Blog 26. marec 2023

Ako rozdeliť predmetový koláč

Miroslav Sopko
Miroslav Sopko
Opýtal som sa umelej inteligencie ako by rozdelil predmety podľa zadaných kritérií.
Opýtal som sa umelej inteligencie ako by rozdelil predmety podľa zadaných kritérií.
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Miroslav Sopko

Ako rozdeliť predmetový koláč

Zadanie pre ChatGPT znelo a kvôli zjednodušeniu bola uvedená iba časová dotácia 30 hodín, ktorá je v súčasnosti v 7. až 9 ročniku základnej školy:

"Uveď ako by si rozdelil 30 hodín týždenne medzi vyučovacie predmety na Slovensku tak, aby výsledkom bola harmonicky rozvinutá osobnosť, ktorá nepodľahne konšpiráciám a bude zdravá telesne i psychicky?"

Odpoveď bola nečakane obšírna a uvádzam ju v plnom znení:

"Aby sme dosiahli harmonický rozvoj osobnosti, ktorá je zdravá telesne i psychicky a nepodľahne konšpiráciám, je dôležité venovať sa viacerým vyučovacím predmetom, ktoré poskytujú rôzne vedomosti a zručnosti. Navrhované rozdelenie času môže byť nasledovné:

  1. Jazykové a literárne predmety (6 hodín týždenne)
  • slovenčina
  • cudzí jazyk (napr. angličtina, nemečtina, francúzština)
  1. Matematické a vedecké predmety (6 hodín týždenne)
  • matematika
  • fyzika
  • chémia
  • biológia
  1. Spoločenské vedy a dejepis (6 hodín týždenne)
  • dejepis
  • spoločenské vedy (napr. sociológia, psychológia, politológia)
  1. Umenie a kultúra (6 hodín týždenne)
  • výtvarná výchova
  • hudobná výchova
  • literatúra a kultúra
  1. Telesná výchova a zdravie (6 hodín týždenne)
  • telesná výchova
  • zdravotná výchova

Týmto rozdelením sa zabezpečí, že študenti budú mať vedomosti a zručnosti v rôznych oblastiach, ktoré sú dôležité pre ich budúce uplatnenie a zdravie. Navyše, vyučovacie predmety ako sociológia, psychológia a zdravotná výchova, môžu pomôcť študentom rozumieť, ako funguje svet okolo nich a ako správne sa starať o svoje zdravie a pohodu. Tento prístup môže tiež pomôcť odvrátiť študentov od konšpiračných teórií, keďže budú mať širší prehľad o svete a jeho zložitosti."

Pozorne som si tú opoveď prečítal a chýbala mi tam moja obľúbená geografia. Tak som sa opýtal, kde by ju ChatGPT zaradil.

"Môžete zaradiť geografiu do kategórie spoločenských vied a dejepisu, ktoré som navrhol vyššie. Geografia študentom poskytuje znalosti o svete a jeho fyzických, kultúrnych, hospodárskych a politických charakteristikách. Spolu s dejepisom môže geografia pomôcť študentom rozumieť minulosti a prítomnosti sveta, ktorý ich obklopuje a tiež im umožní predpovedať a analyzovať zmeny, ktoré môžu nastať v budúcnosti."

Hm, ono asi každé rozdelenie predmetového koláča by malo vychádzať z cieľa, čo má byť výsledkom vzdelávania a akých chceme mať absolventov. Posilňovanie ktoréhokoľvek predmetu môže i nemusí pomôcť a je tu večná dilema, či z úrovne štátu určiť jednotné rámce a jasné usmernenia, koľko času majú venovať každému predmetu, alebo to nechať na školy a iné vzdelávacie prostredia, ktoré najlepšie vedia zohľadniť individuálne potreby a možností ich žiakov. Alebo jednoduchšie, či všetci naraz a rovnako v určitom veku majú vedieť to a to, alebo budeme rešpektovať, že všetky deti nedozrievajú rovnako a niekto potrebuje viac času a iné metódy ako ten druhý. 

Ja osobne som presvedčený, že aj tento koláč by mala rozdeľovať vždy konkrétna vzdelávacia komunita, čiže mali by si ho aj upiecť i zjesť tak, ako ho spoločnými silami upiekli. Pretože tomu sa hovorí prevziať zodpovednosť. A kto o to nemá záujem, nech postupuje podľa štátom predpísaného receptu.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0