízkymi dnešnému vnímaniu.

G. F. Händel: Saul, Komische Oper Berlin, 2023, Aryeh Nussbaum Cohen (David), Tansel Akzeybek (Hohepriester), foto: Barbara Braun / KOB

Či už išlo o ľúbostné scény, rovnako medzi rozdielnymi, alebo rovnakými pohlaviami (Jonathan a David, s režisérovým dodatkom, že na sexualite nezáleží, ale na láske áno), alebo o dynamiku v rozvoji charakterov a psychologických stavov postáv – depresiami trpiaci, žiarlivý, pomstychtivý i zmierlivý Saul, vývoj profilu kráľovej dcéry Michal, so štádiom vysokej gravidity, ale aj po pôrode. Pre vykreslenie dôležitých vojnových scén inscenátori našli vždy účinné prostriedky na formovanie a gradovanie drámy. Vznikla strhujúca inscenácia, ktorá v divákovi musela zarezonovať.

Napriek tomu, že orchester Komickej opery nie je telesom špecializovaným sa starú hudbu, má s jej interpretáciou bohaté skúsenosti. Tento raz v štýlovo absolútne vierohodnom hudobnom naštudovaní Davida Batesa a s využitím dobových nástrojov (barokové trúbky, tympany, harfa, organový pozitív, theorby) dosiahli zvukový ideál, blízky autentickému. Navyše, dirigent ukázal mimoriadny cit pre tempá, výraz, atmosféru. Nielen vokálne, ale aj herecky plne angažovaný zbor (zbormajster David Cavelius), svoje kľúčové postavenie v diele obhájil excelentne.

Samostatnou kapitolou je sólistické obsadenie. Obe sopranistky, Nadja Mchantaf (Michal) a Penny Sofroniadou (Merab), sú v stálom úväzku divadla a dokonca neraz alternujú. V Saulovi sú ich postavy charakterovo rozdielne, ale obe ich spievajú farebne pôsobivými, pohyblivými, technicky a štýlovo presne vedenými hlasmi. V titulnej úlohe hosťuje taliansky basista Luca Tittolo, preverený významnými svetovými scénami a ostrieľaný v tomto druhu hudby. Spieva šťavnatým, sýtym a pružným hlasom, schopným bezchybne zdolať aj pohyblivé úseky partu.

G. F. Händel: Saul, Komische Oper Berlin, 2023, Nadja Mchantaf (Michal), Aryeh Nussbaum Cohen (David), Rupert Charlesworth (Jonathan), foto: Barbara Braun / KOB

Zjavilo sa ďalšie kontratenorové prekvapenie svetovej úrovne. Je to v newyorskom Brooklyne vyrastajúci, v tamojšom židovskom zbore talent rozvíjajúci, dnes ešte ani nie 30-ročný víťaz viacerých medzinárodných súťaží Aryeh Nussbaum Cohen. Do postavy Davida vložil perfektne ovládaný hlas so silnou dávkou emócie, dynamických a výrazových nuáns. Druhým skvelým objavom v postave Jonathana bol anglický tenorista Rupert Charlesworth. Jasným, koncentrovaným tónom a hereckým kumštom vytvoril po každej stránke silnú kreáciu. Nemožno vynechať ani menšie, no s rovnakým zanietením stvárnené roly v podaní Tansela Akzeybeka (Veľkňaz), Ivana Turšića (Endorská bosorka) či Stephena Bronka ako Samuelovho ducha.

THOMASOV HAMLET NAPLNENÝ ORIGINÁLNYMI NÁPADMI A VYPOINTOVANOU HUDBOU

Ani predposledná inscenácia sezóny v berlínskej Komische Oper, predchádzajúca Händelovmu Saulovi, v ničom nezaostávala originálnym poňatím všetkých zložiek. Zhodou okolností, podobne ako v Saulovi či Francesce da Rimini v Deutsche Oper, recenzovanej (prečítate si o nej TU…), ide o témy rodinných vzťahov. Postaviť na javisko tri a polhodinového Hamleta z pera Ambroisa Thomasa, vychádzajúceho z rovnomennej Shakespearovej drámy, nie je vôbec jednoduché.

A. Thomas: Hamlet, Komische Oper Berlin, 2023, foto: Monika Rittershaus / KOB

Hoci operný Hamlet, spracovaný libretistami Michelom Carrém a Julesom Berbierom, nie je kópiou činohry, zachováva si podstatné scény, vzťahy medzi postavami i lokality. Trocha zmeny predsa len priniesol inscenačný tím. Na jeho čele stojí nemecká režisérka Nadja Loschky, ktorá so scénografom Etiennom Plussom a kostymérkou Irinou Spreckelmeyerovou posunula dej do neurčitej, avšak prítomnejšej doby. Zo shakespearovskej predlohy si vybrala exhumovanú lebku dvorného šaša Yoricka a vytvorila novú postavu Hamletovho Alter ega. Do jeho úst vložila aj otváraciu pieseň.

Dej je situovaný do schodiskovej, vertikálne členenej zámockej haly, ktorá postupne stráca pôvodnú eleganciu, rozkladá sa a sám Hamlet perforuje jej stenu. Postupne sa jej výsek mení na miesto pre hrobárov, zaplavuje ju zemina a stáva sa z jej časti cintorín. Nadja Loschky veľmi dôsledne profilovala postavy. V titulom hrdinovi ponechala jeho rozdvojenosť v predstieranom šialenstve a reálnej túžbe po pomste novému dánskemu kráľovi, vrahovi jeho otca, Claudiovi. Režisérka tiež priniesla ideu niektoré postavy zdvojiť, takže – vzhľadom na to, že zachováva model grand opery s baletom v 4. dejstve – tanečnú hudbu napĺňa nápaditá, akoby snová choreografia s tanečnými dvojníkmi Ophélie a Hamleta.

A. Thomas: Hamlet, Komische Oper Berlin, 2023, foto: Monika Rittershaus / KOB

Inscenačný tím má každý detail dôsledne premyslený. Cielene využíva miesta na lavírovanie medzi drámou a groteskno-komickými prvkami, titulný hrdina má popri náročnom spievaní toľko fyzicky exponovaných akcie, že nájsť schopného interpreta muselo byť neľahké. Okrem vedenia zborových scén (zväčša v bordových kostýmoch) zaujali postavy v oblekoch s aktovkami, ktoré sa zmenili na hrobárov bez hláv. No a napokon záver (hrá sa prvá verzia so šťastným koncom), keď Hamleta ako novo korunovaného kráľa vyťahuje veľký zvon do výšky javiska, je impozantnou bodkou.

O hudobné pretlmočenie mnohotvárnej partitúry sa postarala dezignovaná šéfdirigentka Kráľovskej opery v Kodani, Nemka s japonskými koreňmi, Erina Yashima. Jej koncepcia bola úchvatná vypracovaním tých najjemnejších detailov v dynamike, schopnosťou tok hudby rázne vygradovať a pritom vypreparovať rafinované inštrumentačné kúzla, či už v spoločnej hre, alebo v sólach. Za suverénne dirigentské vedenie predstavenia si vyslúžila extra dávku ovácií.

A. Thomas: Hamlet, Komische Oper Berlin, 2023, foto: Monika Rittershaus / KOB

Divadlo našlo tiež výborné obsadenie. Titulnú postavu stvárňuje mladý anglický barytonista Huw Montague Rendall (zdvojené priezvisko prezrádza, že je synom známej mezzosopranistky a tenoristu), ktorý svojím farebným lyrickým materiálom a strhujúcim herectvom vytvoril kabinetnú kreáciu dánskeho princa. Opojne mäkký, v koloratúre brilantný soprán vložila do krehkého portrétu Ophélie vo svete už etablovaná Američanka Liv Redpath. Bola ďalším objavom inscenácie.

Dobre obsadené boli aj ostatné postavy, hlavne domácimi sólistami. Karolina Gumos (Gertrude), Tijl Faveyts (Claudius), Caspar Singh (Laërte), Stephen Bronk (Polonius) a v neposlednom rade Kjell Brutscheidt v prirobenej postave Yoricka, vytvorili silný ansámbel publikom nadšene oslavovanej reprízy.

A. Thomas: Hamlet, Komische Oper Berlin, 2023, foto: Monika Rittershaus / KOB

Do Komische Oper (ale platí to aj pre iné berlínske operné divadlá) si obecenstvo zvyklo chodiť minimálne pol hodiny pred začiatkom predstavenia. Nie preto, aby predviedlo svoje oblečenie, tam sa na žiaden „dress code“ neprihliada, ale dôvodom je zaistiť si miesto na dramaturgickom úvode. Pri šálke kávy, džúsu, sektu či len tak nasucho, na sedadlách alebo postojačky, dostanú prítomní relevantné informácie k nadchádzajúcemu večeru. Zvlášť v prípade Saula, keď pred mikrofónom stála šéfdramaturgička divadla Johanna Wall (pred Hamletom to bola asistentka dramaturgie), mal príhovor bohatý obsah i vtip.

Autor: Pavel Unger

písané z repríz predstavení
Saul 30. 5. 2023 a Hamlet 31. 5. 2023

Komische Oper Berlin

Georg Friedrich Händel: Saul
Premiéra 27.5.2023
Recenzované predstavenie 30. 5. 2023

Hudobné naštudovanie a dirigent: David Bates
Réžia: Axel Ranisch
Scéna: Falko Herold
Kostýmy: Alfred Mayerhofer
Dramaturgia: Johanna Wall
Zbormajster: David Cavelius
Svetlo: Michael Bauer

Saul: Luca Tittoto
David: Aryeh Nussbaum Cohen
Jonathan: Rupert Charlesworth
Michal: Nadja Mchantaf
Merab: Penny Sofroniadou
Hohepriester: Tansel Akzeybek

Ambrois Thomas: Hamlet
Premiéra 16. 4. 2023
Recenzované predstavenie 31. 5. 2023

Hudobné naštudovanie a dirigentka: Erina Yashima
Réžia: Nadja Loschky
Scéna: Etienne Pluss
Kostýmy: Irina Spreckelmeyer
Dramaturgia: Julia Jordá Stoppelhaar
Choreografia: Thomas Wilhelm
Zbormajster: Jean-Christophe Charron
Svetlo: Olaf Freese Claudius

Kráľ: Tijl Faveyts
Kráľovná Gertrude: Karolina Gumos
Hamlet: Huw Montague Rendall
Duch: Jens Larsen
Polonius: Stephen Bronk
Laërte: José Simerilla Romero
Ophélie: Liv Redpath
Marcellus: Johannes Dunz
Horatio: Frederic Jost
Prvý hrobár: Ferhat Baday
Druhý hrobár: Ferdinand Keller
Yorick: Kjell Brutscheidt
Claudius (dvojník): Andrii Zubchevskyi
Gertrude (dvojníčka): Claudia Greco
Hamlet (dvojník): Lorenzo Soragni
Ophélie (dvojníčka): Ana Dordevic
Duch (dvojník): Marcus Mundus

www.komische-oper-berlin.de

video

Zdieľať:

O autorovi

Pavel Unger
operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.


P. I. Čajkovskij: Eugen Onegin
Deutsche Oper am Rhein
záznam predstavenia zo marca 2024
obsah, osoby, obsadenie a viac info TU...