Na tento problém teraz poukázala organizácia Global NCAP na prvom zasadnutí Valného zhromaždenia OSN na vysokej úrovni o bezpečnosti na cestách, ktoré sa konalo v New Yorku. Samozrejme, pri organizácii NCAP z rôznych časti sveta je dobrým zvykom, že svoje tvrdenia podložia aj praktickými skúšami. Preto proti sebe poslali dva, na trhoch na ktoré boli určené, porovnateľné autá rovnakej značky. Je reč o najlacnejších sedanoch značky Hyundai v základnej výbave.

Prvým autom bol Hyundai Grand i10 sedan predávaný na mexickom trhu vyrábaný v Indii, druhý je Hyundai Accent predávaný v USA, vyrábaný v Mexiku. Niekomu už krajiny pôvodu môžu naznačovať výsledok crash testu, ale rozdiely nie sú iba v tomto. Kým Hyundai Accent mal v základnej výbave okem elektronického stabilizačného systému (ESC) aj šesť airbagov, Hyundai Grand i10 mal vo výbave airbagy iba dva, a samozrejme to sa podpísalo aj na výsledkoch porovnania.

Kým cestujúci z Accentu by z podobnej nehody odišli po svojich, lebo ochranný skelet vozidla a airbagy ich ochránili, alebo vďaka stabilizačnému systému by sa nehode možno aj vyhli, tak posádka mexickej Grand i10 by dopadla oveľa horšie. Ochranný skelet pasažierov Grand i10 sa totiž v teste poškodil a v prípade reálnej nehody by boli zranenia posádky tohto auta život ohrozujúce až fatálne. Výsledok po našom: nula hviezdičiek!

Áno, dá sa namietať, že sa nejedná o úplne identické vozidlá, alebo triedu vozidiel, ale z testu je jasné, že regulácie na rôznych trhoch majú silný vplyv na bezpečnosť vozidiel. Kým bezpečnostné regulácie v Spojených štátoch patria medzi tie prísnejšie (podobne ako v Európskej únii), vo veľkej časti sveta to tak nie je, a automobilky to aj využívajú, až zneužívajú. Do tých krajín predávajú síce lacnejšie, ale aj menej bezpečné vozidlá, a to chce Global NCAP aj pomocou OSN zmeniť.

zbúral dva sedany

Global NCAP poslal proti sebe dva podobné sedany ale určené pre iné trhy. V jednom z nich by ste určite nechceli sedieť.

Cieľom je, aby sa regulácie ohľadom bezpečnosti vozidiel do konca tejto dekády čo najviac zjednotili, a hlavne aby sa v rozvojové krajiny alebo v tomto smere menej regulované trhy ohľadom bezpečnosti nových vozidiel priblížili k lídrom v tejto oblasti. Chcú, aby aktívne bezpečnostné prvky ako elektronický stabilizačný systém, autonómne núdzové brzdenie a dokonca aj inteligentný asistent rýchlosti (ISA) boli štandardnou súčasťou všetkých nových vozidiel na celom svete, rovnako ako aj pasívne prvky ochrany ktoré v prípade nehody lepšie ochránia posádku.

Aj keď ako autičkári niektoré tieto vyššie uvedené elektronické systémy naozaj nemáme v láske, musíme uznať, že bezpečnosti na cestách výrazne pomáhajú a aj vďaka nim počty vážnych dopravných nehôd a štatistiky úmrtností pri dopravných nedhodách majú dlhodobo klesajúcu tendenciu.

A pred tým, ako by niekto namietal, že nás sa to takmer netýka, lebo mi už teraz žijeme a jazdíme v tej viac vyspelej časti sveta, kde nové autá majú naozaj bohatú bezpečnostnú výbavu, treba si uvedomiť, že občas aj my zavítame do iných končín sveta, kde si občas aj my požičiame auto. Myslím si, že všetci budeme právom od takéhoto auta očakávať, že v prípade najhoršieho ochráni náš život a naše zdravie aspoň tak dobre, ako jeho u nás predávaný ekvivalent, či už sedíme v ňom, alebo sme nútený ochranu chodcov u takéhoto vozidla otestovať na vlastnej koži.

Preto ak je reč o ochrane života, súhlasíme so stanoviskom Global NCAP: nie je správne aby šance na prežitie dopravnej nehody záviseli od toho, že pre aký trh určené auto ste si kúpili. Život každého človeka je rovnako dôležitý, a autá by mali byť rovnako bezpečné všade, bez ohľadu na to, že na ktorom kontinente, alebo na ktorej strane hraníc sa práve nachádzame. Preto dúfame, že dvojité štandardy v tejto oblasti čo najskôr zmiznú.