Rozhovor s predsedom KDH o ponuke z OĽaNO, rodinnom balíku a stratégii kresťanských demokratov do volieb.
Rozhovor s predsedom KDH o ponuke z OĽaNO, rodinnom balíku a stratégii kresťanských demokratov do volieb.
Predseda KDH Milan Majerský v rozhovore pre Postoj potvrdzuje, že KDH dostalo od OĽaNO ponuku na predvolebnú spoluprácu výmenou za to, že KDH nepostaví svojho kandidáta v župných voľbách v Žiline.
Majerský trvá na tom, že rodinná politika zostáva pre KDH prioritou, ale Matovičov rodinný balík nepovažuje za seriózny nástroj, keďže jednému pomôže, ale druhého, konkrétne samosprávy, podľa jeho slov položí.
Takáto ponuka prišla, ale KDH je suverénnou politickou stranou. Aj na poslednom sneme v Košiciach, ktorý sa konal pred pár dňami, som dostal mandát viesť suverénnu, autonómnu stranu. V aktuálnej situácii teda KDH určite uvažuje nad samostatným postupom. Sme stranou odborníkov, najnovšie bol ako člen predsedníctva schválený Jozef Hajko ako náš ekonomický expert. Jednoducho sme konzervatívnou stranou, ktorá dbá na overené postupy, sme predvídateľní a nemôžeme prekvapiť nejakými nepochopiteľnými krokmi.
Už len to, že máme 7-tisíc členov, je známkou toho, že sme riadnou politickou stranou…
… nám len za posledné dva roky, odkedy som predsedom, pribudlo 200 nových členov, ktorí predtým neboli v strane. Veci verejné chceme spravovať serióznym spôsobom, načo treba serióznu stranu. Určite nebudeme robiť žiadne obchody „koho za koho“. KDH má autonómne štruktúry v obciach, mestách a krajoch, takže ak krajská rada schválila Igora Janckulíka ako kandidáta na predsedu Žilinského samosprávneho kraja, ako predseda hnutia nemôžem zmeniť rozhodnutie krajskej rady.
Ale my nie sme eseročka s jednou osobou ani žiaden politický projekt, sme politická strana so všetkým, čo k tomu patrí.
Priznám sa, že o žiadnych číslach neviem.
Táto ponuka miešala jablká s hruškami. Regionálne a komunálne voľby, ktoré budú 29. októbra, tvoria jednu časť politiky, parlamentné voľby sú druhou časťou politiky. Niekto sa obe tieto veci snažil zmiešať do jedného balíka.
Napríklad. S takým bartrom som nemohol súhlasiť, obe veci treba oddeliť.
V prvom rade Igor Matovič nie je konzervatívny politik, za tým si stojím.
Konzervatívna politika je predvídateľná, jasná, občan aj politický partner musia vedieť, čo možno od konzervatívneho politika očakávať. Obávam sa, že u Matoviča si nemôžete byť istý ničím, čo sa povie v jeden deň, už neplatí na druhý deň. Myslím si, že nielen ja sám, ale ani voliči KDH nechcú takýto typ politiky. My sme konzervatívnou aj spoľahlivou stranou. Áno, teraz sme len v regiónoch, ale vráťme sa ešte dva roky naspäť, keď sme sa nedostali do parlamentu, mnohí komentátori aj analytici nám predpovedali zánik. Dnes sme na úrovni siedmich percent, ale čo je kľúčové, postupnou prácou si budujeme kredit a veríme, že občania budú chcieť mať dobrú a kvalitnú konzervatívno-kresťanskú stranu.
Ani proti Matovičovi, ani s ním, ale ako KDH.
Chápem otázku, ale bavme sa o tom o rok. Najskôr nech prebehnú regionálne a komunálne voľby.
To aj sme. Vidíme rozbúrené vzťahy v koalícii, ale nepredpokladám, že sa rozpadne, 90 poslancov v parlamente na predčasné voľby sa nenájde.
Vedieme debaty s rôznymi odborníkmi aj politikmi, s nikým nemáme podpísanú žiadnu šuplíkovú dohodu, ale naše dvere sú otvorené. KDH je veľký dom, kde si nájde miesto každý. To nemyslím ako obraz, o ktorom rozprávali aj predošlí predsedovia…
Sme domom, kde niektorí bývajú už od začiatku až doteraz, niektorí cezeň iba prejdú, trošku sa ohrejú a idú preč…
Poviem to inak. Keď prídete do domu KDH, nikdy tam nebudete sám, vždy tam niekoho nájdete, starších aj mladších, aj takých, ktorí povedia, už to nechajte tak, aj takých, čo povedia „zmeňme to“, ale tak to v demokracii má fungovať. Teraz sme mali snem, kde o jeden jediný hlas neprešla zmena stanov. Iná strana by sa na tom rozpadla, ale my to rešpektujeme.
… zmena funkčného obdobia by sa týkala až ďalšieho vedenia, nie aktuálne zvoleného. Bolo tam viac systémových zmien, ale ako hovorím, niekto by hádzal stranícku knižku, my to berieme ako výsledok demokratickej debaty.
Nepoviem názov z jedného dôvodu – politici sa tu neustále preskupujú zo strany do strany, ja neviem, kto kde bude.
Spejú k tomu, aby KDH neostalo pred bránami parlamentu. Tým dávam jasný signál, ako chceme postupovať.
Dali sme si urobiť prieskum verejnej mienky, v ktorom 36 percent opýtaných je presvedčených o tom, aby bolo KDH súčasťou vlády, ktorá vznikne po tejto. Pretože KDH považujú za spoľahlivého partnera. Keď mi aj liberálny politik povie, že keď bolo KDH vo vláde, držalo slovo, o niečom to svedčí. Máme známku kvality aj stability.
Rodinná politika bola vždy hlavnou výzbrojou KDH. Ale ak chce OĽaNO stavať politiku na tom, že jednému pomôže a druhého položí, to nie je seriózna rodinná politika.
Myslím tým miestnu a regionálnu samosprávu.
Časť podielových daní ide obciam a mestám, sú to peniaze z toho, čo zarobia fyzické osoby. Štát žije z DPH, za prvý štvrťrok vybral o 361 miliónov viac, ako mal naplánovaných v rozpočte. Ku koncu mája to bola miliarda a bude to ešte oveľa viac, na konci roka to bude vyše dvoch miliárd oproti peniazom, ktoré mal rozpočtované na tento rok. Prečo štát nezapojil do rodinnej podpory tieto nadvýbery DPH? Nie je to preto, že niekto chce našpikovať peniazmi špajzu, aby potom v predvolebnom roku rozdával?
… ale celá časť mala byť financovaná z nadvýberu, o tom som presvedčený. Konkrétnym výsledkom bude, že dieťa síce bude mať peniaze na krúžok, ale otec príde o prácu.
Najväčšími investormi v mestách a regiónoch sú obce a kraje. Jednak z vlastných zdrojov dávajú peniaze a tiež používajú prostriedky z eurofondov. Teda keď nebudú prostriedky na spolufinancovanie eurofondov, starosta si povie, ja do čerpania nejdem, lebo mi to nevychádza.
Obce a mestá zrejme zvýšia poplatky a miestne dane, napríklad ak platíte za odpad 25 eur, bude to zrazu 30 eur, ak platíte za trojizbový byt miestnu daň 30 eur, bude to zrejme omnoho viac, to všetko pôjde hore. Ale čo má trápi ešte viac: počas pandémie prišli zo zahraničia naozaj mnohí ľudia, ktorí pracovali v Nemecku, Belgicku a po Európe a zisťovali, že tu majú prácu aj dobrý plat. Teraz však hrozí, že tí ľudia sa vrátia späť do zahraničia, lebo pre sekundárne vplyvy tohto balíka prídu o prácu. A deti budú zas bez otcov.
Mestá a obce boli najzodpovednejšie, keď prišla vlna covidu, ubytovávali sme repatriantov, testovali sme, očkovali sme, prišla vojna, zapojili sme sa do pomoci Ukrajincom a výsledok? Štát dáva samosprávam kopanec a berie im peniaze.
Rezervný fond je jednorazová vec. Nie je rozumné ho používať na krytie bežných výdavkov.
Keby bolo KDH v parlamente, nepredloží takýto návrh.
Keby sme boli súčasťou vlády, urobili by sme všetko preto, aby na stôl neprišiel zákon, ktorý nás dostane do slepej uličky. Toto bol návrh, ktorý jednému dáva a inému berie. Ak je nadvýber DPH oproti rozpočtovým peniazom, tak sa mal plne zapojiť do financovania tohto balíčka.
Na ministerstve financií stačilo urobiť jednu tabuľku, v ktorej by boli identifikované jednotlivé príjmové skupiny, a na základe nej by sa cielila pomoc. To je taký problém? Teraz sú to helikoptérové peniaze a pomoc dostanú aj tí, ktorí ju nepotrebujú. Keby som ja nedostal navyše peniaze pre svoje deti, ktoré si už vedia na seba zarobiť, tak sa nič nestane. Bolo naozaj až takým problémom urobiť to tak, že to dostanú tí, ktorí to najviac potrebujú?
… to ani neviem, ale malo to byť adresné a zacielené. Ak by to bolo takto urobené, tak KDH to nielenže podporí, ale ešte tomu bude robiť reklamu.
Lenže u nás to bude s takým výsledkom, že tí, ktorí majú vysoké príjmy, získajú na daňovom bonuse viac. KDH určite nie je proti inštitútu daňového bonusu a jeho posilňovaniu, lebo podporuje zamestnanosť a ponecháva rodinám peniaze. Upozorňujem však na to, že schválený vládny prístup pošle v ťažkých časoch pomoc aj tým, ktorí to až tak veľmi nepotrebujú. A tých, ktorí zarábajú málo, ukráti. Viem si predstaviť, že tejto skupine to vláda podľa jasného vzorca kompenzuje inak.
Zoberme si rodinu, ktorá dostane spolu deväťsto eur v čistom. Majú dve, tri deti a cez daňový bonus dostanú dvesto eur. Pre nich je to veľký peniaz. Ja však dostanem prostredníctvom daňového bonusu viac ako dvesto eur, lebo zarábam viac. To je tá nespravodlivosť, im sa malo pomôcť viac. To by bolo riešenie pre tých najzraniteľnejších.
Napriek tomu trvám na tom, že tá plošnosť je nespravodlivá. Spomínali ste Poľsko. Poliaci nezobrali peniaze na svoje rodinné opatrenia samosprávam. Tým, ktorí sa starajú o školy, škôlky, športoviská, detské ihriská. To všetko financujú samosprávy. Možno odbočím, ale podľa mňa by bolo užitočné, keby štát dal viac kompetencií práve samosprávam, ktoré sa veľkou mierou podieľajú na starostlivosti o rodiny v regiónoch.
Opakujem, KDH nie je proti daňovému bonusu, veď ten vychádza z nášho programu. Problém je, že vláda postupuje plošne a spája jeho zvyšovanie s okresaním príjmu samospráv. Nový daňový mix je už úplne iná téma. Som tejto debate otvorený. Najskôr by však konečne malo dôjsť k dokončeniu reformy verejnej správy. Minimálne sa treba dostať na takú úroveň, ako je v Česku či Poľsku. U nás sa urobil prvý krok, ale potom akoby sa niekto zľakol urobiť ten druhý, rozhodujúci.
Mnohé proti neboli. Vo viacerých obciach na východe Slovenska nemá už dnes kto ani kandidovať za starostu. V Prešovskom samosprávnom kraji je asi osem obcí, kde žije menej ako desať obyvateľov. Kto tam bude kandidovať za starostu? Tu už je dôvod, aby vznikla nejaká stredisková obec, ktorá by zlúčila ďalšie tri či štyri okolité obce. Túto agendu by si už konečne mal niekto osvojiť.
Lebo vlády chcú mať centralizované postavenie v kompetenciách aj vo financiách. Politické strany aj mali vo volebných programoch dokončenie reformy verejnej správy či zmenu volebného systému, ale sadli do vlády a z týchto sľubov nezostalo nič. Potom je tu ďalší moment. Ktorá zo strán, ktoré sú teraz vo vláde, prežila svojho prvého predsedu? Žiadna, sú to „eseročky“ a politické projekty postavené na osobe predsedu, nie na členskej základni.
Igor Matovič je hlavne predsedom politickej strany, ktorá má najviac poslancov v parlamente, a je si vedomý tohto arzenálu. Spolieha sa na to.
S ním ako s ministrom financií som nerokoval ešte ani raz. Predtým s Eduardom Hegerom som rokoval niekoľkokrát.
Neviem.
Vrátim sa späť. Ak by bola dokončená decentralizácia, tak by minimálne každý štvrťrok bolo rokovanie županov s ministrom financií, respektíve s celou vládou. V Česku to takto funguje. U nás bývajú ad hoc rokovania Združenia samosprávnych krajov SK 8 s niektorými ministrami, ale vo väčšine prípadov tam chodia štátni tajomníci.
Myslím si, že premiér Eduard Heger je konzervatívny politik, ale v niektorých veciach aj on zlyhal.
V čase pandémie mohli aj u nás za prísnych hygienických podmienok zostať otvorené kostoly. Tak ako to bolo aj v okolitých štátoch. Moja skúsenosť je, že veriaci sa správali veľmi disciplinovane a dodržiavali všetky hygienické pravidlá. Kostol je aj miestom duchovnej posily pre ľudí a mnohí to práve počas pandémie potrebovali.
Ja verím v zodpovednosť voliča a jeho schopnosť vyhodnotiť si, ktorý politik to so Slovenskom myslí vážne a ktorý to robí iba naoko. V týchto voľbách už budú ľudia pedantnejší a budú oveľa viac zvažovať, komu dajú svoj hlas. KDH bude ťažiť z toho, že je spoľahlivou a predvídateľnou značkou.
To vám hovorím ako politik, ktorý sa stretáva s ľuďmi. Už od jari vediem kontaktnú kampaň a stretávam sa s ľuďmi v uliciach.
My na Igora Matoviča nenadávame. Nikdy sme to nerobili ani to nebudeme robiť. Je jednou z mojich priorít, aby sme politiku nerobili takým spôsobom, že budeme len ukazovať na chyby iných. Ak si ľudia pozrú náš program, zistia, že tam nájdu najúčinnejšiu pomoc, ako sa dostať z marazmu, v ktorom sme. Už mesiace od decembra minulého roka navrhujeme tejto vláde, aby pripravila zákon o energetickej chudobe, ale tu sa nehľadajú skutočné riešenia. Ideme cestou nápadov jedného človeka, ktoré vznikajú bez širšej diskusie.
Urobili sme veľa dobrej roboty a ľudia si to všimli. Dúfam, že OĽaNO sa bude rozhodovať na základe týchto skutočností a nepôjde cestou nejakej pomsty.
Foto: Postoj/Andrej Lojan