Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

Podporte činnosť Opera Slovakia

30. júna 2022 Dita Marenčinová Sezóna 2021/2022

Výnimočný záver sezóny Štátneho divadla Košice s Góreckého Treťou symfóniou

H. Górecki: Tretia symfónia, Štátne divadlo Košice (uvedené v Dóme sv. Alžbety), 2022, Slávka Zámečníková, Peter Valentovič, Orchester Štátneho divadla Košice, foto: Joseph Marčinský
Veľkosť písma
A
A
A
V Košiciach opäť zaznela Tretia symfónia Henryka M. Góreckého v podaní Slávky Zámečníkovej, sólistky Viedenskej štátnej opery a orchestra Štátneho divadla. Dielo, ktoré bolo v tomto istom obsadení uvedené v novembri 2021 v Kunsthalle Košice (recenziu Lýdie Urbančíkovej si prečítate TU…), tentokrát zaznelo 26. júna 2022 v pôsobivom sakrálnom prostredí Dómu sv. Alžbety.

Opera Štátneho divadla v Košiciach v sezóne 2021/2022 viackrát prekvapila v tom najlepšom zmysle slova kreativitou svojho dramaturgického posolstva obecenstvu. Odovzdala nielen mimoriadne umelecky plnohodnotné inscenácie (Vojvodkyňa z Chicaga, Werther, Tosca), ale aj inovatívnu La traviatu s úryvkami textov z novely A. Dumasa mladšieho, ďalej dva obdivuhodné projekty – Tretiu symfóniu so sólovým spevom od Henryka Góreckého, projekt Petra Mazalána s názvom Už stačí/Ich habe genug a smelý a úspešne realizovaný projekt výňatkov z opery Tristan a Izolda Richarda Wagnera, premostených textami z próz Thomasa a Klausa Manna. Toto všetko samozrejme poznáme z pravidelných recenzií, mojou snahou však bolo kratučko zosumarizovať prácu umeleckého tímu, pretkanú entuziazmom a napriek všetkým ťažkostiam korunovanú významnými umeleckými výsledkami.

H. Górecki: Tretia symfónia, Štátne divadlo Košice (uvedené v Dóme sv. Alžbety), 2022, Slávka Zámečníková, Peter Valentovič, Orchester Štátneho divadla Košice, foto: Joseph Marčinský

Dóm sv. Alžbety, azda najkrajší chrám na Slovensku, sa stal nakrátko svedkom hlbokej hudobnej meditácie, rinúcej sa z tónov Tretej symfónie Henryka M. Góreckého. Meditácia, zakomponovaná do súradníc tónov, je v nej spojená s transcendenciou bolesti, smútku, žiaľu. Hľadá cestu útechy, ktorá nakoniec v závere hudobne vyúsťuje do vykúpenia a katarzie. Skladateľ to dáva na vedomie zmenou, ktorá ovládne koniec diela premodulovaním do zjasnenej durovej tóniny.

Uvedenie tejto duchovne prežiarenej symfónie v chrámovom priestore bolo mimoriadne prezieravým a uvážený činom vedenia operného súboru košického Štátneho divadla. Akustika chrámu dokázala zaodieť všetky hudobné nuansy do zvukovo bohatého celku, v ktorom sa nestratili, naopak, získali na intenzite dôležitosti a naliehavosti. Tretiu symfóniu, „Symfóniu žalostných piesní“, hudbu bolesti a smútku, obsahom tragickú až tragicky krásnu, skladateľ vystaval veľmi citlivo so silným zmyslom pre konštrukciu a formu. Poslucháča takto dielo vtiahne do neobyčajne naliehavej hudobnej výzvy, živenej sledom opakujúcich sa málotónových, najmä trojtónových motívov či sugesciou niekoľkých stúpajúcich tónov alebo cielene narastajúcou dynamikou zvuku.

H. Górecki: Tretia symfónia, Štátne divadlo Košice (uvedené v Dóme sv. Alžbety), 2022, Slávka Zámečníková, Peter Valentovič, Orchester Štátneho divadla Košice, foto: Joseph Marčinský
H. Górecki: Tretia symfónia, Štátne divadlo Košice (uvedené v Dóme sv. Alžbety), 2022, Slávka Zámečníková, Peter Valentovič, Orchester Štátneho divadla Košice, foto: Joseph Marčinský

Symfónia, pomerne málo uvádzaná v našich hudobných končinách, zaznela v Košiciach 26. júna 2022 v tom istom obsadení po druhý raz (predtým 20. novembra 2021 v Kunsthalle). Aj tentoraz spievala sólový part Slávka Zámečníková. Výnimočnosť jej skvelej interpretácie a prýštila z kryštálovo zvonivého hlasu, zvnútorneného paletou jemne diferencovaných poryvov emócií a citového vypätia. Jej prednes sa ideálne šíril a zaplavil akusticky bohatý priestor Dómu neobyčajným zmyslom sólistky naplniť ho hĺbkou zmyslu a výrazu Lamentácie z 2. polovice 15. storočia (1. časť), slov modlitby k Panne Márii (2. časť), ako aj skladateľovej kompozične zaujímavej adaptácie ľudovej piesne z okolia poľského mesta Opole (3. časť).

Prečítajte si tiež:
Štátne divadlo Košice predstavilo plány na novú sezónu 2022/2023

Orchester Štátneho divadla Košice pod vedením svojho šéfdirigenta Petra Valentoviča sa stal jednotiacim prvkom a spojovateľom temnej atmosféry smútku, šíriacej sa zo žalospevu matky nad mŕtvym synom, modlitby 18-ročnej väzenkyne, ktorá zahynula v gete gestapa v Zakopanom, a z ľudovej piesne z okolia Opole s vojnovou tematikou a opäť plačom matky nad stratou syna. Opodstatnene úsporné gestá súžili dirigentovi cieľavedome k minucióznej práci so zvukovým materiálom a jeho nevšednou podstatou.

H. Górecki: Tretia symfónia, Štátne divadlo Košice (uvedené v Dóme sv. Alžbety), 2022, Slávka Zámečníková, Peter Valentovič, Orchester Štátneho divadla Košice, foto: Joseph Marčinský

Opera Štátneho divadla Košice týmto koncertom nezištne darovala obecenstvu plnohodnotné umenie, na ktorom sa podieľal aj výtvarne nádherne stvárnený interiér chrámu v štýle vrcholnej gotiky (stavba sa začala okolo r. 1378, skončila sa okolo r. 1508). Preklady textov poľských piesní sú dielom dramaturga Opery ŠD Stanislava Trnovského.

Autor: Dita Marenčinová

písané z koncertu 26. 6. 2022

Zdieľať:

O autorovi

Dita Marenčinová
muzikologička, pedagogička, hudobná kritička a publicistka
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.


R. Strauss: Salome
Irish National Opera
záznam predstavenia z marca 2024
dirigent: F. Sheil | réžia: B. Ravella
osoby, obsadenie a viac info TU...