Kultúra 24. máj 2023

Štrajk amerických scenáristov Žiadajú viac peňazí od streamovacích služieb aj zákaz umelej inteligencie

Kristína Votrubová
Kristína Votrubová

Viac ako 11-tisíc scenáristov štrajkuje, postihne to aj poslednú sériu Stranger Things. Predchádzajúci štrajk trval sto dní.

Viac ako 11-tisíc scenáristov štrajkuje, postihne to aj poslednú sériu Stranger Things. Predchádzajúci štrajk trval sto dní.

Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Kristína Votrubová

Žiadajú viac peňazí od streamovacích služieb aj zákaz umelej inteligencie
FOTO Postoj

Netflix, ktorý je najväčšou streamovaciou službou na svete, začínal ako DVD požičovňa cez internet. Koncom 90. rokov išlo o inovatívnu službu, ľudia si cez internet objednali želané filmy a Netflix im ich poštou poslal.

Už vtedy však, podľa bývalého šéfa marketingu, manažéri spoločnosti považovali DVD-čka za mŕtvy biznis. Treba poznamenať, že to bolo v období, keď filmy vychádzali aj na VHS kazetách, pretože mnohé domácnosti ešte ani nemali DVD prehrávače. V spoločnosti Netflix však už vedeli, že budúcnosť je v streamovaní cez internet.

Táto vízia sa im podarila pretaviť do reality v roku 2007. Zo začiatku to bol extrémne výhodný biznis. Netflix za relatívne lacné peniaze kúpil práva na seriály a filmy, ktoré filmovým a televíznym štúdiám iba ležali v inventároch. Spoločnosti ako Warner Bros či Paramount boli rady, že speňažili staršiu tvorbu a Netflix si postupne budoval knižnicu, na ktorú lákal stále nových a nových predplatiteľov.

Streamovacia služba sa stávala stále obľúbenejšou a zažívala astronomický rast. Počet predplatiteľov služby každý rok rástol obrovským tempom a medziročný rast dosahoval v priemere 30 percent. Trhy inovatívnej službe verili a akcionári tak najviac pozerali na to, ako sa vyvíja počet predplatiteľov. Dosiahnuté zisky boli druhoradou záležitosťou. Netflix tak vo veľkom investoval do obsahu, aby prilákal nových a nových ľudí.

Rozvoj streamovacích služieb však rýchlo spôsobil úpadok DVD nosičov, ako aj znížený záujem o káblovú televíziu či kiná. Filmové a televízne štúdiá tak prichádzali o zisky a uvedomili si, že budúcnosť je práve v streamovaní. Rozhodli sa preto založiť vlastné streamovacie služby, aby si ukrojili svoj podiel zo ziskov.

Z Netflixu preto začali miznúť tituly, ktoré si štúdiá rezervovali pre svoje vlastné platformy.

Boom originálnej tvorby

Netflix tak začal mohutne investovať do vlastnej tvorby. A kým v roku 2016 služba ponúkala z 97,2 percent licencovaný obsah a iba necelé tri percentá vlastnej tvorby, vlani tvorilo originálny obsah takmer 51 percent knižnice.

Najväčšia streamovacia služba potrebovala rýchlo tvoriť obsah a stala sa tak známa tým, že dávala zelenú takmer každému predstavenému projektu. Netflix sa podľa ľudí z odvetvia preslávil i tým, že peniaze dáva štedro, čo prilákalo množstvo tvorcov.

No tento vývoj so sebou priniesol zmeny do celého procesu vzniku nových seriálov či filmov.

V minulom roku však Netflix zažil studenú sprchu. Po prvýkrát totiž počet predplatiteľov mierne klesol a príjmy síce rástli ďalej, no výrazne menej ako v predchádzajúcich obdobiach. Spoločnosť tak bola nútená oznámiť škrty a začať šetriť.

Úsporami žijú aj klasické filmové a televízne štúdiá. Disney tento rok oznámil prepustenie sedemtisíc pracovníkov, Warner Bros Discovery už tisícky ľudí vyhodil a podobne postupujú aj iné štúdiá. Klasická, ako aj káblová televízia zasa kvôli streamovacím službám stagnuje.

Celý sektor je tak aj napriek tomu, že sa v ňom točia stovky miliárd dolárov ročne, v kríze. To vedie manažérov k presadzovaniu úsporných opatrení, čo sa nevyhnutne odráža aj na kvalite.

Tak to aspoň tvrdia americkí scenáristi, ktorí začiatkom mája vstúpili do masového štrajku. Zapojilo sa doň viac ako 11-tisíc scenáristov združených v najväčšom scenáristickom odborovom združení v Spojených štátoch. Štrajk trvá už viac ako tri týždne a skúsenosti z minulosti naznačujú, že môže trvať ešte veľmi dlho.

Hlavnou témou sú, samozrejme, peniaze. Zárobky scenáristov totiž za posledných desať rokov klesli o štyri percentá. Ak sa do úvahy zoberie aj inflácia, reálne klesli o 23 percent. A hlavným vinníkom sú platformy ako Netflix. Kvôli nim totiž na jednej strane klesajú scenáristom zisky z tantiémov. Pri klasickom vysielaní im cinkli peniaze pri každom opakovaní seriálu, pri streamovacích službách to už takto nefunguje.

Scenáristi tak do veľkej miery prišli o zdroj príjmov, ktorý im pomáhal prežiť medzi jednotlivými projektmi. Zároveň však upozorňujú, že sa zmenilo aj celkové ocenenie ich bežnej práce, pretože sa zmenilo to, ako celá tvorba funguje.

A za tým vidia scenáristi aj priamy vplyv na kvalitu, keďže filmové a televízne štúdiá prešli na akési skrátené písanie scenárov.

FOTO TASR/AP

Namiesto desiatich scenáristov dvaja

Pôvodne systém fungoval nasledovne. Štúdiá si vybrali niekoľko nápadov, ktoré im predstavili scenáristi. Následne sa natočil pilotný diel, na základe ktorého sa rozhodlo, či seriál dostane zelenú a bude sa realizovať, alebo nie. Ak áno, hlavná časť tvorby scenáru prebiehala v takzvaných „writers´ rooms“, kde sa stretávalo osem až desať scenáristov a spoločne tvorili samotný obsah seriálu.

Scenáristi boli prítomní aj pri natáčaní samotného seriálu, kde sa niektoré pasáže ešte menili, ak sa ukázalo, že replika nefunguje tak, ako by mala.

Seriály zvykli mať 22 až 24 častí, čo scenáristom zabezpečovalo relatívne dlhý čas so stabilným príjmom. Ak mali niekoľko sérií, mali o prácu postarané aj na niekoľko rokov.

Ako však hovoria scenáristi, tento model štúdia do veľkej miery opustili a čoraz častejšie využívajú takzvané „minirooms“. Pri tvorbe seriálu sa tak stretnú dvaja či traja scenáristi, ktorí majú načrtnúť celú zápletku a v podstate napísať celý seriál. Tento proces trvá osem až desať týždňov, v niektorých prípadoch aj iba štyri. Štúdio až na základe tohto materiálu rozhodne, či sa seriál bude realizovať, alebo nie.

Odpadá tak drahá realizácia pilotnej časti a tvorba scenáru je tiež lacnejšia. Keďže scenáre takto píšu malé skupiny ľudí, štúdiá hľadajú skúsených ľudí, u ktorých je istota, že prácu urobia čo najlepšie.

Mladí scenáristi sa tak k práci dostávajú čoraz ťažšie a postupne sa vytráca aj systém, v ktorom skúsenejší ľudia viedli a postupne vychovávali nové generácie. Scenáristi sa okrem toho často už ani nedostanú na pľac a prichádzajú tým o dôležité skúsenosti, ktoré ovplyvňujú, ako píšu.

FOTO TASR/AP

Filmovým štúdiám nový štýl vyhovuje

Pre štúdiá však ide o výhodnú zmenu, vďaka ktorej šetria peniaze. Stačí im zamestnať menej scenáristov, ktorým platia aj menej peňazí. Zástupcovia scenáristických odborov však upozorňujú na to, že zábavný priemysel generuje obrovské zisky, a to aj na ich úkor.

V oficiálnom vyhlásení tvrdia, že v roku 2021 zisky spoločností Disney, Fox, Paramount, NBC, Universal, Time Warner a Netflix dosiahli 30 miliárd dolárov. Uznávajú, že v minulom roku to bolo menej, ale podobný sezónny vývoj je v odvetví podľa odborárov bežný a z dlhodobého hľadiska ide stále o ziskový biznis.

Od filmových štúdií preto chcú zlepšenie platových podmienok, ako aj obmedzenie skráteného scenáristického procesu. Ďalšou požiadavkou je obmedzenie umelej inteligencie pri tvorbe scenárov. Od štúdií chcú záruky, že už vytvorený materiál nebude používaný na trénovanie umelej inteligencie ani ako zdrojový materiál na písanie novej tvorby.

Štrajk trvá už tri týždne a zdá sa, že dohoda medzi štúdiami, streamovacími platformami a scenáristami je v nedohľade. Scenáristi už v minulosti dokázali, že majú dlhú výdrž. Posledný štrajk trval sto dní a scenáristom priniesol splnenie veľkej časti požiadaviek.

Čím dlhšie bude štrajk trvať, tým je pravdepodobnejšie, že jeho vplyv pocíti aj slovenský divák, ktorý aj vďaka streamovacím platformám konzumuje množstvo americkej produkcie. Ako prvé to postihlo nočné talkshow, ktoré vysielajú americké televízne stanice. Tie prestali vychádzať hneď po začiatku štrajku.

Posunutie už oznámili tvorcovia známeho seriálu Stranger Things. Posledná piata séria sa momentálne natáča a i keď nemala oficiálny dátum vydania, očakávalo sa, že to bude v polovici budúceho roka.

Posun môže nastať aj pri niektorých filmových projektoch, štrajkujúci scenáristi totiž niekedy protestujú pred filmovými setmi, aby tak prekazili natáčanie a poškodili štúdiám, ktoré nechcú splniť ich požiadavky.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0