Učitelia, žiadajte reformu, nie vyššie platy

Daniel Kojnok
Daniel Kojnok
V posledných týždňoch zo všetkých strán zaznievajú požiadavky na zvýšenie platov učiteľov. Tieto požiadavky smerujú z bratislavského kraja, kde tabuľkové platy učiteľov nepostačujú na slušný život v našom hlavnom meste. Na druhej strane tabuľkový plat pre učiteľa v malom mestečku na východe Slovenska dosahuje slušnú výšku, ak ju porovnáme s priemerným platom v okrese.
V posledných týždňoch zo všetkých strán zaznievajú požiadavky na zvýšenie platov učiteľov. Tieto požiadavky smerujú z bratislavského kraja, kde tabuľkové platy učiteľov nepostačujú na slušný život v našom hlavnom meste. Na druhej strane tabuľkový plat pre učiteľa v malom mestečku na východe Slovenska dosahuje slušnú výšku, ak ju porovnáme s priemerným platom v okrese.
Daniel Kojnok

Daniel Kojnok

Učitelia, žiadajte reformu, nie vyššie platy

Pri tejto emotívnej diskusií sa vynorilo množstvo centrálnych plánovačov, ktorí volajú po platovom rozlíšení učiteľov v jednotlivých krajoch, alebo dokonca okresoch. Jednoducho by to znamenalo, že v okrese kde je lacnejšie bývanie bude tabuľkový plat nižší a v Bratislave vyšší. To, že je množstvo služieb v regiónoch drahších, alebo absolutne nedostupných tento návrh neberie vôbec do úvahy.

Rozlíšenie platov naprieč regiónmi vopred ráta s myšlienkou, že o plate učiteľa v Lučenci bude rozhodovať tabuľka vytvorená v Bratislave.

To ale nie je jediná možná varianta.

Použime túto širokú spoločenskú debatu na zlepšenie vzdelávania na Slovensku. 

Nikto nemôže namietať, že segment, ktorý ponúka lepšie služby, môže svojim zamestnancom ponúknuť lepšie platy. Špeciálne ak produkuje “kvalitných daňových poplatníkov”.

Aby sme využili potenciál zlepšenia výkonnosti vzdelávania, nechajme zriaďovateľom v jednotlivých regiónoch Slovenska volné ruky. Prinavráťme krajom a obciam kompetencie a financie na autonómne poskytovanie vzdelávania v regiónoch, vrátane rozhodovania o výške platov učiteľov. Tlak na zlepšovanie výkonnosti vzdelávania má totiž pôvod v konkurenčnom prostredí.

Narozdiel od emotívnych návrhov centrálnych plánovačov je tento návrh podložený dôkazmi.

Organizácia OECD dlhodobo porovnáva údaje o výkonnosti vzdelávania. Prakticky všetky skúmané ukazovatele potvrdzujú pozitívny a zásadný vzťah medzi inštitucionálnou decentralizáciou vzdelávania a výsledkami žiakov. Zvýšenie decentralizácie vzdelávania o 10 bodov zlepšuje hodnotenie PISA približne o štyri body, čo zodpovedá zlepšeniu pozície približne o štyri krajiny.
Roformu po vzore Dánska som rozpracoval na mojom Youtube kanáli TU

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia
Diskusia