Dobré noviny
Slovensko bude mať piatu automobilku. Východ republiky získa tisíce nových pracovných miest
TASR, Dobré noviny
TASR, Dobré noviny

Slovensko bude mať piatu automobilku. Východ republiky získa tisíce nových pracovných miest

Ilustračná fotografia
Ilustračná fotografia — Foto: TASR

Volvo Cars sa rozhodovalo postaviť svoj nový závod na Slovensku alebo v Maďarsku. Vyhralo Slovensko.

Východ Slovenska sa po rokoch sľuboch dočkal. Do priemyselného parku Valaliky pri Košiciach príde švédske Volvo s 1,2 miliardovou investíciou. Malo by vyrábať 250-tisíc elektrických áut ročne, informoval koncern v tlačovej správe. Závod sa bude špecializovať na výrobu elektromobilov.

Rok 2026

„Vážim si, že Volvo Cars sa rozhodlo postaviť svoj nový závod práve na Slovensku. Svedčí to o ich dôvere k nám a dôvere v túto krajinu a jej stabilitu,“ povedal premiér Eduard Heger. Pre denník SME uviedol, že nový závod bude veľmi významný. „Po prvé, vznikne na východnom Slovensku, čím významnou mierou zlepší sociálnu a ekonomickú situáciu v regióne. Po druhé, v závode sa budú vyrábať len autá na elektrický pohon, čo pre slovenský automobilový priemysel predstavuje perspektívu konkurencieschopnosti v novej ekologickej ére,“ vysvetlil Heger. 

Výberom Slovenska ako lokality na svoj nový výrobný závod Volvo vytvára európsky výrobný trojuholník, ktorý zahŕňa závody v Gente (Belgicko) v západnej Európe a v Torslande (Švédsko) v severnej Európe. Štart výstavby košického závodu je plánovaný na rok 2023, s inštaláciami zariadení a výrobných liniek v priebehu roku 2024. Sériová výroba ďalšej generácie čisto elektrických automobilov Volvo Cars je plánovaná na rok 2026.

Z Košíc odídu státisíce áut

Závod bude v súlade s ambíciou Volvo Cars mať do roku 2025 klimaticky neutrálne výrobné procesy, využívať iba klimaticky neutrálnu energiu. Bude tiež nadizajnovaný ako najlepší príklad udržateľnej a efektívnej výroby prémiových elektrických vozidiel s optimalizovanou štruktúrou a logistickými tokmi, pričom ním Volvo Cars cieli na najvyššie globálne štandardy energie a environmentálnej efektivity.  „Plne sa sústredíme na dosiahnutie cieľa byť čisto elektrickou značkou v oblasti mobility do roku 2030, čo je v súlade s našim zámerom. Nárast nad 1,2 milióna áut by si vyžaduje rozšírenie našej kapacity,” povedal Jim Rowan, generálny riaditeľ a prezident Volvo Cars. 

Nový závod pri Košiciach je plánovaný na produkciu do 250-tisíc vozidiel ročne a očakáva sa, že vytvorí v regióne niekoľko tisíc pracovných miest. Lokalita zároveň umožňuje jeho ďalšie rozšírenie v budúcnosti. Zriadenie košického závodu znamená prvú novú produkčnú fabriku Volvo Cars v Európe za takmer 60 rokov. Závod v Torslande bol otvorený v roku 1964, zatiaľ čo závod v Gente o rok neskôr. Spoločne dokážu výrobné závody vyprodukovať 600-tisíc vozidiel ročne.

Už ste čítali?