Asymetrické pneumatiky

Asymetrické pneumatiky kombinujú dva rôzne typy dezénu. Na prvý pohľad sa tvar behúňa líši medzi pravou a ľavou stranou. Asymetrická konštrukcia pneumatiky umožňuje rozdelenie behúňa na dve úplne odlišné časti. Prvá, tuhá časť zabezpečuje lepšiu ovládateľnosť a dlhšiu životnosť pneumatiky, zatiaľ čo druhá časť tlmí hluk a dostatočne odvádza vodu z vozovky.

Asymetrická konštrukcia pneumatiky je navrhnutá tak, aby poskytovala čo najlepší výkon na suchej aj mokrej vozovke. Z tohto dôvodu má rozdelený dezén medzi vonkajšiu a vnútornú polovicu (zohľadnené vzhľadom na polohu na vozidle). Vonkajšia polovica je navrhnutá s cieľom dobrého vedenia pneumatiky, takže obsahuje menej zárezov a naopak čo najviac robustných blokov gumy. Vnútorná strana behúňa naopak zabezpečuje dobrú trakciu v priamom smere a snaží sa zabrániť aquaplaningu pomocou šikmých lamiel, ktoré odvádzajú vodu alebo snehovú kašu zo stopy pod pneumatikou.

asymetrická pneumatikaasymetrická pneumatika

História asymetrických pneumatík:

V porovnaní so symetrickými a smerovými pneumatikami sú asymetrické pneumatiky konštrukčne najmladšie, ale aj najzložitejšie. Prvú pneumatiku s asymetrickým dezénom predstavila spoločnosť Michelin v roku 1965 – Michelin XAS. Táto asymetrická pneumatika bola špeciálne vyvinutá s cieľom uspokojiť požiadavky na lepšiu smerovú stabilitu dnes už legendárneho modelu Citroën DS. Zároveň sa stala prvou sériovou pneumatikou, ktorá bola vhodná pre rýchlosti do 210 km/h, čo bola na tú dobu pôsobivá hodnota. Vďaka svojmu vysokému výkonu sa od roku 1968 používala na pretekoch Formuly France, na okruhoch a v rallye.
Napriek týmto nesporným a legendárnym úspechom asymetrickej pneumatiky sa tento typ dezénu dostal do popredia až nedávno. Dôvodom bola predovšetkým ich vysoká obstarávacia cena. S príchodom pokročilých výrobných technológií a dostupnosťou počítačových simulácií potrebných na navrhovanie asymetrických dezénov sa asymetrické pneumatiky postupne stávajú dostupnejšími a bežnejšími.

Moderné asymetrické pneumatiky môžu byť dokonca vyrobené z viacerých druhov vzájomne prepojených gumových zmesí. Sú teda asymetrické nielen tvarom, ale aj materiálom!

Náročnejšia výroba asymetrických pneumatík sa odráža najmä v ich vyššej obstarávacej cene. Vynikajúce jazdné vlastnosti asymetrických pneumatík však stoja za vyššiu cenu. Nájdete ich najmä na luxusnejších vozidlách s výkonnými motormi a, samozrejme, na športových autách. Od rozmeru R18 sú asymetrické dezény prakticky jedinou voľbou.

Hovorí sa tiež, že asymetrické pneumatiky sú menej hlučné a dosahujú dlhšiu kilometrovú životnosť.


Výhody asymetrických pneumatík:

  • kratšia brzdná dráha na suchých a mokrých cestách
  • dlhšia životnosť
  • nižšia spotreba paliva
  • lepšia ovládateľnosť a priľnavosť
  • nižšia hladina hluku vďaka polovičnému šípovitému tvaru blokov behúňa

Nevýhody asymetrických pneumatík:

  •  vyššia obstarávacia cena
  • montáž – vonkajšia a vnútorná strana sú rozdielne

Ako spoznám asymetrickú pneumatiku?

Na boku asymetrickej pneumatiky nájdete nápisy OUTSIDE / INSIDE alebo IN/OUT. Asymetrické pneumatiky spoznáte aj podľa tvaru dezénu. Keď sa na dezén pozriete z čelnej strany, všimnete si, že pravá a ľavá polovica behúňa sú rozdielne – asymetrické.


Montáž asymetrickej pneumatiky:

Pri montáži pneumatiky na ráfik je potrebné dbať najmä na to, aby bola zachovaná poloha vnútornej a vonkajšej strany. Dôležitá je počiatočná správna poloha na ráfiku, potom je vonkajšia strana vždy vonkajšou stranou, bez ohľadu na to, kde ju na vozidlo namontujete. Pri asymetrických pneumatikách sa nerozlišuje medzi ľavou a pravou stranou. Existuje len jeden tvar! Pri montáži výrazne asymetrickej pneumatiky to síce z čelného pohľadu vyzerá, akoby bola jedna strana namontovaná opačne, ale to je v poriadku. Na správne obutom vozidle by mal vodič vidieť len nápis OUTSIDE (VONKAJŠIE).

 asymetrické pneumatiky - montáž na vozidlo

Vo výnimočných núdzových prípadoch sa môže nesprávne namontovaná asymetrická pneumatika krátkodobo použiť. Je však dôležité mať na pamäti, že nesprávne namontovaná pneumatika nemá rovnaké adhézne vlastnosti, a pri najbližšej príležitosti ju otočiť alebo vymeniť.

Ostatné typy pneumatík:

Zistite, aké sú rozdiely medzi směrovými a symetrickými pneumatikami.