2023-05-23 11:30:00
Mercedes EQS SUV 580
Mercedes EQS SUV 580 4Matic
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes EQS SUV 580 4Matic – Po ňom už jazda s naftovým GLS nebude ono

Mercedes nedávno faceliftoval model GLS. Je to celkom iné auto, no v porovnaní s EQS SUV pôsobí ako traktor na poli.

A tak to má byť, tak to Mercedes chcel. Aby jeho nové plne elektrické plnoformátové SUV menom EQS vynikalo nad ostatnými. Problém je, že vyniká naozaj dôkladne a zo zvyšku spaľovacích Mercedesov robí seniorov poobliekaných do drahých šiat. Viditeľne úspešní, no dávno za vrcholom. A taká je aj jazda. Keď po týždni v EQS SUV 580 4Matic sadnete do svojho naftového Mercedesu, niekde v hĺbke hlavy vám zhasne sviečka. Nemusíte si to priznať, ale bude to a časom vás to zmení. Počul som názor majiteľa aktuálnej generácie GLS po jazde v nízkom EQS. Nabíjať sa mu to nechce a to jeho je vraj stále lepšie. Keď to vravel, tú zhasnutú sviecu ste mu mohli vidieť v oku. A videl som to v pohľadoch ďalších majiteľov drahších veľkých Mercedesov, keď som jazdil s EQS. Napríklad pani s GLE 63 AMG súčasnej generácie, ktorá sa na krátkom úseku neodhodlala predbiehať dve autá a nákladné auto naraz, no ten pahoľok v čiernom EQS prefrčal okolo akoby sa nechumelilo... Ten pohľad neskôr na parkovisku... Odrazu som videl tváre ľudí s Mercedesmi, ktorí sa pozerali presne tak ako v minulosti majitelia modelov Range Rover Sport na majiteľov plnokrvných Range Rover. I keď to nikto nepovedal, oni mali ten pocit. Ten pocit, ktorý som vyššie nazval zhasnutá svieca. Pocit, ktorý ich skôr či neskôr nahlodá a po svoju Mercedes drogu pôjdu opäť. Buď to bude GLS Maybach ako protijed, alebo EQS SUV. Lebo sú už len dva Mercedesy, ktoré poskytujú akú takú útechu voči EQS SUV – Trieda G a práve GLS Maybach. Oba však pri EQS zaváňajú akosi príliš agrárne... nový svet si pýta EQS. Na západe to už vedia, čoskoro na to prídu aj tu.

Pritom EQS SUV nemá s Triedou G spoločné vôbec nič. Žiadne hrany, žiadna škatuľa, žiaden vojenský základ. A vlastne: žiaden offroad. Veď pozrite na tie fotografie. Toto je EQS so zdvihnutým pneumatickým podvozkom na poľnej ceste. Vyzerá ako súce do role? Nie nevyzerá. Vyzerá, že zablúdilo a teraz potichúčky nenápadne zacúva späť na cestu a šup späť do mesta. Ale nebojte fanúšikovia Triedy G. Chystá sa aj elektrická Trieda G, a síce bude mať tiež hmotnosť ako Jupiter, ale bude mať tiež najpokročilejšie batérie na trhu s energetickou hustotou o 30 percent vyššou, než súčasné elektromobily. Skrátka, to bude cesta k elektromobilite, ktorú už naznačil starý dobrý Arnold – cez jeho zákazkovú Triedu G.

Hmotnosť ako Jupiter. To je asi jediná slabosť tohto vozidla. Tej hmotnosti je už akosi priveľa. Niežeby to znižovalo ekologický prínos auta. Môžete štatistiky znásilňovať pokojne na úrovni petrolejárskeho lobistu, aj tak je zrejmé, že keď porovnáte celú cestu elektrického EQS SUV z bane až do šrotu, je na tom zásadne lepšie ako porovnateľné GLS, či Trieda G. Obzvlášť u nás. Iba tá hmotnosť. Hmotnosť takmer tri tony je skrátka priveľa. Budúci majiteľ ale nebude smutný. Jednak preto, lebo má masívnu batériu, a tiež preto, lebo vie, že Mercedes urobil naozaj všetko pre to, aby sa posádke i batérii nestalo nič. Isteže závažnejšie nehody, tak tie sú už problémom, no predstava, že keď do vás niekto nabúra slabo, tak elektromobil je rovno na odpis, je prehnaná. V skutočnosti platí, že keď do vás niekto nabúra stredne, na odpis je každé jedno moderné auto. Samonosná karoséria nepustí, rovnako tak kvantum elektroniky, ktoré treba náhle pomeniť.

Zdroj: Ján Hargaš

Mám tu ešte jednu slabinu, no tá vychádza z relatívne kompaktných rozmerov tohto auta v porovnaní práve s GLS. Nie je to drobec, ale sedem miest je naozaj na limite. Moja skúsenosť však je, že sa to dá. Nie s takým komfortom ako v GLS, alebo v X7, ale dá sa to. Išli sme šiesti. Dve deti v autosedačkách, štyria dospelí. Najviac som sa asi tlačil ja – za volantom. Našťastie je kabína postavená tak, že sa vodič vie naozaj priblížiť k palubnej doske a nepohodlie cíti len preto, lebo má končatiny viac pokrčené. Nie preto, lebo by ich mal zatlačené do komponentov naokolo. Dokonca sa v treťom rade odvezú aj vyššie postavy ako 160 cm. To vďaka posunu druhého radu. Nevýhodou je, že tie veľké monitory sú až príliš blízko k nohám menších detí vo vyšších autosedačkách.

Azda vás prekvapím, ale zabudovaný zábavný systém s monitormi vzadu je z môjho pohľadu horšou voľbou ako vlastné tablety (ktoré môžu mať napájanie vyvedené až hore k displeju). Monitory stále nefungujú ako samostatné zobrazovadlá a nemôžete ich využívať jednotlivo v súčinnosti s vlastným telefónom. Auto naraz rešpektuje len jeden pripojený telefón. Člen posádky vzadu si svoj telefón k monitoru nepripojí a nemôže naň premietať obsah zo svojho telefónu. Môže sa k nemu pripojiť, no potom vybuchne párovacia bomba so systémom vpredu. A keď sa pripojí, prehrá si hudbu. Obraz nie. Vzadu si môže pustiť telku z DVB-T tunera, alebo pobrať doma za hrsť káblov a napojiť na ne notebook, či iné zariadenie naplnené obsahom.

Poviete si: aspoň ten TV tuner... Problém je v tom, že na Slovensku je pokrytie DVB-T tak slabé (aj pre členitý profil krajiny), že tuner nestíha a počas jazdy signál stále vypadáva. Iste sú rovinaté miesta s dobrým výhľadom kde to funguje, no ak pôjdete do Tatier, na Záhorie, na východ... Môžete si pustiť vzadu rádio, prípadne tak ako v minulosti – natiahnuť niečo na USB. Je to starý, ale osvedčený spôsob, no v dnešnej dobe plnej strímovania obsahu to už nie je ktovie čo a väčší zmysel má držiak, k nemu tablet a dátová karta. Mercedes tvrdí, že sa to už čoskoro zmení a strímovanie sa do zábavného systému dostane vo veľkom, no aktuálne to tam ešte nie je. Treba sledovať novinky, lebo sa vraj niečo chystá.

Zdroj: Ján Hargaš

Z pohľadu vodiča si deti svoj obsah môžu pozerať a vodiča nerušia. Ku každému monitoru sa môžu pripojiť samostatne slúchadlá, takže pozeranie obsahu zvlášť na každom monitore a zároveň vpredu pustená hudba cez napr. CarPlay je možná.

Vrátim sa ešte ku komfortu sedenia v treťom rade. Ten je síce v poriadku a naozaj sa vie do troch radov pomestiť sedem ľudí – ak nie sú extra vysokí, nevýhodou je, že sedadlá nevedia byť ovládané plne elektronicky, ako to poznáme napr. z BMW X7. Tam to po facelifte dokonca funguje neustále a vodič pre posun sedadiel, ich odklopenie a vytiahnutie z kufra nemusí robiť nič, len držať tlačidlo. Samozrejme ak v kufri a na sedadlách nemá nejaké prekážky. Tu nielenže odstránite prekážky, zadné sedačky z podlahy vyťahujete manuálne, manuálne ich dávate naspäť. Nie je to drina, ale keď viete, že niekto iný to vie spraviť automaticky... a to auto stojí menej a ani nabíjať ho netreba... A možno si už zle pamätám, ale zdá sa mi, že podobne ako X7 to má aj GLS, opravte ma, ak sa mýlim.

Ak si v aute odmyslíte zabudované monitory (ktorých výhodou je najmä vyššia pevnosť osadenia a tretí rad sedadiel, ktoré potrebujú ľudí s menšou výškou na všetkých radoch sedadiel, potom si môžete začať užívať masívnu dávku luxusu, ktorú toto masívne auto poskytuje.

Hyperscreen je jednou z tých vecí. Vyzerá to brutálne, vôbec mi nevadí, že je to po vypnutí celkom tmavé. Informačno-zábavný systém funguje výborne a na ovládanie na dotykovom volante som si skoro zvykol. Ešte tak rok-dva-tri-päť, nie viac a zo dva kurzy jemnej motoriky a bude to...

Zdroj: Ján Hargaš

Je tu aj displej pred spolujazdcom. Zaujímavá vec, len opäť narážam na to isté. Displej funguje len ako informačný a ovládací displej pre „toho druhého.“ Nie je samostatný, nepripojíte si tam vlastné zariadenie a ak áno, musíte si vybrať, ktoré pripájate aktuálne, no a to čo od toho človek čaká azda automaticky – že si tam môžete prehrávať za jazdy obsah a vodič ho nebude vidieť, to tu zatiaľ nie je. Aj to sa akiste zmení, akurát konkurencia tiež nedrichme. Také Porsche to vo facelifte modelu Cayenne má už teraz.

O akom luxuse teda hovorím? Veď sa pozrite do galérie, v tom aute sedíte ako na obláčiku, cítite sa hodnotne, všetko hodnotne vyzerá, keď do vecí nebudete džubať s jemnosťou baníka, ani vŕzgať to nebude. Všetko je krásne, všetko je ambientné a útočí to presne na tie zmysly, ktoré treba.

Luxusne si pripadáte aj za jazdy v noci. Vlastne ešte viac, lebo ambientné osvetlenie je výraznejšie. No ambientné osvetlenie je aj vonku. Vlastne ani nie, tam je to skôr diskotéka. Diskotéka, ktorá neprestáva udivovať. Schopnosti pixelových svetiel Mercedesu som si už pár krát vyskúšal, stále však pozerám ako puk koľko objektov dokážu tie svetlá naraz sledovať, vytmaviť a to len preto, aby ste inými diódami mohli páliť fotóny do tých najtmavších kúskov krajiny a zároveň nimi nevypaľovali diery do sietnic iných. Problém je, že rozdiel v svetelnom výkone svetiel modelu EQS SUV a Feliciou/Aveom/Matizom/Nubirou či iným dvadsaťročným, no stále celkom bežným strojom na našich cestách s výhradne halogénovými lampášmi je taký drastický, že darmo sa mikročipy potia od snahy neprepaľovať sietnice, aj tak je intenzita osvetlenia pre slabosvietiacich príliš veľká a blikajú čo to dá. Problém je, že vám ani to ich blikanie nevadí, lebo máte zrenice nastavené na takmer denný svit... Takéto autá sú tak pre vás skôr ako svetojánske mušky pri západe slnka... Nuž darmo vážení, keď autá nechcete meniť (lebo veď idú stále), vymeňte aspoň tie kahančeky za poriadne žiarovky... A nie, nemyslím zle nastavené LED čínske šroty... normálne žiarovky, normálne nastavené.

Zdroj: Ján Hargaš

Akokoľvek sa však Mercedes snaží, aby som si v aute pripadal výnimočne a akokoľvek sa mu to darí, akokoľvek obývačkový pocit z toho všetkého mám (luxusná obývačka, nie tá moja), vo finále je to stále auto. Auto s kolesami, s nejakými jazdnými vlastnosťami, s výkonmi i dojazdami. Tak poďme ešte na tieto veci. I keď treba uznať, že DVB-T tuner sa najlepšie pozerá na Slovensku pri státi na parkovisku a nabíjaní, ono sa ten Jupiter menom EQS SUV dokáže pohnúť a ako sa dokáže pohnúť...

Keď začnem pri tom parkovisku. Opäť si treba zvyknúť na absurdne malý polomer otáčania. Autisko je veľké, planetárne, ale do parkovacieho miesta vlezie ako nákupný vozík. Iba toho miesta po zastavení naokolo auta nie je... Detto platí pri vychádzaní. Auto odbočuje tak intenzívne, že je lepšie trošku (trošku viac) si nadbehnúť, aby ste po úplnom vytočení kolies v žiaducom smere neštrajchli pri-stojace zaparkované vozidlo. V prípade tohto auta sa zadné kolesá dokážu vytočiť až do 10 stupňov a to veru je už riadny rozdiel. Podobné je to aj v zákrutách na okreskách, na diaľničných privádzačoch. Ten Jupiter popiera zákonitosti nášho sveta a človek sa musí naozaj snažiť, aby sa v zákrute vôbec priblížil k jeho limitom. O nich samozrejme bude počuť vďaka pišťaniu pneumatík, ale ani to nie je konečná. Pod plynom auto lezie cez zákrutu s neuveriteľným odhodlaním, ktoré sa opäť dá prirovnať len k vrcholu segmentu - modelu X7, no tam je to doprevádzané revom motora. Tu je to nepatričné ticho. Auto samozrejme vie stratiť kontrolu, stačí trocha mokra a premotivovaný vodič a už ide von zo zákruty celým objemom. Aj tu tak treba trochu súdnosti. Zákony fyziky predsa len fungujú. Na druhú stranu, plynový pedál pustí šťavu do oboch motorov okamžite, takže vytrepať sa z problémov je možné a rýchle. Len človeku sa v tých zákrutách až tak nechce. Môže za to posed i celkový vnem z riadenia. Cítite, že to auto je veľké a keď sa presvedčíte k dynamike, prekoná očakávania aj preto, lebo väčšinu času sa tvári ako extrémne pohodlné veľké SUV, nie ako športovo strihnuté SUV. Pomocou je samozrejme pneumatický podvozok, ten aj s veľkými kolesami vie vyhladiť väčšinu nerovností.

Zdroj: Ján Hargaš

Rýchla je aj akcelerácia. Najmä v nižších rýchlostiach je vyslovene bleskurýchla. Zo 60 na 100 km/h zrýchli EQS SUV bez prípravy za 2,76 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 3,45 sekundy. Nad 120 km/h už cítiť, že motory majú čoraz ťažšiu robotu, ale o nejakom výraznom vädnutí nemôže byť reč. Toto vozidlo zvládne aj jazdu po Autobahne. Síce nie veľmi dlhú, ale zvládne.

Nuž a čo dojazd? Dojazd na jedno nabitie je pri nájazde v pomere 45% diaľnic, 40% okresiek, 15 % mesto na úrovni 400 kilometrov. Hovorím o pohodovom dojazde s primeraným využívaním dynamiky vozidla. Čisto diaľničná jazda je na úrovni 300 km. Ak chcete viac, lepšie bude nižšie auto - napríklad EQS, či EQE. Aj keď je toto vozidlo vyhladené do extrému, svoju veľkosť nezaprie. Bežne sa spotreba pohybuje na úrovni 24-26 kWh, na diaľnici je to cez 30 kWh, avšak pri pokojnejšom tempe - na úrovni cca 120 km/h sa dá držať tesne pod 30 kWh. Okresková extra úsporná jazda znamenala 22,8 kWh na 100 km. Nižšie sa už veľmi nedá. Jedine na veľmi špecifických krátkych rovinatých úsekoch.

Nabíjanie je možné s výkonom do 11 respektíve 22 kW pri AC a 200 kW pri DC. Ja som na svojich cestách našiel maximálne 120 kW nabíjačku (IONITY má auto prvý rok zdarma, no do Senca som preto nešiel). Nabíjanie z cca 11% na 76% trvalo 1 hodinu 12 minút a nabíjačka ZSE dodala 71,455 kWh. To znamená, že nabíjanie šlo prakticky bez strát, respektíve v stratách na úrovni desatín kilowatthodiny. Batéria sa nabíjala po dlhšej trase diaľnicou, okreskami a mestom a v príjemnej teplote 14 stupňov Celzia. Skrátka ideálne nabíjanie s nižším ako maximálnym výkonom. 76% baterky znamená dojazd v mojom nájazde popísanom vyššie cca 300 km.

Zdroj: Ján Hargaš

Pocit pohodlia, prémiovosti a luxusu okrem ticha, kvalitných materiálov a okamžitého prísunu výkonu i veľkosti auta a veľkosti kabíny obstarávajú aj asistenčné systémy. Jazdu v zápche na diaľnici prenecháte na auto. Auto v iných situáciách zbytočne nevstupuje do riadenia a pokiaľ držíte volant, asistenti naozaj asistujú a dá sa na nich spoľahnúť.

Je to skrátka výnimočné auto. Určite nie je pre každého a určite v doplnkoch netreba vykúpiť všetko, osobne by som však slabšie verzie neodporučil. 580-tka je akurát. 360 koní je pri aute s hmotnosťou cez 2,7 tony naozaj len základ. Síce odjazdíte viac kilometrov, no stratíte kus komfortu, ktorý som popísal vyššie. Nuž a cena? Cene nerozumiem, ale ani nemusím. Mercedes vyčiarkol možnosť kúpiť verziu GLS 580 s osemvalcom, ktorá by bola vhodnou alternatívou k tomuto stroju. Avšak porovnávať sa dajú verzie GLS 450 a EQS 450 /obe s 4Matic/. A z nich jasne vychádza, že EQS SUV je o kus drahšie. GLS je od 106-tisíc, EQS od 125. Testovaná verzia je od 166 a stojí 188-tisíc s DPH. Takže plamienky, neplamienky, pokiaľ vyslovene nechcete elektrický Mercedes, ale chcete veľké rodinné SUV od Mercedesu... A porovnanie s elektromobilmi? Tam je to ľahké, Tesla Model X je o kus lacnejšia. Chcete Mercedes, alebo Teslu? Za mňa 8,5 z 10. Výborný elektromobil, slušné auto.

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku