Český štát by si mal nechať pivovar Budvar aj preto, že vďaka nemu šetrí za propagáciu krajiny v zahraničí. Riaditeľ Budvaru Petr Dvořák tak reagoval na aktuálnu diskusiu o možnom predaji pivovaru. Navrhla ho predsedníčka Snemovne Markéta Pekarová Adamová (TOP 09), podľa ktorej nie je žiadny racionálny dôvod, aby štát vlastnil pivovar. Firma mala vlani percento zisku EBITDA voči tržbám, takzvanú EBITDA maržu, 25 percent, čo je podľa riaditeľa viac, než mali predvlani niektoré iné veľké pivovary v Česku, ktoré vlastnia zahraniční majitelia.

Proti predaju

Väčšina z nich navyše na rozdiel od Budvaru odvádza všetok zisk vlastníkom do zahraničia, uviedol Dvořák. Proti prípadnému predaju českobudějovického pivovaru sa už skôr postavil minister poľnohospodárstva Zdeněk Nekula (KDU-ČSL). „Jednoznačne hovorím, že Budějovický Budvar predávať nebudeme," uviedol.

„Otázka nestojí, či má štát vlastniť pivovar. Štát pivovar vlastný, pivo varí. Otázka je, či by mal štát pivovar predávať, alebo naďalej prevádzkovať a aké výhody prevažujú. Budějovický Budvar je veľmi profitabilný podnik, pohybujeme sa na špici odvetvia. Len za minulý rok sme vyviezli 1,3 milióna hektolitra nášho piva, to je 260 miliónov pollitrov, konzumentov po celom svete,“ povedal Dvořák.

České pivovarníctvo

V pivovarníctve sa podľa neho porovnáva hlavne EBITDA marža. Plzenský Prazdroj ju má okolo 40 percent. „To je úplne ojedinelá profitabilita aj v medzinárodnom porovnaní. Na českom trhu mal Staroprameň predvlani okolo 15 percent, Heineken 13 až 14 percent. My sme za minulý rok dosiahli 25 percent. Mali sme vlani lepšiu EBITDA maržu ako skupina Heineken alebo Carlsberg globálne či Staroprameň v Česku," povedal riaditeľ. Minuloročné výsledky zatiaľ Staroprameň a Heineken nezverejnili.

Slová Pekarovej Adamovej podľa Dvořáka vyvolali neistotu a zákazníci volajú, či môžu pokračovať v spolupráci s Budvarom. „Cez 75 percent českého piva je v zahraničných rukách. Česká republika pritom historicky fungovala ako hlavná pivná inšpirácia pre svet. Tvorili sme pivá, podľa ktorých varil pivo celý svet. Dnes určuje pivovarníctvo u nás svet, čo je škoda," povedal. Budvar spolupracuje asi s 30 malými pivovarmi.

Zahraničný predaj

Podľa riaditeľa takmer všetky veľké pivovary, ktoré pôsobia v Česku, odvádzajú všetok zisk vlastníkom do zahraničia. ,,My robíme opak. Predávame naše pivo v zahraničí v čoraz väčších objemoch a investujeme v Čechách," uviedol. Budvar dokončuje investičný rozvoj za viac ako dve miliardy Kč, ktorý začal v roku 2015.

Posledné roky zvyšuje o desiatky miliónov Kč investície na medzinárodných trhoch do známky Budweiser Budvar. Nedávno vyhral spor so skupinou AB InBev (ABI) v Taliansku. Novo tam môže používať značku Budweiser Budvar. S ABI trvajú desiatky menších sporov. Budvar drží známku Budweiser Budvar vo väčšine Európy, v USA používa značku Czechvar, v Ázii väčšinovo Budějovický Budvar.

Rast tržieb

Podľa novej štúdie firmy Deloitte je Budvar ekonomicky efektívny. V raste tržieb, hrubej marže i ziskovej (EBITDA) marža dosahuje lepšie výsledky ako pivovarníctvo vo väčšine krajín EÚ. „V druhom prípade sme porovnávali Budvar s hlavnými pivovarníckymi skupinami v Európe a Severnej Amerike. Aj v tomto prípade dosahuje českobudejovická firma mierne nadpriemerné výsledky pri EBITDA marži, respektíve porovnateľné výsledky na úrovni EBIT marže," povedal David Marek z firmy Deloitte.

Vlani uvaril Budvar so 670 zamestnancami rekordných 1,8 milióna hektolitrov, medziročne o 4,6 percenta viac. Tržby za pivo prvýkrát prekonali tri miliardy korún, predstavovali 3,17 miliardy Kč.

Ďalšie dôležité správy