Dobre zarábajúci ľudia platia u nás najnižšie dane v porovnaní s inými krajinami
Je to jeden z dôvodov zaostávania Slovenska. Bohatí majú u nás mnoho výhod. Niektorí politici (SaS) im ich radi poskytnú.
Najlepšie zarábajúci ľudia u nás platia 25% daň. Je to jedna z najnižších daní na svete. Priemer v OECD je 41%.
Najrozvinutejšie krajiny zdaňujú najlepšie zarábajúce fyzické osoby podstatne vyššie ako my. Nad 50 % majú: Belgicko, Izrael, Slovinsko, Dánsko, Fínsko, Rakúsko, Švédsko a Kórea.
Menej ako 25 %-ami zdaňujú bohatých len v Kosta Rike, Estónsku, Česku a Maďarsku.
Vysoká je u nás aj najnižšia daň – pre najmenej zarábajúcich ľudí. – 19%. Žiadna krajina nemá túto daň zreteľne vyššiu. Mnohé krajiny majú túto daň nulovú alebo veľmi nízku. Čistú nulu majú Kosta Rika, Švajčiarsko, Luxembursko, Kolumbia, Čile, Austrália, Francúzsko, Nemecko, Fínsko, Rakúsko a Švédsko.
Pozrite si tabuľku na konci blogu.
Má zmysel zdaňovať najlepšie zarábajúcich občanov. Je to spravodlivé – predsa nezoberieme chudákovi aj z toho mála, čo má, aj keď na Slovensku áno. Je to účelné – treba brať dane, tam, kde je to možné, iná možnosť zjavne nie je. Vyššie zdaňovanie bohatých zväčšuje sociálnu súdržnosť a spôsobuje vysokú celkovú kvalitu života v krajine.
Samozrejme, pre porovnanie by bolo treba zobrať ešte do úvahy aj ďalšie povinné platby, ktoré väčšina z nás odvádza zo svojho zárobku: hlavne sociálne poistenie a potom tiež zdravotné poistenie. Ak viete o nejakom porovnaní zaťaženie príjmov, tak ho poskytnite. Ale zdá sa mi, že takéto porovnanie nie je na Slovenskú vítané. Nejaké údaje o sociálnom poistení sú v tabuľkách OECD, možno ich tu niekedy spracujem.
Nízke dane fyzických osôb spôsobujú zaostávanie miest a regiónov
Je nemysliteľné, aby na Slovensku nejaké mesto vykúpilo pozemky a postavilo na nich športový areál, ako sa napríklad udialo v Brne.
Dane fyzických osôb sa úplne posielajú obciam a župám.
Preto Slovensko vyzerá tak ako vyzerá – zaostalo. Zanedbané chodníky, zanedbané historické jadrá, chýbajúce športoviská. Ale aj zanedbané parkoviská a cesty, oslavujeme keď sa postaví 10 km cyklocesty.
Nedostatok financií v komunálnej oblasti je cítiť aj v školstve – aj keď školstvo financuje cez samosprávy štát, do budov a vybavenia investujú peniaze obce. Podobne je to aj v zdravotníctve – budovy a ambulancie častokrát prenajímajú obce, ktoré sa snažia aj tu zarobiť peniaze. Alebo sa spýtajte učiteľky v materskej škole, koľko zarába.
Bezbrannosť voči developerom, aká je napríklad v Bratislave, je spôsobená možno práve nedostatkom peňazí, takže sa samosprávy nemôžu postaviť ako rovnocenný partner developerom.
Bohatí majú aj ďalšie výhody
Mnoho ľudí má pri platení povinných platieb úľavy. Majitelia právnických osôb neplatia žiadne sociálne poistenie a teraz ani zdravotné poistenie. Teraz platia len 7% zrážkovú daň. Dobre zarábajúce fyzické osoby tiež neplatia sociálne odvody v plnej výške ale len najviac 2630€.
Sporiaca časť dôchodkového sporenia spôsobuje, že dobre zarábajúci už neprispievajú zo svojho svojim chudobným spoluobčanom. Otvorenie 2. dôchodkového piliera je silný ústretový krok pre bohatých – bohatí šetria pre seba, chudobných musí dotovať štát.
SaS: Všetko len pre bohatých
Fanatické trvanie SaS na nezvyšovaní resp. znižovaní daní nemá žiadny rozumný dôvod. Je úplne škodlivé pre Slovensko. Kvôli tejto nerozumnej fundamentalistickej požiadavke SaS sú konflikty vo vláde a rozpadáva sa vláda.
Môžeme sa domnievať, prečo SaS tak tvrdohlavo lipne na znižovaní daní. Na jednej strane je to asi fundamentalistický postoj týchto pravicových politikov k ekonómii, ktorý nemá žiadne racionálne jadro. Je skôr vierou. Druhá možnosť je, že SaS sa zaviazala svojim sponzorom – ako sa dajú splatiť sponzorské dary, napr. znížením daní. A ešte lepšie, keď sa zníženie daní zaviaže ústavným zákonom, aby to mali bohatí poriadne zasichrované. Nevadí, že SaS malo svojich 6 %, fanatizmus sa neobzerá ani vpravo ani vľavo.
V minulosti malo SaS bilbordovú reklamu – znížime rovnú daň na 17%. Reklama fičala, keď bolo 2 roky po voľbách a 2 roky pred voľbami. Tak komu bola určená? Pravdepodobne to bol verejný záväzok sponzorom.
Pretože rovná daň tu je len pre bohatých. Je to spôsob, ako presvedčiť chudobných, že treba bohatým znížiť dane.
Takže nie Matovič, ako tu denne štvete, dennik N, ale Sulík je problémom.
Tabuľka: Zdaňovanie najlepšie zarábajúcich občanov v OECD.
Vysvetlivky:
- hranica: zárobok, od ktorého sa uplatňuje najvyššia sadzba dane, v mene príslušného štátu
- max daň centrálna: najväčšia daň platená štátu
- max daň necentrálna: najväčšia daň platená menším celkom ako je štát (kraje a pod.)
- max daň spolu: centrálna aj necentrálna
- min daň: daň, ktorú platia najmenej zarábajúci občania
Údaje sú za rok 2021.
Zdroj: Tabuľky, ktoré zverejňuje OECD:
krajina | hranica | max daň centrálna | max daň necentrálna | max daň spolu | min daň |
Hungary | 0 | 15,00 | 0,00 | 15,00 | 15,00 |
Estonia | 0 | 20,00 | 0,00 | 20,00 | 20,00 |
Czech Republic | 1 701 168 | 23,00 | 0,00 | 23,00 | 15,00 |
Costa Rica | 52 044 000 | 25,00 | 0,00 | 25,00 | 0,00 |
Slovak Republic | 37 982 | 25,00 | 0,00 | 25,00 | 19,00 |
Switzerland | 755 200 | 13,20 | 13,00 | 26,20 | 0,00 |
Latvia | 62 800 | 31,00 | 0,00 | 31,00 | 20,00 |
Lithuania | 81 162 | 32,00 | 0,00 | 32,00 | 20,00 |
Poland | 85 528 | 32,00 | 0,00 | 32,00 | 17,00 |
Mexico | 3 898 140 | 35,00 | 0,00 | 35,00 | 1,92 |
United States | 523 600 | 37,00 | 0,00 | 37,00 | 10,00 |
Luxembourg | 43 953 | 38,00 | 0,00 | 38,00 | 0,00 |
Norway | 1 021 550 | 23,35 | 14,85 | 38,20 | 7,15 |
Colombia | 1 125 548 000 | 39,00 | 0,00 | 39,00 | 0,00 |
New Zealand | 180 000 | 39,00 | 0,00 | 39,00 | 10,50 |
Chile | 201 516 120 | 40,00 | 0,00 | 40,00 | 0,00 |
Ireland | 35 300 | 40,00 | 0,00 | 40,00 | 20,00 |
Türkiye | 650 000 | 40,00 | 0,00 | 40,00 | 15,00 |
Greece | 40 000 | 44,00 | 0,00 | 44,00 | 9,00 |
Australia | 180 000 | 45,00 | 0,00 | 45,00 | 0,00 |
France | 160 336 | 45,00 | 0,00 | 45,00 | 0,00 |
Germany | 274 612 | 45,00 | 0,00 | 45,00 | 0,00 |
Japan | 40 000 000 | 45,00 | 0,00 | 45,00 | 5,00 |
United Kingdom | 150 000 | 45,00 | 0,00 | 45,00 | 20,00 |
Spain | 300 000 | 24,50 | 21,00 | 45,50 | 9,50 |
Canada | 216 511 | 33,00 | 13,16 | 46,16 | 15,00 |
Iceland | 11 758 164 | 31,80 | 14,52 | 46,32 | 17,00 |
Italy | 75 000 | 43,00 | 3,33 | 46,33 | 23,00 |
Portugal | 80 882 | 48,00 | 0,00 | 48,00 | 14,50 |
Netherlands | 68 507 | 49,50 | 0,00 | 49,50 | 9,45 |
Belgium | 41 360 | 50,00 | 50,00 | 50,00 | 25,00 |
Israel | 647 640 | 50,00 | 0,00 | 50,00 | 10,00 |
Slovenia | 72 000 | 50,00 | 0,00 | 50,00 | 16,00 |
Denmark | 544 800 | 27,09 | 26,30 | 53,39 | 12,09 |
Finland | 80 500 | 31,25 | 23,50 | 54,75 | 0,00 |
Austria | 1 000 000 | 55,00 | 0,00 | 55,00 | 0,00 |
Sweden | 523 200 | 20,00 | 35,15 | 55,15 | 0,00 |
Korea | 1 000 000 000 | 45,00 | 15,00 | 60,00 | 6,00 |